کد خبر: ۷۵۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴ 30 June 2019
تو بترس تا من بخندم!

این روزها برخی از اینستاگرامی‌ها با نصب دوربین مخفی در ماشین‌هایشان و ترساندن مردم سعی در جذب فالوئر دارند تا بتوانند از این رفتارها پولی به جیب بزنند، اما آیا دوربین مخفی مجوز می‌خواهد؟

مهسا شمس: فکر کن در ماشین نشسته‌ای و منتظر هستی تا راننده شما را به مقصد برساند، اما به یکباره راننده اقدام به کشیدن موادمخدر می‌کند و یا با نفر کنار دستی اش بحثش می‌شود و با یک چاقو سرش را می‌برد! چه حسی دارید؟ چند نفر از شما بعد از اینکه متوجه شوید این رفتارها در قالب یک دوربین مخفی بوده است ناراحت نمی‌شوید و اعتراضی نمی‌کنید؟

لوکیشن اینجوری است که یک دوربین به صورت مخفی در جعبه دستمال کاغذی روی داشبورد کار گذاشته شده و راننده هم هی یک نگاه به دوربین می‌کند و هی یک نگاه به مسافر و سعی دارد رفتاری انجام دهد تا مسافر غافل گیر شود، حالا اگر که مسافر بترسد چه بهتر! و بعد با رضایت مسافر آن چند دقیقه فیلم را در اینستاگرام، آپارات و… منتشر کند.

در نگاه اول شاید این کلیپ‌های چند دقیقه برای همه ما خنده دار باشد ولی اگر کمی به این موضوع فکر کنیم که به غیر از این مسافر، این بلا بر سر چند مسافر دیگر آمده و آنها یا از روی ترس یا هر موضوع دیگری اجازه پخش کلیپ را نداده اند از خنده دار بودن و یا جنبه تفریح ماجرا کم می‌کند.

 

 

اینکه در پایان هر کلیپ راننده که همان فرد اصلی و به اصطلاح نقش اول است از مسافر سوال می‌کند من اجازه دارم تا این کلیپ را منتشر کنم و مسافر هم اجازه می‌دهد؛ شاید تداعی کننده یک رفتار اخلاقی است و به نظر هیچ مشکلی نداشته باشد تا اگر افرادی واکنش‌های مردم در برابر رفتاری را فیلم گرفته و بعد با اجازه آنها، آن کلیپ را منتشر کنند، اما شاید جالب باشد بدانید که این کار یک رفتار غیرقانونی است و اجازه دادن مسافر برای پخش کلیپ چیزی از غیرقانونی بودن این کار کم نمی‌کند.

در چه جاهایی و با چه شرایطی می‌توانیم دوربین مخفی و یا مداربسته نصب کنیم؟

به صورت کلی نصب دوربین مداربسته در محیطهای خصوصی دارای بیشترین حساسیت است. محیطهای خصوصی شامل محیط‌هایی خواهد شد که به حریم شخصی افراد مربوط خواهد شد (محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رخت کن و …). نصب دوربین مداربسته در محیطهای خصوصی تنها با داشتن مجوز رسمی امکان پذیر خواهد بود.

نصب دوربین مداربسته مخفی به هر نحو (در محیطهای مشاع یا خصوصی) نیازمند مجوز است. در صورت شکایت به واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می‌تواند به پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضائی منجر شود.

 

 

برای نصب دوربین مخفی مجوز قضائی لازم است

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع اظهار کرد: نصب دوربین مخفی در ماشین و فیلم گرفتن از رفتار مسافران و منتشر کردن آن، کاری خلاف است.

وی افزود: اگر شاکی خصوصی در این موارد به پلیس مراجعه کند، قطعاً پلیس با آن فرد برخورد جدی می‌کند.

فرمانده انتظامی پایتخت با اشاره به خلاف قانون بودن نصب دوربین مخفی در ماشین گفت: برای نصب دوربین مخفی در ماشین، راننده باید حکم قضائی داشته باشد.

سردار رحیمی در پایان گفت: همچنین راننده باید از ابتدا مسافر را در جریان بودن دوربین مخفی در ماشین مطلع کند.

 

 

استفاده از دوربین مخفی در تاکسی آنلاین خلاف قوانین است

برخی از این افراد در فیلم، خود را به عنوان راننده یکی از تاکسی‌های آنلاین معرفی می‌کنند، به همین منظور با آن تاکسی‌های آنلاین این موضوع را به اشتراک گذاشتیم تا از صحت و سقم این مطلب باخبر شویم.

مدیر یکی از تاکسی‌های اینترنتی به خبرنگار مهر می‌گوید: کاربری با نام مهیار حسن (یکی از افرادی که این کلیپ‌ها را به اسم راننده این شرکت منتشر کرده است) در سامانه ما به ثبت نرسیده است.

وی می‌افزاید: استفاده از دوربین مخفی در ناوگان ما به دلیل نقض حریم شخصی افراد خلاف قوانین این سامانه است و در صورت بروز این خطا و اعلام شکایت مسافر در این رابطه برخوردهای لازم با فرد خاطی انجام می‌شود.

مدیر این تاکسی آنلاین در پایان یادآور می‌شود: تا کنون شکایتی مبنی بر استفاده از دوربین مخفی در ناوگان این شرکت از سوی کاربران مسافر در هیچ سفری گزارش نشده است.

 

 

اگر کلیپ‌ها دارای ترویج خشونت باشند پلیس فتا ورود می‌کند

سرهنگ مصطفی نوروزی رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در رابطه با این موضوع اظهار کرد: استفاده از این نوع دوربین‌ها صرف گرفتن عکس جرم نیست ولی انتشار عکس‌ها می‌تواند مجرمانه باشد.

وی افزود: البته اگر این کلیپ‌ها دارای ترویج خشونت باشند قطعاً مدعی العموم و پلیس فتا وارد می‌شوند و برخورد می‌کنند.

سرهنگ نوروزی تصریح کرد: پرونده‌هایی هم بوده است که افراد مراجعه کرده اند و گفتند فیلم‌هایشان پخش شده که به محض شکایت از فرد متخلف، پلیس وارد ماجرا شده است.

قانون یک طرف، امنیت روانی مسافران چه می‌شود؟

با ترویج این رفتار می‌توان گفت امنیت روانی مسافران به ویژه مسافران خانم به خطر می‌افتد، شاید در قانون به این نکته دقیق اشاره نشده باشد اما می‌تواند افرادی از جامعه را نسبت به برخی از اقشار بدبین کند و حتی موجب اختلال در برخی کسب و کارهای نوین باشد.

از دستگاه‌های مربوطه انتظار می‌رود تا با افرادی که به خاطر جذب چند فالوئر در فضای مجازی اقدام به چنین رفتارهایی می‌کنند برخورد کنند تا این سبک کارها باب نشود که مردم را بترساند و فالوئر جذب کنند و به بهانه همین تعداد فالوئر بالا تبلیغات بگیرند و برای خودشان پولی به جیب بزنند!

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار