حدود ٤٠٠ هزار هکتار از جنگل‌های استان فارس در معرض خطر خشکیدگی بلوط قرار دارند.
کد خبر: ۷۶۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 08 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در جمع مسئولان پدافند غیر عامل دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به سیر صعودی بیماری ها، امراض و آفات درختان جنگلی استان اظهار کرد: بر اساس بررسی کارشناسان حدود ٤٠٠ هزار هکتار از جنگل‌های استان در معرض خطر خشکیدگی بلوط قرار دارند.

وی با اشاره به طغیان برخی آفات و امراض گیاهی بویژه بیماری ویرانگر زغالی در این عرصه ها، افزود: براساس پایش‌های انجام شده توسط متخصصان فنی و گیاه پزشگی منابع طبیعی فارس تاکنون پدیده خشکیدگی بلوط در سطح ١٣ شهرستان فارس شیوع یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: در حال حاضر بیماری خطرناک و ویرانگر زغالی بلوط و آفت سوسک‌های چوب خوار به صورت پراکنده مناطقی از شهرستان‌های سپیدان، فیروزآباد، ممسنی، رستم، مرودشت و کازرون را آلوده کرده است.

منتصری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با آفت بیماری زغالی و سوسک‌های چوب خوار در عرصه‌های جنگلی استان گفت: تاکنون ٥ هزار و ٥٠٠ هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه دشت برم کازرون و ٥٠ هکتار از عرصه‌های کوه تودج شهرستان استهبان برنامه‌های اصلاحی و احیایی اجرا شده و درختان به حالت اولیه بازگشته اند.

وی با اشاره به حمله آفت جوانه خوار بلوط در سطح ٧ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط دشمن زیاری ادامه داد: یک هزار هکتار از این جنگل‌ها با روش محلول پاشی با آفت کش‌های بیولوژیک مهار و تحت کنترل قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه علی رغم اقدامات انجام شده در راستای مقابله با آفات و امراض درختان جنگلی مبلغی از محل اعتبارات ملی برای این موضوع پیش بینی نشده است، افزود: هرچند امسال با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات قابل توجهی در بخش گیاه پزشکی استان اختصاص یافته است، اما این اعتبار به دلیل حجم و وسعت آلودگی مناطق درگیر کافی نبوده و نیازمند تأمین اعتبار ویژه در این خصوص هستیم.

وی از عوامل طبیعی، چون ملخ، خشکیدگی، آتش سوزی به عنوان مخاطره‌های ملی یاد کرد.

زوال یا خشکیدگی درختان بلوط یکی از آسیب‌های جدی جنگل‌های بلوط است که از سال ۸۶ در جنگل‌های زاگرس در منطقه دشت برم شهرستان کازرون آغاز و در حال حاضر تعداد مناطق جنگلی زیادی از شهرستان‌های استان مبتلا به این پدیده شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار