کد خبر: ۷۵۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 30 June 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مدیر کل آموزش و پرورش البرز از حفظ آرامش به عنوان مهمترین نکته در موفقیت در کنکور یاد کرد و افزود: خانواده و محیط زندگی دانش آموز در چند روزی که به کنکور باقی مانده است باید حال و هوای کاملاً کنکوری پیدا کند یعنی اعضای خانواده باید به شکلی با دانش آموز یا داوطلب کنکور برخورد کند که احساس نکند تمام زندگی او در کنکور خلاصه می‌شود.

سالار قاسمی تصریح کرد: حال برخی از والدین این روزها بهتر از فرزندان کنکوری شأن نیست به همین دلیل کارشناسان همواره توصیه می‌کنند بهتر است این روزها پدر و مادرها به استرس کنکوری‌ها دامن نزنند زیرا در اندک فرصت باقیمانده حفظ آرامش مهترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

وی بیان داشت: با نزدیک شدن به روز کنکور به طور معمول دانش آموزان میزان ساعت مطالعه خود را افزایش می‌دهند تا از زمان باقی مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. در حالی که کارشناسان آموزشی در این زمینه معتقدند که این افزایش ساعت مطالعه برای دانش آموز داوطلب در آزمون کنکور مانند سم است.

قاسمی با اشاره به اینکه روز شمار کنکور به سرازیری رسیده است، خاطرنشان کرد: روانشناسان معتقدند خانواده‌ها در زمینه تشویق و حمایت از کنکوری‌ها مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کنند و اطرافیان کنکوری‌ها گاهی اوقات فشارهایی به دانش آموزان وارد می‌کنند که از آن بی خبرند پس باید همراه داوطلبان شویم وبا تشویق آنان را در این راه کمک کنیم. تا با آرامش بیشتری روزهای باقی مانده تا کنکور را بگذرانند.

وی عنوان کرد: داوطلبان کنکور باید از افزایش ساعت مطالعه بپرهیزند چون این افزایش همانند سم است برای آنان چرا که در این روزها باید ساعت مطالعه را کاهش داد یعنی حداکثر باید بین پنج تا ۶ ساعت باید برنامه ریزی مطالعه‌ای داشته باشند.

قاسمی سفر پیش از کنکور به ویژه به اماکن مذهبی و در دل طبیعت را برای کنکوری‌ها مهم دانست و ادامه داد: این اقدام موجب آسان جلوه دادن کنکور و حساسیت ایجاد نکردن درباره نتیجه آن است که می‌تواند دانش آموز را با خیال راحت و آسوده‌تر راهی جلسه آزمون کند و بار فشار روانی را در فرد داوطلب بسیار کاهش دهد.

وی استرس و آشفتگی را ازدیگر عوامل ناکام شدن داوطلبان در کنکور برشمرد و یادآورشد: برای مسلط بودن بر مطالب خوانده شده در کنکور باید به خواب و تغذیه اهمیت داد تا موضوعات مورد مطالعه شده در ذهن داوطلب به هم نریزد.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به توصیه‌های ۹۰ دقیقه‌ای برای داوطلبان کنکور اشاره کرد و گفت: روز قبل از کنکور درس خواندن بار منفی دارد زیرا نظم ذهنی را به هم می‌زند و موجب نگرانی بیشتر داوطلب می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه داوطلب نیاید روز قبل از آزمون بیکار بماند، تصریح کرد: در زمانی که بیکار هستیم فکرهای منفی به ذهن هجوم می‌آورد لذا روز قبل از کنکور داوطلب باید وقت خود را با برنامه‌های متنوع پر کند و لحظه‌ای بیکار نماند.

وی عنوان کرد: داوطلبان کنکور باید از مرور مطالب در روز قبل از آزمون بپرهیزند زیرا این مرور فقط اضطراب را افزایش داده و سبب آشفتگی ذهن می‌شود پس باید خوب استراحت کرد و صبح زود بیدار شد و نرمش کرد و با خوردن صبحانه قند خون را تنظیم کرد تا در جلسه آزمون با افت قند خون مواجهه نشوند.

نقش برنامه ریزی در موفقیت کنکور

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این خصوص اظهار داشت: ماراتنی بزرگ به نام کنکور شاید اولین و بزرگترین آزمون جدی هردانش آموزی باشد چرا که آینده تحصیلی و شغلی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما نمی‌توان از آن به عنوان تنها راه موفقیت در زندگی یاد کرد.

خسرو ساکی با اشاره به اینکه برخی از داوطلبان آزمون سراسری تصور می‌کنند فقط از طریق موفقیت در این آزمون می‌توانند به آرزوهای شأن برسند، یاد آورشد: برنامه ریزی برای مطالعه اولین گام موفقیت در مطالعه را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در دوران تحصیل باید به نقش مهم برنامه ریزی در فرآیند یادگیری اهمیت فراوانی بدهند، خاطرنشان کرد: دانش آموزی که با برنامه ریزی مطالعه می‌کند، دید خیلی بهتری نسبت به رویدادهای پیش رو خواهد داشت و نگرانی‌هایش درباره مسائل مختلف از بین می‌رود.

وی بیان داشت: برنامه ریزی که از مهمترین اصول موفقیت در کنکور سراسری است نیاز به مشورت با افراد کاربلد از جمله مشاوران فعال در حوزه مشاوره تحصیلی و یا افرادی که خودشان این مسیر را طی کرده باشند و با نیازهای یک کنکوری آشنا باشند، دارد.

وی از چک کردن امور درسی به عنوان گام دوم در موفقیت در کنکور نام برد، یادآور شد: مهمترین رقیب در مسیر آمادگی برای کنکور سراسری فقط و فقط خود فرد است که نباید خود را در امور درسی با دیگران مقایسه کنید بلکه باید با برنامه ریزی نهایت تلاش خود را با ثبت امور درسی در دفترچه‌ای ویژه کنکور برای خود داشته باشد تا انگیزه برای مطالعه را با توجه و تمرکز بیشتر در درون و ذهنش تقویت کند.

ساکی مهمترین فایده ثبت امور درسی را برای یک دانش آموز کنکوری در افزایش مطالعه عنوان کرد چون این مهم وی را به سمت تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت سوق می‌دهد و روحیه خود باوری در او را تقویت می‌کند.

وی گام سوم را مطالعه صحیح ذکر کرد و بیان داشت: روش مطالعه برای درس‌های مختلف متفاوت است زیرا برخی از دروس تنها جنبه مطالعاتی دارند و حفظ کردن مثل دین و زندگی دارند و بعضی از درس‌ها محاسباتی هستند که کسب موفقیت در این درس‌ها تنها بستگی به تمرین و تست زنی مثل ریاضیات دارد.

وی ادامه داد: بعضی از درس‌ها مثل شیمی هم مباحث مطالعاتی و حفظی دارد و هم مباحث محاسباتی و استدلالی لذا قبل از آغاز مطالعه جدی برای کنکور باید با نحوه اصولی مطالعه درس‌ها آشنایی پیدا کرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش به بیان مطالبی در خصوص گام چهارم که شامل ارزیابی خود داوطلب کنکور از خودش می‌باشد پرداخت و اضافه کرد: در دنیا همه طرح‌های کلان و بزرگ بعد از ساخت و قبل از اجرایی شدن و افتتاح آنها ابتدا اریابی می‌شوند تا از صحت و سالم بودن طرح‌ها اطمینان حاصل شود لذا دانش آموز کنکوری هم در طول یک سال باقی مانده به کنکور باید به دفعات مورد سنجش قرار گیرد تا میزان آمادگی و تسلط آن بر مطالب مشخص شود.

ساکی بیان داشت: برای موفقیت در کنکور سراسری هیچ‌گونه راه میان بر و تکنیک خاصی وجود ندارد و داوطلب کنکور باید اصولی و حرفه‌ای درس‌هایش را مطالعه کند تا با فهم عمق مطلب بتواند تست‌ها را در جلسه آزمون پاسخ درست بدهد.

وی آمار کل داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ را یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ داوطلب ذکر کرد که ۴۳۴ هزار و ۲۳۴ داوطلب آن توسط وزارت آموزش و پرورش در ۲۳۵ حوزه اجرایی سازماندهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مسئولیت حدود ۳۲ درصد برگزاری آزمون با حوزه رفع نقص را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در اجرای تمامی گروه‌های آزمایشی در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۹۸ مشارکت دارد.

وی استفاده از مدارس و سالن‌های مجهز و دارای امکانات که در مرکزیت شهر، شهرستان و یا بخش هستند را به عنوان حوزه اجرا تعیین کرده است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای برگزاری آزمون کنکور سراسری در حوزه‌های آموزش و پرورش برنامه‌های مختلفی چون تشکیل نشست ویدئو کنفرانس با حضور مدیران حوزه‌های اجرا و سمینار یک روزه رو سای سنجش آموزش و پرورش کشور با مشارکت سازمان سنجش برگزار شده است.

ساکی افزود: تاکنون نشست توجیهی توسط مدیران حوزه‌های اجرا با عوامل داخلی حوزه در محل حوزه قبل از آزمون نیز تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش‌هایی که برای برگزاری این آزمون بزرگ در کشور صورت می‌گیرد نشان از ایجاد شرایط مناسب و آرام برای داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ در اقصی نقاط ایران اسلامی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار