آنیتا ریچ گفت: خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده است که امروز درباره آلودگی هوا صحبت می کنیم. در این راستا کارشناسان مطرح اتحادیه اروپا که در این زمینه کار کرده اند را با خود همراه کرده ایم. ما از فنلاند، اتریش و آلمان در در زمینه های مختلف همکاری می کنیم.
کد خبر: ۷۵۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 29 June 2019
محمد سبزه‌زاری در نشست با نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست که امروز (۸ تیرماه) در خصوص آلودگی هوا، در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت رطوبت کانون‌های بحرانی گرد و غبار خوزستان، اظهار کرد: طبق آخرین تصویر ماهواره‌ای در حال حاضر، در هفت نقطه از کانون‌های گرد و غبار خوزستان به شدت وضعیت رطوبتی پایین است و مستعد خیزش گرد و غبار هستند. 
  
به گزارش"تابناک" وی افزود: کانون‌های شمال غرب اهواز بیشتر حالت شنی دارند اما بافت خاک کانون‌هایی که در پایین قرار دارند به گونه‌ای است که با وزش باد با سرعت، کم گرد و خاک برمی خیزد. 
  
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: برای مثال به صورت میانگین، با وزش باد 6 تا 7 متر بر ثانیه در اهواز گرد و خاک رخ می‌دهد اما در کانون‌های پایینی اهواز، زمین به حدی حساس است که با وزش باد 4 متر بر ثانیه هم گرد و خاک برمی خیزد. 
  
وی ادامه داد: همچنین محاسبه شده که سرعت اصطکاکی حدود 3.8 متر بر ثانیه باعث بلند شدن گرد و خاک می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده بافت حساس خاک است. 
  
سبزه‌زاری بیان کرد: اگر کانون شمال غرب اهواز را در نظر بگیریم، زمانی که باران داشتیم رطوبت به شدت بالا رفت اما در کمتر از دو ماه که بارندگی نداشتیم، رطوبت به حالت اولیه برگشته است. یعنی وضعیت خاک به گونه‌ای است که اگر یک ماه بارندگی نداشته باشیم  زمین مجددا به شدت خشک می‌شود. 
  
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در کانون شماره 4، بارندگی خیلی خوبی داشتیم اما رطوبت آن در حال از بین رفتن است و کمتر از 15 روز دیگر این منطقه رطوبت خود را کاملا از دست می‌دهد. 
  
سبزه‌زاری بیان کرد: بهترین روش مقابله با گرد و غبار، کشت گیاه است زیرا بارندگی در این مناطق خوب است و سالیانه 150 تا 200 میلیمتر بارندگی داریم. تنها مشکل این مناطق، شور بودن زمین است بنابراین برای کشت گیاه به گیاهان مقاوم به شوری نیاز داریم. همچنین باید در این مناطق آب در مخازنی نگهداری شود تا بتوانیم کشت کنیم.
 
آنیتا ریچ نیز در این نشست اظهار کرد: از همه افراد بابت حضور در این جلسه تشکر می کنم. شرکت در این جلسه در روز تعطیل نشان دهنده علاقمندی به همکاری مشترک است که امیدواریم ما نیز بتوانیم با پیشنهادات و راهکارهایی که ارائه می دهیم علاقمندیمان به همکاری را نشان دهیم. 
  
وی افزود: در واقع ما یک تیم متشکل از کشورهای مختلف اروپایی هستیم که اکنون در حال کار کردن در پروژه ای در خصوص محیط زیست با ایران هستیم. تامین مالی این پروژه به صورت مشترک توسط اتحادیه اروپا و سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود. 
  
ریچ بیان کرد: در ایران با وزارت نیرو در خصوص منابع آب مانند آلودگی دریایی و آب و در مورد مدیریت هوا با سازمان محیط زیست همکاری می کنیم. 
  
وی گفت: خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده  است که امروز درباره آلودگی هوا صحبت می کنیم. در این راستا کارشناسان مطرح اتحادیه اروپا که در این زمینه کار کرده اند را با خود همراه کرده ایم. ما از فنلاند، اتریش و آلمان در در زمینه های مختلف همکاری می کنیم.
 
هری پیه تاری لا مدیر خدمات کارشناسی سازمان محیط زیست فنلاند با اشاره به بازدید از کانونهای گرد و غبار اهواز و ارائه پیشنهادات از سوی مسئولان محلی در این خصوص اظهار کرد: در یک پروژه واحد نمی شود همه موارد مورد نظر را رسیدگی کرد. 
  
وی افزود: پیشنهاداتی که در این جلسات ارائه می شود، نهایی نیستند و جلسه نهایی در زمینه پروژه در روز دوشنبه در تهران برگزار خواهد شد و خروجی آن مشخص می شود. 
  
مدیر خدمات کارشناسی سازمان محیط زیست فنلاند با اشاره به اجرای پروژه رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا در خوزستان که به عنوان پایلوت تفاهم نامه منعقد شده بین ایران و اتحادیه اروپا انتخاب شده است، ادامه داد: امیدواریم توافق ابتدایی برای پیش بردن پروژه را داشته باشیم. 
  
وی بیان کرد: با این وجود ایده های اولیه در مورد مدیریت هوا و آب عملا به دو حوزه چارچوبهای حقوقی و دیگری بحثهای فنی و تکنیکی مربوط است. در زمینه چارچوبهای حقوقی و یا اصلاح آنها باید تلاش شود تا برخی از قوانینی که اکنون وجود ندارد، جزو قوانین کشور شود. 
  
مدیر خدمات کارشناسی سازمان محیط زیست فنلاند گفت: سعی می کنیم یک تا دو پروژه در یکی از موارد مورد نظر در حوزه های آب و مدیریت هوا تعریف کنیم که یکی از آنها در اهواز و یک پروژه در تهران خواهد بود. 
وی بیان کرد: در اجرای پروژه کنونی هیچ سرمایه ای برای تجهیزات نداریم. تمرکز ما بر کمک در بخش فنی و دانش است. همچنین یکی از کارهای دیگر که می خواهیم در اهواز اجرا کنیم، کمی سازی نقش آلاینده ها در اهواز است. 
  
پیه تاری لا عنوان کرد: یکی از موارد مطرح شده، لزوم همکاری بیشتر صنایعی است که آلایندگی ایجاد می کنند و مشتاق هستیم در تسهیل این موضوع همکاری کنیم. 
  
وی تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم در یک پروژه واحد به لیست مسائل و موارد مطرح شده رسیدگی کنیم اما باور دارم این اقدامات، قدم اولیه خوبی برای همکاری بیشتر است.
 
در ادامه نعمت اله جعفرزاده با اشاره به حضور در طرح های اجرایی مدیریت هوا در سال های گذشته و انتظارات موجود در زمینه تبادل دانش، اظهار کرد: در خوزستان برای سه شهر مهم اهواز، ماهشهر و آبادان طرح جامع کاهش آلودگی هوا تدوین و مصوب شده است.

وی افزود: گزارشهای هر سه طرح موجود است و در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست اجازه  دهد، می توانیم این گزارشها را به عنوان اولین قدم همکاری به منظور بررسی و مطالعه تیم اتحادیه اروپا و ارائه نقطه نظرات، به اشتراک بگذاریم.

جعفرزاده ادامه داد: در حال حاضر روشهای مختلفی برای تثبیت خاک در دنیا اعمال می شود که یکی از مهم ترین روشها، روش تثبیت بیولوژیکی است. در این زمینه مطالعاتی انجام شده است و این موضوع می تواند دومین زمینه همکاری علمی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مدیریت و تعامل در حفظ اراضی تالابها برای ما بسیار بااهمیت است. مطالعات سه تالاب اصلی خوزستان انجام شده اما نیاز به ارتقا و به روز شدن دارد که این مورد نیز می تواند سومین زمینه همکاری علمی باشد.

وی عنوان کرد: مساله بعدی، نقش کاربری های اراضی و الگوی فعالیت اقتصادی خوزستان در فرسایش پذیری خاک ها و تبدیل اراضی تالابی به کانون های فرسایشی است. بنابراین از جنبه راه حل های اقتصادی و اجتماعی می توانیم زمینه جدیدی برای همکاری علمی در زمینه تقویت جوامع محلی و تغییر الگوی معیشتی با هدف پایداری توسعه داشته باشیم.

جعفرزاده افزود: مساله بعدی در ارتباط با آلودگی هوا، عدم وجود تعامل بین ذی نفعان و آلوده کنندگان هوا است. بنابراین مطالعه و تبادل علمی در زمینه تجارت و آلودگی، تجارت کربن و همکاری اجتماعی بین این دو گروه می تواند زمینه دیگر همکاری باشد.  

وی بیان کرد: مساله عمده در رابطه با آلودگی هوا و گرد و غبار، ارزیابی اثرات این دو مورد بر سلامت و محیط زیست است؛ مطالعات زیادی در این زمینه در خوزستان انجام شده است. ارزیابی این مطالعات، تعیین نقاط ضعف و قوت و توسعه این مطالعات می تواند راه بعدی در این همکاری باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: گرچه الگوی انتشار و توزیع گرد و غبار را می دانیم اما هنوز در سرمنشاء آنها تردیدهایی وجود دارد که با توجه به توان اتحادیه اروپا می توانیم از طریق تبادل دانشجو یا ریسرچر در این زمینه همکاری کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر احمد لندی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: جهت مقابله با گرد و غبار ناشی از کانونهای داخلی، کشت نهال پیشنهاد شده است اما با توجه به محدودیت منابع آبی، به دنبال تکنیکهایی جهت تثبیت خاک هستیم تا از طوفانهای گرد و غبار در اهواز جلوگیری شود. 

وی افزود: همچنین باید مشاغلی برای روستاییان پیشنهاد شود و میزان چرا هم باید محدود شود. مشاغل کوچک روستایی می تواند کمک خوبی باشد تا مردم محلی از طرح های تثبیت خاک حمایت کنند و امیدواریم این هیات اگر تجربیاتی در این زمینه دارند به اشتراک بگذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار