رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند دادستان اهواز: خودروی افراد بدحجاب در خوزستان توقیف می‌شود/علم‌الهدی: برخی جریان‌ها با توطئه و گول زدن مردم به قدرت رسیده‌اند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 29 June 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دادستان اهواز: خودروی افراد بدحجاب در خوزستان توقیف می‌شود

دادستان اهواز در نماز جمعه این هفته‌ی این شهر گفت: اگر در هر خودرویی سرنشین بی حجاب مشاهده شود ماشین مورد نظر متوقف و به پارکینگ هدایت می‌شود. پیش از این رئیس کل دادگستری خوزستان گفته بود: برای افرادی که پس از دریافت تذکر اقدام به تکرار رفتار هنجارشکنانه در خصوص حجاب می‌کنند پرونده قضایی، تشکیل و برای متخلفان سوءسابقه ایجاد می‌شود. / عصرجنوب

علم‌الهدی: برخی جریان‌ها با توطئه و گول زدن مردم به قدرت رسیده‌اند

علم الهدی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه پیشگیری از جرم است و جریانی که دکتر بهشتی را تا مرز شهادت برد، جریان قدرت یاب سیاسی بود و قوه قضائیه باید مانع فعالیت این جریان در وضعیت امروز کشور باشد. وی تأکید کرد: قوه قضائیه باید در راستای پیشگیری از جرم، زمینه سلطه خائنانه جریان‌های قدرت طلب سیاسی را که به وسیله توطئه‌های سیاسی در میدان باز دموکراسی کشور با گول زدن مردم به قدرت رسیده اند، بگیرد. امام جمعه مشهد اظهار کرد: قوه قضائیه مطلوب باید بتواند امنیت را از مفسدان گرفته تا آن‌ها احساس امنیت نکنند و در مقابل مردم به خاطر اعتماد به قوه قضائیه احساس آرامش کنند و این اعتماد بزرگترین سرمایه نظام است.

واکنش سخنگوی دولت به ماجرای دستگیری یک زن در وزارت نفت

علی ربیعی، سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: «چندی پیش اطلاع رسانی غیر مسئولانه‌ای از رابطه یک زن جاسوس با برخی مدیران نفتی دیدیم. دیروز نام یکی از زنان میهنمان را در همین راستا به شکل زشتی منتشر کردند. مطلعم دستگیر شده این خانم نیست و او هم اصلا معلوم نیست جاسوس باشد. به کجا رسیده ایم؟ چه راحت آبروی مردم را می بریم!»

پلیس: حمل سگ در درون خودرو‌ها ممنوع است

سردار عباسعلی محمدیان، اظهار کرد: مکان‌های عمومی جای سگ گردانی و رفت و آمد حیوانات نیست و حمل سگ در درون خودرو‌ها ممنوع است و پلیس در صورت مشاهده این موضوع، با صاحبان سگ‌ها برخورد جدی خواهد کرد. وی با اشاره به دستور دادستانی، مبنی بر برخورد جدی با پدیده سگ گردانی افزود: مراجع انتظامی در صورت مشاهده این موضوع حیوانات را تحویل عوامل شهرداری داده و در صورت تمرد مالک، نسبت به برخورد قانونی با وی اقدام و افراد خاطی را به دادسرا معرفی خواهد کرد. فرمانده انتظامی البرز ادامه داد: بنا به دستور دادستان البرز شهرداری مکلف است مکانی برای نگهداری این گونه حیوانات تعیین و با نصب تابلو و ابلاغ این دستور به عوامل خود، از ورود سگ‌ها و حیوانات به اماکن عمومی و پارک‌ها جلوگیری به عمل آورد.

پورمحمدی: "حقوق بشر" بازی آمریکایی‌هاست‌

پورمحمدی با اشاره به اینکه غرب، همه اراده خود را در قالب شعار «حقوق بشر» تحمیل می‌کند و دستاویز بسیار جدی برای تداوم تمدن آمریکایی است ادامه داد: برای اینکه در ظاهر ادعای انسان دوستی را به خورد مردم جهان بدهد، از این شعار استفاده می‌کند، ولی در حقیقت، حقوق بشر برای تنظیم مناسبات در درون مرز‌های جریان سلطه است نه برای ما. در درون همین هم تا جایی که منافع ثروتمندان و زورمندان آسیب نمی‌بینند، قبول دارند. وی با اشاره به اینکه همین ملکه ۷۰ سال دارد که ظاهری آرام دارد، اما خشن‌ترین فرد تاریخ معاصر است، ادامه داد: او یکی از عوامل اصلی کشتار جنگ دوم جهانی و قحطی ایران بود. کشتار وسیع مردم ایران در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ زیر سر همین ملکه انگلستان است که ظاهر بسیار حقوق بشری دارد. حقوق بشر بازی اینهاست تا با این بهانه کشور‌ها را سرکوب کنند.

صفار‌هرندی: می‌خواهند با «مذاکره» ضعف مدیریتی‌شان را پنهان کنند

محمدحسین صفارهرندی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر در جمع پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان با بیان خاطره­ای از شهید بهشتی اظهار داشت: برخی به ‌جای حل مشکل از طریق راه‌حل‌های مدیریتی به دنبال انداختن مشکل‌ها به گردن تحریم‌ها هستند و تنها راه‌حل را در مذاکره مطرح می‌کنند و این یعنی شانه خالی کردن در مقابل ضعف مدیریتی خود.

تأکید رئیس صداوسیما بر بی‌طرفی در انتخابات مجلس

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری، تأکید کرد: سازمان صداوسیما همچون همیشه و البته کامل‌تر و دقیق‌تر از قبل باید با رعایت بی‌طرفی در انتخابات زمینه حضور پرشور مردم و تشکیل مجلسی انقلابی و باکیفیت را در آغاز گام دوم انقلاب فراهم آورد.

تأیید و تکذیب خبر ازدواج یک بازیگر مرد معروف

در ادامه اخبار ناخوشایند چهره‌های معروف در حوزه زندگی شخصی‌شان، امروز شاهد یک خبر دیگر بودیم. مهنوش صادقی بازیگر سریال «دردسر‌های عظیم» با انتشار ویدئویی گفت: مدت‌ها بود از من درباره موضوعی سؤال می‌کردید که طبق صلاح‌دید خودم پاسخی به آن نمی‌دادم. ولی فکر می‌کنم الان زمان مناسبی باشد برای اینکه بگویم من همسر رسمی آقای مهدی هاشمی هستم. این ادعا، اما خیلی زود در تماس «سینماآنلاین» با نورا هاشمی دختر مهدی هاشمی و گلاب آدینه تکذیب شد. نورا هاشمی در پاسخ به این پایگاه خبری گفت: «پدرم همین لحظه در منزل و کنار ما هستند و شناسنامه‌شان هم گواه دروغ بعضی افراد معلوم‌الحال است.»

یک نماینده مجلس: تکلیف مالیات خانه‌های خالی برج‌سازان را روشن کنید

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد زیاد مسکن خالی گفت:تعداد زیادی از این افراد با وجود زمین کم، اما ارتفاع نیز خریداری کرده اند و خانه‌های خالی زیادی در اختیار دارند که باید بحث مالیات از این واحد‌ها هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود. موضوع مسکن برای تعدادی از جوانان مشکل ایجاد کرده است، چراکه نمی‌توانند مسکن خریداری یا حتی اجاره کنند که این موضوع سبب اخلال در بازار مسکن شده و قیمت مسکن از یک سال و نیم گذشته تاکنون بیش از دو برابر شده است. / خانه ملت

واکنش گلاب آدینه به شایعات درباره زندگی شخصی‌اش با مهدی هاشمی

گلاب آدینه هنرپیشه نامی سینما و تئاتر ایران که زندگی شخصی‌اش با مهدی هاشمی پس از انتشار یک ویدئوی اینستاگرامی توسط مهنوش صادقی به سوژه پاپاراتزی در شبکه‌های اجتماعی بدل شده، در اینستاگرامش در پاسخ به کاربری که دراین‌باره پرسیده بود، نوشت: توجهی نکنید، ببینید و بخندید!

کلاس‌های تقویتی تابستانی برای دانش‌آموزان ممنوع شد

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: محور اصلی پایگاه‌های تابستانی، آموزش یک مهارت است و اگر پایگاهی در فصل تابستان به برگزاری کلاس تقویتی اقدام کند با آن برخورد می‌شود. / تسنیم

یادداشت اینستاگرامی جهانگیری درباره یک فاجعه تلخ در تاریخ جمهوری اسلامی

اسحاق جهانگیری امروز جمعه در یادداشتی در حساب اینستاگرامی خود نوشت: هفتم تیر یادآور یکی از فاجعه‌آمیزترین رخداد‌های بعد از انقلاب است. هفتم تیر روزی که خشونت و تروریسم سازمان‌یافته نه تنها بزرگ‌ترین ضربه سازمانی را بر نظام نوپای جمهوری اسلامی وارد کرد و چهره‌های شاخص مدیریت سیاسی و اجرایی کشور را به شهادت رساند بلکه شخصیتی برجسته و متفکر، چون آیت‌الله شهید دکتر بهشتی را از ملت گرفت.

«خانه‌اولی‌ها» دیگر خانه‌دار نمی‌شوند؟

جهش یک‌ساله قیمت مسکن، مسیر خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن تغییر داده است؛ به نظر می‌رسد اولین مقصدی که این گروه انتخاب کردند، ادامه حرکت در بازار اجاره است. هرچند قیمت رهن و اجاره هم در این مدت از افزایش قابل تاملی روبه‌رو بوده؛ تا جایی که بنا به گزارش‌ها، اجاره‌نشین‌ها بسیار آسیب‌پذیر شده و حتی در اغلب موارد، توان پرداخت رهن و اجاره در کلانشهر‌ها را ندارند و به شهر‌های حاشیه‌ای هجرت کرده‌اند. موضوعی که در نهایت دولت را مجبور به گرفتن تصمیمی برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها کرده است. یک کارشناس اقتصادی در این ‌باره گفت: خانه‌اولی‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید از دریافت وام مسکن منصرف شده‌اند، وامی که برای مسکن پرداخت می‌شده، در حال حاضر اثر خود را از دست داده و قیمت خانه در این مدت حداقل دو برابر شده است./ خبرآنلاین

اوباما و همسرش پول پارو می‌کنند

به نوشته روزنامه لوفیگارو فرانسه، باراک اوباما و همسرش میشل پس از پایان دوره ریاست جمهوری فعالیت‌های سودآوری را در زمینه‌های مختلف از جمله سخنرانی، انتشارات، همکاری با نتفلیکس و ... آغاز کرده اند و اکنون ثروت آن‌ها از صد میلیون دلار فراتر رفته است. باراک اوباما فقط ۵۰ میلیون دلار با نتفلیکس قرارداد امضا کرده است و برای هر ساعت سخنرانی ۴۰۰ هزار دلار دریافت میکند. تاکنون ده میلیون نسخه از کتاب میشل اوباما به نام “شدن” بفروش رفته و ۶۰ میلیون دلار با یک انتشارات قرارداد امضا کرده است. / برگرفته از "مطالعات فرانسه و اروپا"

روایت فرشاد مؤمنی از انفجار حزب جمهوری

فرشاد مومنی که از اولین‌های حزب جمهوری اسلامی بوده در گفت‌وگو با خبرآنلاین از خاطراتش از روز انفجار دفتر حزب تا اندیشه‌های شهید بهشتی روایت کرد؛ ️چند دستنویس از بهرام آرام و یک فرد دیگر در آن کتاب وجود دارد که آن‌ها در سال ۱۳۵۴ به این جمع‌بندی رسیده بودند که باید بهشتی را ترور کنند. ️بهشتی برای آنکه فهم روزآمد از اسلام داشته باشد چطور خودش را مقید کرده بود که تا سر حد ممکن یک آشنایی عمیق با تاریخ ایران، جهان و اسلام داشته باشد. مجاهدین خلق بحثشان این بود که ما در رویایی فکری حریف آقای بهشتی نمی‌شویم و ادامه حیات ایشان تهدید برای بقای سازمان مجاهدین خلق است. ️من می‌خواهم این ادعا را بکنم که از نظر من بحران در جمهوری اسلامی از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، به دلیل عدول از برنامه شهید بهشتی است.

مجلس معادله تخصیص ارز به کالا‌های اساسی را تغییر می‌دهد

لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس گفت: اگر دولت معادله تخصیص ارز به کالا‌های اساسی را تغییر ندهد قطعاً نمایندگان ورود کرده و این معادله را تغییر می‌دهند. دولت همچنان اصرار دارد تا این ۱۴ میلیارد دلار در اختیار خودش باشد، اما تاکنون برنامه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نکرده است. تاکنون مردم ورود این ارزی که به دولت برای تامین کالا‌های اساسی داده شده را حس نکرده‌اند. قیمت اجناس به ویژه کالا‌های اساسی به قدری افرایش یافته که برای مردم عادی مشکلاتی ایجاد کرده است.

زمان استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها

نماینده زرند و کوهبنان در مجلس با تأکید بر اینکه کارت سوخت‌های که در حال حاضر وجود دارد برای زمان سهمیه‌بندی‌ها طراحی شده‌اند، تصریح کرد: در شرایطی که سهمیه‌بندی وجود ندارد و می‌خواهیم از کارت سوخت استفاده کنیم باید نرم‌افزار کارت سوخت‌های پیشین قدری ارتقا پیدا کند. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: باید نرم‌افزار کارت سوخت‌ها به گونه‌ای تعبیه شود اگر فردی بیش از حد سوخت مصرف کرد بتوان وی را شناسایی و برخورد کرد. به گزارش تسنیم امیری‌خامکانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ظرف یک یا دو ماه آینده سازو کار جدیدکارت سوخت نهایی و اجرایی شود.

نظر معاون روحانی درباره تحریم ظریف

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تحریم اخیر آمریکا علیه مقام معظم رهبری گفت: این تحریم‌ها نشانه عجز، ناتوانی و عدم صداقت آمریکایی‌هاست. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحریم اخیر آمریکا علیه مقام معظم رهبری گفت: این تحریم‌ها نشانه عجز، ناتوانی و عدم صداقت آمریکایی‌ها است. معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در گفتارشان صادق نیستند، ادامه داد: آقای ظریف دنبال حل مسائل از طریق مناسبات بین المللی و دیپلماسی است و تحریم وزیر خارجه به معنای دروغگویی آمریکایی‌ها برای مذاکره است.

هشدار معنادار و طعنه آمیز واشنگتن‌پست به ترامپ

یک روزنامه آمریکایی با بیان اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده در پی تنش‌زایی با ایران در حال ورود به عرصه خطرناکی است، نوشت که او باید قبل از آغاز هر جنگی تاریخ را بیشتر مطالعه کند. روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی به قلم «دیوید ایگناتیوس» به بررسی تهدید‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشت به‌نظر می‌رسد که ترامپ تاریخ جنگ‌ها در جهان را نخوانده است. در ابتدای این یادداشت با «زهرآگین» توصیف کردن کشور ایران، آمده است: «صحبت‌های نامربوط ترامپ در روز سه‌شنبه مبنی بر نابود کردن ایران، اوضاع را در حالت متشنج نگاه داشته. ترامپ باید اوضاع را کنترل کند». واشنگتن‌پست با بیان اینکه تاریخ به ما می‌آموزد که جنگ‌های ویران‌کننده همگی زمانی آغاز شدند که کشور‌های قدرتمند، دولت‌های به گمان خودشان ضعیف‌تر را دست کم گرفتند، می‌نویسد: «یا زمانی که فکر کردند می‌توانند با قوه قهریه، دستاورد‌های سیاسی داشته باشند. این درس روشنی است از جنگ‌های عراق و افغانستان که در آن‌ها ایالات متحده گمان می‌کرد می‌تواند به‌سرعت پیروزی قاطعی در برابر دشمن ضعیف به‌دست بیاورد». نویسنده این یادداشت با بیان اینکه ایالات متحده، خود در جریان یکی از بزرگترین قضاوت‌های نادرست تاریخ متولد شده است، توضیح می‌دهد: «زمانی که بریتانیا معتقد بود می‌تواند شورشی‌های استعماری (در قاره جدید) را به‌سرعت شکست دهد... شاه جورج سوم و مشاورانش درباره رفتن به جنگ صحبت می‌کردند و اعتقاد داشتند که شورشی‌های آمریکایی ضعیف هستند...، اما شکست در آمریکا، پایان آن امپراتوری را رقم زد».

اولویت‌هایی که هیأت عالی مجمع تشخیص تعیین کرد

ولویت‌های نظارتی سیاست‌های کلی نظام برای شش ماه آتی در جلسه هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شد. هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه، اولویت‌های نظارتی سیاست‌های کلی نظام برای شش ماه آتی، معین و دبیر هیأت عالی نظارت موظف به تهیه گزارشات نظارتی با همکاری دستگاه‌های مختلف قوای سه گانه کشور در زمان بندی فوق شد. گفتنی است بر اساس اصل‏ یکصد و دهم قانون اساسی، «نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاست‌های‏ کلی‏ نظام» از جمله وظایف‏ و اختیارات‏ رهبری عنوان شده و در بخش پایانی بند ۱۱ همین اصل تأکیده شده است «رهبر می‌تواند بعضی‏ از وظایف‏ و اختیارات‏ خود را به‏ شخص‏ دیگری‏ تفویض‏ کند». از این روی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶، با رأی اعضا، «هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام» به منظور نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.

مقام چینی: اینستکس عملیاتی شده است

نمایندگان سه کشور اروپایی در جلسه امروز کمیسیون مشترک به همتایان خود گفته‌اند، ساز و کار موسوم به اینستکس عملیاتی شده و پکن علاقه‌مند به مشارکت در آن به عنوان طرف ثالث است. یک مقام چینی گفته نمایندگان تروئیکای اروپا در جلسه کمیسیون مشترک به همتایان خود گفته‌اند ساز و کار موسوم به «اینستکس» عملیاتی شده و پکن علاقه‌مند به مشارکت در آن به عنوان طرف ثالث است.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار