ملخ‌های صحرایی که از فروردین ماه تراکم رو به افزایشی در استان فارس داشتند و ۱۴ شهرستان را درگیر کرده بودند، با اقدامات به موقع به صورت کامل مهار شدند.
کد خبر: ۷۵۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ 03 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:از بهمن ماه سال گذشته اراضی کشاورزی کشور میزبان مهمانانی ناخوانده شدند که به گفته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی این هجوم گسترده از ملخ‌ها در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. وی شرایط اقلیمی و میزان بارش‌ها را در این هجوم گسترده موثر دانسته است.

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خردادماه در جلسه شورای کشاورزی استان فارس گزارشی از وضعیت این آفت در کشور ارائه کرد. به گفته وی از 7 بهمن ماه 97 ورود ملخ‌های صحرایی به ایران آغاز شده است. براساس صحبت‌های درگاهی پیش بینی این است تا سقف 800 هزار هکتار باید مبارزه با ملخ در ایران صورت بگیرد تا امنیت غذایی ما آسیب نخورد.

استان فارس نیز از 13 بهمن ماه 97 تا روزهای اخیر درگیر این آفت بود و به گفته حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مبارزه علیه این آفت در 44 هزار و 500 هکتار انجام شده و وی خبر خوش پایان مبارزه با ملخ‌های صحرایی را در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد.

پس از تقریبا 3 ماه کار فشرده مبارزه با ملخ‌های صحرایی در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌های استان فارس درگیر مبارزه نیستند. به گفته دبیری در این مدت بالغ بر 31 تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شده است.

 

از آنجا ملخ‌های صحرایی یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های کشاورزی است و ترس از خسارت باغات و مزارع همواره مطرح بود اما براساس گفته‌های مدیر حفظ نباتات استان فارس خسارت بخش کشاورزی بسیار ناچیز بوده است.

وی می‌گوید: در کل 6 هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین 10 تا 20 درصد خسارت دیده که در مقایسه با کل میزان باغات و مزارع استان بسیار ناچیز است. به گفته دبیری خسارتی که در بخش منابع طبیعی از این آفت حاصل شده از سوی متولیان امر باید بیان شود.

جزئیات 3 ماه درگیری شهرستان‌های فارس

هجوم ملخ‌های صحرایی بار دیگر در فروردین ماه امسال رخ داد که حجم وسیعی از مبارزه علیه این آفت به ویژه در شهرهای لارستان، داراب و گراش صورت گرفت. پس از آن به نظر می‌رسید که این آفت در فارس کنترل شده اما بار دیگر در تاریخ 16 اردیبهشت ماه امسال خبری درباره هجوم دوباره ملخ‌ها به این استان منتشر شد که مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس هجوم دوباره را رد کرد و آنها را پوره‌های ملخ (ملخ‌های تازه متولد شده) دانست.

در تاریخ 30 اردیبهشت ماه طبق پیگیری خبرگزاری تسنیم جهاد کشاورزی فارس از درگیری 7 شهرستان استان با این آفت خبر داده بود که به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس در 4500 هکتار مبارزه و سم‌پاشی انجام شده بود.

در تاریخ 5 خردادماه حمید دبیری از درگیری 10 شهرستان و مبارزه با این آفت در 8 هزار هکتار از مزارع استان خبر داد. به گفته وی از استان‌های همجوار به ویژه بوشهر امکان ورود ملخ‌ها به شهرستان‌های فارس زیاد است که این امر نیز رخ داد.

در 12 خردادماه مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از درگیری 13 شهرستان و هجوم موج جدید ملخ به فارس خبر داد. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود دسته‌های بسیار بزرگی از ملخ بالدار از عربستان به فارس هجوم آورند و از بیستم تا پایان خرداد ماه فارس را درگیر مبارزه با حجم متراکمی از این آفت کند.

15 خردادماه نماینده فائو از روند مبارزه با آفت و وضعیت مزارع استان بازدید کرد و پس از آن محمدمهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد که از 20 خردادماه 10 تا 20 توده جدید ملخ‌های صحرایی و هر توده با جمعیتی بالغ‌بر 50 میلیون ملخ وارد کشور می‌شوند و به دلیل وجود باغ‌ها و مزارع سرسبز، بخش عمده‌ای از این جمعیت به استان فارس هجوم می‌آورند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه «خطر بیخ گوش ما است از این رو نباید غافلگیر شویم» از بسیج تمامی امکانات و دستگاه‌های وابسته جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت خبر داد.

در 19 خردادماه مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از درگیری 14 شهرستان و ورود حجم متراکمی از ملخ به استان فارس خبر داد که به گفته وی با وجود مبارزه بی‌امان با این آفت اما ورود این حجم از ملخ وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند.

در 25 خردادماه دبیری از افزایش تراکم ملخ در این شهرستان‌ها خبر داد و بیشترین تراکم را مربوط به شهرستان‌های لارستان، کازرون و زرین دشت عنوان کرد.

تا تاریخ 30 خرداد نیز همچنان 14 شهرستان درگیر ملخ‌ها بودند و مبارزه همچنان ادامه داشت حتی با توجه به اخطارها و هشدارهای فائو امکان هجوم میلیاردی ملخ به استان نیز وجود داشت.

در تاریخ 4 تیرماه مسئولان جهاد کشاورزی استان از کاهش تراکم ملخ‌ها خبر دادند و درگیری تنها 3 شهرستان سخن گفتند و امروز نیز سرنوشت ملخ‌های صحرایی در استان فارس پایان یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار