این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی کاهش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه، رشد اندک سهام آسیایی، کاهش ارزش سهام توئیتر، ادامه روند افزایشی قیمت نفت، نفت سنگین ایران ارزان شد، احتمال کاهش تولید مرغ در ماه‌های آتی، زمان واریز یارانه تیر ماه مشخص شد و امید ژرمن‌ها به تجارت آزاد خودرو با آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 13 July 2019

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی کاهش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه، رشد اندک سهام آسیایی، کاهش ارزش سهام توئیتر، ادامه روند افزایشی قیمت نفت، نفت سنگین ایران ارزان شد، احتمال کاهش تولید مرغ در ماه‌های آتی، زمان واریز یارانه تیر ماه مشخص شد و امید ژرمن‌ها به تجارت آزاد خودرو با آمریکا را در بر دارد.

زمزمه افزایش دوباره ۴۰ درصدی قیمت روغن موتور

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره زمزمه‌هایی مبنی بر گرانی مجدد روغن موتور، گفت: اگرچه ممکن است از نظر جهانی قیمت روغن موتور قابلیت افزایش را داشته باشد اما در شرایط اقتصادی کنونی افزایش قیمت این کالا به صلاح نیست. وی افزود: مواد اصلی تولید روغن موتور از پتروشیمی‌های داخلی تامین شده و تولیدکننده تنها ادتیو و برخی از کاتالیزورها را وارد می کند. وی اظهار کرد: اگرچه تولید روغن موتور در اختیار بخش خصوصی است و این بخش نیز قیمت‌ها را براساس بازارهای جهانی تعیین می‌کند اما حقوق، دستمزد و درآمدهای مردم در حال حاضر نسبت به افزایش قیمت‌ها، رشد چندانی نداشته به همین دلیل گرانی مجدد روغن موتور-حدود 40 درصد- پس از اینکه نرخ این محصول در ماه‌های گذشته یک بار حدود 60 درصد رشد داشته است، قابل پذیرش نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با گران شدن روغن موتور بازار روغن‌های تقلبی داغ می‌شود و مردم ناچارند به سراغ روغن‌های ارزان قیمت روند، این رویکرد باعث ضرر و زیان مصرف کنندگان می‌شود بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید تمام توان خود را برای کنترل بازار و جلوگیری از سوءاستفاده دلالان به کارگیرند. این نماینده مردم در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه برای تعیین قیمت موادی مانند روغن موتور، فولاد و آهن نباید قیمت‌های جهانی معیار قرار گیرد، ادامه داد: در صورتی که قیمت‌های جهانی مبنای قیمت گذاری برخی کالاها باشد باید قیمت بنزین، گازوییل و.. نیز افزایش پیدا کند این در حالی است که در شرایط کنونی نمی توان چنین هزینه‌هایی را به مردم تحمیل کرد.

پیش بینی کاهش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه

سید رضا علوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک با بیان اینکه روز شنبه شاهد عرضه اولیه پتروشیمی نوری در بورس تهران خواهیم بود که جزو عرضه‌های بزرگ بورس محسوب می‌شود، تصریح کرد: در گذشته چنین عرضه‌هایی، معاملات بازار را تحت تأثیر قرار می‌داد، لیکن در شرایط فعلی و با توجه به حجم نقدینگی موجود در بازار، این موضوع منجر به فشار فروش نشده و خللی در معاملات ایجاد نمی‌کند. وی با بیان اینکه در هفته‌های آینده شاهد کاهش ریسک سیستماتیک در بازار خواهیم بود و این موضوع را می‌توان از سیگنال‌هایی که بازار از نرخ ارز می‌پذیرد، احساس کرد، افزود: پیش بینی می شود، با کاهش ریسک سیستماتیک شرایط برای بازار بهتر شود، ولی شاهد چرخش در صنایع مورد اقبال بازار خواهیم بود و بازار از صنایع صادرات محور به سمت صنایع داخلی و ریالی حرکت خواهد کرد.

رشد اندک سهام آسیایی

روز جمعه، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار داده‌های مهم تجاری و بانکی چین بودند، سهام آسیایی پس از بارها نوسان محدود مثبت و منفی، اندکی رشد کردند. این در حالی است که نگرانی‌ها از جنگ تجاری آمریکا و چین در مقابل خوش‌بینی‌هایی قرار گرفته که احتمال کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو، در بازارهای جهانی به وجود آورده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن پس از نوسانات پی در پی ۰.۱ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن ۰.۱۵ درصد بالا آمد. کامپوزیت شانگهای ۰.۴۶ درصد رشد کرد و شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی ۳۰۰ هم ۰.۷ درصد به ارزش خود افزود. در بازار هنگ‌کنگ، شاخص هانگ‌سنگ ۰.۵۰ درصد رشد کرد. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۷ درصد رشد کرد، در حالی که ای‌اس‌اکس استرالیا با ۰.۱۶ درصد افت مواجه شد. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان ۰.۰۸ درصد افت کرد و به ۹۶.۹۷۰ واحد رسید. نرخ برابری دلار با ین ژاپن، ۰.۰۵ درصد پایین آمد و به ۱۰۸.۴۳ رسید.

ارزش سهام توئیتر کاهش یافت

روز پنج شنبه سرویس رسانی توئیتر به مدت بیش از یک ساعت در سراسر جهان قطع شد. در همین راستا جک دورسی مدیر ارشد اجرایی دریک توئیت نوشت: سرویس رسانی ما قطع شده بود. اکنون به تدریج خدمات را از سر گرفته‌ایم. متاسفیم! به گفته شرکت دلیل این اختلال یک تغییر در سیستم داخلی بوده است. همچنین این شرکت اعلام کرد مشغول فعالیت است تا مشکل را به طور کامل حل کند. طبق اطلاعات وب سایت Downdetector.com حدود ۷۰ هزار کاربر در سراسرجهان اختلال در توئیتر را گزارش کرده بودند. این در حالی است که پس از قطعی سرویس رسانی توئیتر ارزش سهام آن در بورس کاهش یافت. به نوشته مارکت واچ ارزش سهام این شرکت ۰.۶۹ درصد کاهش یافت.

ادامه روند افزایشی قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر کاهش تولید خلیج مکزیکو در آستانه وقوع طوفان در این منطقه و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی وست تگزاساینترمدیت آمریکا با ۳۱ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۶۰ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه به ۶۰ دلار و ۹۳ سنت صعود کرده بود که بالاترین حد در شش هفته اخیر بود. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۹ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید.

وزیر اقتصاد: مصوبه جدید برای بیت‌کوین ابلاغ می‌شود

فرهاد دژپسند ظهر امروز پس از بازدید بندر شهید رجایی بندرعباس، در پاسخ به ایسنا در خصوص ساماندهی رمز ارزها بیان کرد: در این خصوص باید مصوبات دولت صادر شود و جهت‌گیری‌ها و خطوط اصلی در آن مصوبه ابلاغ شود که علت توضیح ندادن بیشتر در این خصوص آن است که در فرآیند بررسی و تصمیم‌گیری قرار دارد و برخی از اظهار نظرها که در این خصوص صورت گرفته خوب نبوده است، زیرا باعث تلاطم در جامعه می‌شود.

نفت سنگین ایران ارزان شد

گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۴۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۳۶۷ میلیون بشکه در روز در ژوئن، کاهش نشان داد. طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در ماه ژوئن ۲۹.۸۳ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه پیش از آن ۶۸ هزار بشکه در روز کاهش داشت. تولید نفت علاوه بر ایران، در لیبی و آنگولا کاهش یافت، در حالی که تولید نیجریه و عربستان سعودی افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوئن ۶۰ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بود که در مقایسه با مه ۶۷ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه در مه، شش دلار و ۹۸ سنت کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۳ دلار و ۲۶ سنت در مقایسه با ۶۶ دلار و ۸۹ سنت در سال ۲۰۱۸ بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک در ژوئن حدود هفت دلار یا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه رسید که دومین کاهش ماهانه متوالی بود و ارزش این سبد به همراه شاخص‌های قیمت نفت به شدت افت کرد.

احتمال کاهش تولید مرغ در ماه های آتی

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کرد: با توجه به پایین بودن قیمت گوشت مرغ طی ماه های اخیر و ضرر و زیان تولید کنندگان، احتمال کاهش تولید مرغ گوشتی در ماه های آتی وجود دارد. برومند چهارآیین در گفت و گو با ایرنا افزود: به منظور حفظ تولید در کشور، منافع مشروع تولیدکنندگان در صنعت باید حفظ شود درحالی که نه تنها حمایتی از تولید و تولید کنندگان نمی‌شود بلکه با وجود ضررهای هنگفت با مشکل برخوردهای تعزیراتی نیز مواجه اند. وی اظهارداشت: در هر کشور افزایش نرخ تورم ساختار تولید را هر روز کوچک می‌کند بنابراین باید صنعت در چنین شرایطی بیش از پیش مورد حمایت‌های دولتی قرار گیرد زیرا در غیراین صورت می‌توانیم از یک کشور خودکفا در تامین گوشت مرغ به یک کشور وابسته تبدیل شویم که این موضوع نگران کننده است. وی تصریح کرد: به دلیل شرایط تولید طی چهار تا پنج سال گذشته بیش از ۵ هزار واحد مرغداری گوشتی ساختارشان کوچک و در نهایت از چرخه تولید خارج شدند. عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کاهش جوجه ریزی مرغ گوشتی را یکی از عوامل کاهش تولید در ماه‌های آتی برشمرد و گفت: اکنون قیمت مصوب جوجه یک روزه گوشتی ۲,۶۵۰ تومان است درحالی که متوسط قیمت این محصول در ماه‌های اخیر بین ۲۰۰۰ تا ۲,۴۰۰ تومان بوده است که ضرر تولید کنندگان کاهش تولید را در پی دارد.

مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ ارز در روز‌های اخیر

روند نزولی نرخ دلار در هفته‌های اخیر و عقب نشینی قیمت از کانال ۱۵ هزار به ۱۲ هزار تومانی، گمانه زنی‌ها درباره میزان کاهش قیمت‌ها و همچنین نرخ واقعی دلار را افزایش داده است. برخی معتقد هستند که افت قیمت‌ها موقتی است و بزودی دوباره به دلایل شرایط اقتصادی و سیاسی، نرخ دلار به سوی کانال ۱۵ و ۱۶ هزار تومان حرکت می‌کند، اما شماری از تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند که مسیر قیمت‌ها به سوی کاهش خواهد بود، البته امکان دارد به دلیل برخی تنش‌ها در سیاست خارجی، افت قیمت‌ها با تأخیر مواجه شود. 

مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، کاهش تنش‌های سیاست خارجی و مدیریت بازار پولی و بانکی توسط دولت و بانک مرکزی است. با وجود اینکه با خروج آمریکا از برجام، برخی تحریم‌ها دوباره بازگشت و فشارهای اقتصادی ایجاد شد، اما با مدیریت مالی دولت و همراهی مردم، شوک ناشی از این تصمیم آمریکا به تدریج تخلیه شد به طوری که آغاز کاهش تعهدات برجامی ایران و تعیین مهلت ۶۰ روزه توسط ایران و وقوع ماجرای حمله به نفتکش‌ها در منطقه و سرنگونی پهباد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست باعث ایجاد تلاطم و بی ثباتی در بازار ارز شود.

امید ژرمن‌ها به تجارت آزاد خودرو با آمریکا

دنیای اقتصاد: پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان به‌تازگی اعلام کرده است که احتمال اعمال تعرفه‌های تجاری آمریکا بر واردات خودرو از اروپا ۵۰ درصد است. به گفته او البته حل مناقشات تجاری میان بروکسل و واشنگتن هفته‌ها و ماه‌ها به طول می‌انجامد. این سخنان پس از آن مطرح شد که آلتمایر دیداری را با رابرت لایتزر، نماینده تجاری آمریکا انجام داد. وزیر اقتصاد ژرمن‌ها گفت‌و‌گوها را سازنده توصیف و اعلام کرد که دو طرف بر اهمیت رفع اختلافات در زمینه‌ خودروهای صادراتی به آمریکا تاکید داشتند. وی همچنین از احتمال نیل به راه‌حل‌های مناسب تا پیش از اواخر سال جاری خبر داد. آلتمایر تاکید کرد که اولویت مهم او ممانعت از اعمال تعرفه‌های تجاری واشنگتن بر واردات خودرو از اروپا است. او خاطرنشان کرد که خودروسازان آلمانی هم‌اکنون نیز در آمریکا به تولید خودرو مشغول هستند و حدود ۷۰۰ هزار شغل را در این کشور ایجاد کرده‌اند. با این حال به‌دلیل سایه تعرفه‌های احتمالی، برای سرمایه‌گذاری‌های آتی میلی ندارند.
 
زمان واریز یارانه تیر ماه مشخص شد

یارانه نقدی این ماه، چهارشنبه ۲۶ تیر ماه ۹۸ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مبلغ یارانه تیر۹۸ هر یک از مشمولان همانند ماه‌های گذشته ۴۵.۵۰۰ تومان است.

احتمال کاهش قیمت دلار تا ۵ هزار تومان

کارشناس بازار ارز معتقد است که قیمت فعلی ارز واقعی نیست و در صورت فراهم آمدن شرایط، نرخ دلار به حدود پنج هزار تومان کاهش خواهد یافت. به گفته میثم رادپور، عوامل بنیادی اقتصادی عامل رشد اخیر نرخ ارز نبوده اند. وی به ایرنا گفته است: مهمترین عاملی که باعث رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته شد تورم انتظاری بود، بنابراین شرایط بنیادی، باعث رشد قیمت ارز نشده، بلکه بازیگران بازار انتظار رشد قیمت را داشته اند.

منبع: تابناک
برچسب ها: اقتصادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار