مدیرکل استاندارد استان فارس با تاکید براینکه لبنیات و فرآورده‌های لبنی و تخم مرغ باید در یخچال نگهداری شود، توصیه کرد که مردم از خرید چنین محصولاتی اگر خارج از یخچال نگهداری می‌شود، خودداری کنند.
کد خبر: ۷۵۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ 30 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مرتضی رهنما یکشنبه 9 تیر در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با فصل گرما، میزان مصرف فرآورده‌های لبنی، بیشتر می‌شود و شهروندان باید در خرید این کالاها دقت کافی را به شیوه نگهداری، تاریخ تولید و انقضاء مصرف و دیگر مشخصه‌های تایید کننده سلامت آن کالا، لحاظ کنند.

او با یادآوری اینکه شير و فرآورده‌هاي آن مشمول مقررات استناندارد اجباري است، گفت: اين محصولات علاوه بر داشتن علامت استاندارد با كد ده رقمي بايد با شيوه‌ای صحيح حمل، نگهداري، عرضه و مصرف شود.

رهنما گفت: عمده فروشان و مراكز عرضه موظفند برای حفظ كيفيت و سلامت محصولات لبني داراي علامت استاندارد، اين محصولات را در شرايط دمايي مناسب و در يخچال با حداكثر دماي 4 درجه سانتيگراد نگهداري کنند، بنابراين مصرف كنندگان اين كالاها بايد دقت داشته باشند در صورتيكه اين كالاها خارج از يخچال يا در دماي بيش از 4 درجه سانتيگراد نگهداري مي‌شود از خريد آنها خودداري شود.

او ادامه داد:عمر محصولات لبني محدود بوده و بايد در يخچال‌هاي مناسب و دور از تابش مستقيم نور خورشيد نگهداري شود زيرا شير بدليل داشتن تركيباتي مانند قند، چربي، پروتئين و مواد معدني مستعد براي رشد ميكروب‌ها است.

رهنما گفت: بدليل حساسيت فرآورده هاي لبني واحدهاي توليد كننده فرآورده هاي لبني براي از بين بردن ميكروب‌هاي بيماري زا و كنترل ميكروب هاي غير بيماري زا از حرارت به دو روش استفاده مي‌كنند يك روش پاستوريزاسيون است كه محصولات توليدي به اين روش بايد در يخچال نگهداري طی چند روز مصرف شود.

او گفت: فرادما، شیوه دوم تولید محصولات لبنی بوده و تابع شرایط خاصی انجام می‌شود و ظروف بسته بندی آن باید 5 تا 6 لایه باشد؛ اگر در این بسته بندی باز نشود، برای مدت حداکثر شش ماه خارج از یخچال قابل نگهداری خواهد بود اما بعد از باز شدن در یا بسته بندی، باید حتما در یخچال نگهداری شده و سریعا مصرف شود.

مدير كل استاندارد فارس با تاکید بر اینکه مردم نباید شیر فله‌ای خریداری کنند، گفت: مصرف کره و خامه غیر پاستوریزه، به هیچ وجه توصیه نشده است.

او با یادآوری اینکه شهروندان از مصرف بستنی که با رنگ مصنوعی تزئین شده یا محصولات لبنی فاقد علامت استاندارد و سایر مشخصه‌های مرتبط، پرهیز کند، گفت: کره پاستوریزه هم تنها یکماه در یخچال قابل نگهداری است و اگر مدت بیشتری قرار است نگهداری شود باید از فریز کردن استفاده کنیم.

رهنما تاکید کرد که با توجه به شدت گرفتن گرمای هوا، عرضه کنندگان عمده و خرده تخم مرغ اگر قرار است این کالا را برای مدت طولانی نگهداری کنند، شرایط نگهداری در یخچال را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار