به فاصله 12روز از مرگ غم انگیز یک مادر در بیمارستان امام حسین مهران که بدلیل برخی سهل انگاری ها وبی توجهی ها به این مادر باردار والبته در اوج سکوت وبی خبری در بین رسانه ها وشبکه های اجتماعی حادث شد،روز گذشته ،دومین مرگ مادر باردار این بار در بیمارستانی در شهرستان آبدانان، جامعه را به بهت فرو برد.
کد خبر: ۷۶۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ 14 July 2019

تابناک ایلام::موضوع سلامت زنان باردار در تمامی کشورها از اهمیت بسیار ویژه ای بر خوردار است به گونه ای که در تمامی کشورها در راستای صیانت از سلامت مادر و نوزاد حقوق خاصی تدوین شده است.در همین راستا صرفنظر از اعلامیه های بهداشت جهانی ومصوبات سازمان ملل متحد در خصوص لزوم رعایت حقوق زنان وصیانت از آنها ، فدراسـيون بين‌المللـي تنظيم خانواده ترويـج 12 حق را به عنوان حقوق بهداشـت باروري در سـطح ب ين‌المللي در دسـتور كار خود قرار داده اسـت كه حـق حيـات مهمتريـن آنها اسـت، يعنـي زندگي هيـچ زني نبايـد به واسـطه حاملگي، زايمـان يـا مـوارد مرتبـط با بـاروري در معـرض خطر قـرار گيـرد. 

اما امروز در قرن بیست ویکم در کشوری که در حوزه بهداشت مادر ونوزاد سرآمد بسیاری از کشورهای در حال توسعه است  وبراساس سند چشم انداز بیست ساله کشور بایستی دراین حوزه  برجایگاه نخست منطقه تکیه بزند ،مرگ دو مادر باردار در کمتر از یکماه چیزی جز بی توجهی به تمامی منشورهای بین المللی ،بهداشت جهانی و حقوق زنان و بی توجهی به قوانین مصرح کشور در خصوص ضرورت تامین امکانات مورد نیاز برای تامین سلامت مردم تعبیر نمی شود.

درست در حالیکه در تبعیضی کاملا آشکار همین چند روز پیش وزیر بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی بصورت ویدئو کنفرانس ،آغاز به کار پیشرفته ترین ابزار نوین درمانی (طراحی و ساخت رباط جراح فک وصورت در کشور و یا پیوند قلب در دو استان همجوار کرمانشاه ولرستان را اعلام نمود ،اما اینجا در ایلام به سبک دهه های 30 و40 باید مرگ دو مادر باردار رقم بخورد.

این درحالیست که از دیدگاه قانون، برخورداری عادلانه از امکانات بهداشتی ودرمانی در کشور یک حق است و طبق تفسیر اصل 29قانون اساسی ؛برخورداري از يك زندگي سالم، مولد و با كيفيت، توام با طول قابل قبول و عاري از بيماري‌ و ناتواني، حقي است همگاني كه مسئوليت و توليت آن برعهده دولت‌ها است و پيش شرط تحقق توسعه پايدار است. براي دستيابي به توسعه پايدار قطعا انسان سالم نقش كليدي و محوري دارد و بديهي است حفظ و ارتقاي سطح سلامتي انسان نيازمند يك نظام سلامت كارآمد است. نيل به اين مهم نيز مستلزم فراهم آوردن بهترين سطح ميانگين خدمات دسترسي و كمترين تفاوت ميان افراد و گروه‌ها در اين دستيابي (عادلانه بودن) مي‌باشد.

اما با این وجود ،به فاصله 12روز از مرگ غم انگیز یک مادر در بیمارستان امام حسین مهران که بدلیل برخی سهل انگاری ها وبی توجهی ها به این مادر باردار والبته در بین سکوت وبی خبری رسانه ها وشبکه های اجتماعی حادث شد،روز گذشته ،دومین مرگ مادر باردار این بار در بیمارستانی در شهرستان آبدانان، جامعه را به بهت فرو برد.

در حالیکه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی در یک سهل انگاری کاملا آشکار تاکنون به موضوع مرگ مادر باردار مهرانی مهر سکوتر لب زده اند ،امروز خبری مبنی بر مرگ یک مادر باردار آبدانانی بر خروجی برخی رسانه های مجازی استان قرار گرفت .

به گزارش تابناک ایلام،ساعت ابتدایی صبح امروز (5:30)مادر باردار ساکن شهرستان آبدانان، با احساس ناراحتی در ناحیه شکم که احتمالا به موضوع زایمان وی مرتبط می شود به اورژانس بیمارستان این شهر مراجعه می کند ،اما درست 12ساعت بعد، یعنی در ساعت 17:30دقیقه که خانواده وبستگان تولد نورسیده اشان را انتظار می کشند ،خبر مرگ مادر، آنان را در بهت واندوه فرو می برد.

حال سوال اینجاست که اگر واقعا مدیریت حوزه درمان یک استان که تنها وظیفه آنان تامین سلامت وحیات مردم می باشد، به جای پرداختن به وظایف تخصصی خود ،اسیر مسایل حاشیه ای سیاسی ومدیریتی نشوند ،آیا اگر مدیران این حوزه به جای تمرکز بر شعارگرایی و تحویل گزارشات خلاف واقع از روند توسعه زیر ساختهای درمانی به صورت عملی بر تکمیل و توسعه زیرساختهای درمانی وتامین پرسنل تخصصی متعهد متمرکز شوند ،اگر مسئولین این حوزه به جای پرداختن به مسایل کلیشه ای و گزارش کارخلاف واقع از داشته های خود،در سفر مسئولین ارشد وزارتی به استان ،نداشته ها را مطرح وبر تکمیل طرح های درمانی نیمه کامل و تجهیز مراکز درمانی مرتبط با حیات مردم اصرار ورزند،امروز بایستی به سبک کشورهای فقیری همچون یمن ،سودان وافغانستان و..نظاره گر مادران باردار در استان باشیم ؟!

انتظار می رود با توجه به درجه اهمیت مرگ مادر باردار برای مسئولین ارشد کشوری ،خصوصا وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی ،وعواقب وبازتاب بسیار بد آن در عرصه بین المللی،شخص وزیر به این موضوع ورود نموده و به صورت جدی وبدون اغماض با قصور کنندگان و سهل انگاری های احتمالی صورت گرفته از ناحیه هر شخصی که باشد برخورد نمایند.البته پیش از ورود مقامات وزراتی ،مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بایستی چرایی سکوت خود از روند رشد مرگ مادران باردار را به اطلاع عموم برسانند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرتضی
|
United States
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
باسلام؛ از سرپرست جدید گرفته تا همه پرسنل ؛ ( البته بیمارستان آبدانان پرسنل و دکتر نداره ) همه کارآموز هستن یا سرشون تو گوشیه یا دستشون رو قلیان داخل پاویون و .... این اولین اتفاق نیست و آخرین هم نخواهد بود . تمام.

باتشکر و تجدید احترام
غریبه
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
با سلام
بنده خودم چند سال پیش بخاطر قصور پزشکی خانم سپیده زهرا فرهنگ و پرسنل بیهوشی بیمارستان شهید مصطفی اسلام خاهرم را در عین ناباوری از دست دادم و علیرغم شکایتهایی که از طریق نظام پزشکی داشتیم حتی از تهران پیگیری کردیم نتیجه ای نداشت و تیم پزشکی و بیهوشی تبریه شدن چون تا وقتی نظام پزشکی بصورت مجزا و جدا از وزارت بهداشت نباشه وبعنوان یک مرجع بیطرف انجام وظیفه نکنه حق هیچ کسی گرفته نمیشود ومعلومه نظام پزشکی پشت همکاران حتی متخلف خودش را هم خالی نمیکنه..البته خدا خودش جای حق نشسته و امیدوارم خودش حق ما را بگیره ما که حقمون ضایع شد..ضمن تسلیت و همدردی با این خانواده داغدار امیدوارم ک حقتون پایمال نشه مثل ما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار