کد خبر: ۷۵۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 24 June 2019
كوه دنا در شمال شهر توریستی سی سخت مركز شهرستان دنا قرار دارد. سی سخت با یاسوج 35 كیلومتر فاصله دارد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نقل از ایرنا، در سال های اخیر و با كاهش بارندگی در كهگیلویه و بویراحمد دنا نیز سخت ترین سال های عمر خود را تجربه كرد و همین شرایط باعث شد تا صعود زمستانه به قله های دنا به دشواری گذشته نباشد.
اما در سال 97 و پس از بارندگی های امید بخش در استان، كوه دنا نیز دوباره چهره ای افسانه ای به خود گرفت و یك دست سپید پوش شد.
بر اساس آخرین صعود هیات كوهنوردی شهرستان دنا به قله حوض دال در تاریخ 25 بهمن ماه،2 جان پناه بتنی دو طبقه و فلزی دنا در قله حوض دال به طور كامل زیر برف مدفون شده است.
محل سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج- تهران در قله نول شمالی كه در سال گذشته امكان هلی برن در آن وجود داشت در سالگرد این حادثه به طور كامل زیر برف مدفون شده و هر گونه صعود به آن هم غیر ممكن است.
دبیر هیات كوهنوردی شهرستان دنا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هشدار داد: دست كم تا 72 ساعت پس از پایان بارش برف به دلیل خطر بالا و احتمال ریزش بهمن، امكان صعود به هیچ كدام از قله های دنا وجود ندارد.
نبی الله ضیائی یادآوری كرد: بارش برف در دنا و در اطراف 2 جان پناه كوه دنا دست كم در 7 سال گذشته بی سابقه بوده آنچنان كه ارتفاع برف بالای جان پناه فلزی تا سه متر می رسد و تشخیص محل جان پناه نیز دشوار شده است.
وی ادامه داد: جان پناه دو طبقه بتنی نیز زیر برف مدفون است و تنها یكی از اضلاع آن از برف بیرون بود كه با بارش های دو سه روز اخیر كه همچنان هم ادامه دارد به طور كامل زیر برف مدفون خواهد شد.
ضیائی هشدار داد برخی كوهنوردان بر اساس تجربه سال های گذشته ممكن است به امید ورود به جان پناه بتنی از طریق پنجره طبقه دوم اقدام به صعود كنند كه با توجه به برف ، بوران و طوفان در صورت بازگشایی پنجره، احتمال گرفتار شدن در جان پناه وجود دارد.
وی از كوهنوردان خواست كه تا اطلاع بعدی از صعود پرهیز كنند اما اگر تمایل به صعود در این شرایط سخت داشتند با هیات كوهنوردی شهرستان دنا هماهنگی لازم را داشته باشند.
دبیر هیات كوهنوردی دنا افزود: برای روزهای آینده و برای یادبود یكمین سالگرد جان باختگان سقوط هواپیمای یاسوج -تهران قرار بود صعودی زمستانه انجام شود كه با توجه به شرایط جوی نامساعد دست كم تا یك هفته آینده هرگونه صعود غیر ممكن است.
ضیائی گفت: صخره محل برخورد هواپیمای ATR ، محل فرود بالگردهای امدادی و قسمت هایی كه سال گذشته امدادگران اقدام به برپایی كمپ كرده بودند،امسال به صورت كامل زیر برف مدفون شده است.
وی تاكید كرد: مسیر دسترسی به محل سقوط هواپیما از كوه گل،بره باس، نول جنوبی و نول شمالی است كه امسال حجم بارش برف به اندازه ای بوده كه از پایگاه محیط بانی محیط زیست تا كوه گل ، جاده را نیز مسدود كرده است و در بره باس نیز هر لحظه امكان سقوط بهمن وجود دارد.
ضیائی تاكید كرد: دمای هوا برای صعود زمستانی به دنا بسیار پایین و سرعت وزش باد نیز بالاست و كوهنوردانی كه قصد صعود دارند باید تجهیزات حرفه ای ،مناسب برای صعودی كاملا فنی و جدی به همراه داشته باشند.
رشته كوه دنا 80 كیلومتر طول و 15 كیلومتر عرض و 49 قله با ارتفاع بالای 4 هزار متر دارد.
رشته مركزی دنا از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع 4100 متر ادامه دارد و دارای 18 قله بالای4000 متر است، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن 3 با 4300 متر ارتفاع است. قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب شامل بَرد آتش، سی چانی 1 ، 2 و 3 ، حوض دال، كرَ سُمی شرقی، كَر سُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن 1 (ماش)، كپیری، بیژن 2 (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، كیخسرو، بن رو، بیژن 3 (قاش مستان) ، قبله، مورگل، مورگل غربی (پازنك) ، مورگل شمالی است.
رشته شمال غربی یا جناح غربی از گردنه مورگل غربی و قله های كاسه خفر شروع و به قله كل قَدویس ختم می شودكه دارای 21 قله بالاتر از 4000 متر است.این منطقه بكر ترین و دور از دسترس ترین قلل دنا را در خود جای داده است و تنها چند مسیر محدود برای رسیدن به ارتفاعات این بخش وجود دارد كه بیشتر آنها نیز در زمستان غیر قابل استفاده هستند.
در مورد صعود زمستانی برخی از قلل بخش غربی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به احتمال بسیار قوی برخی از قلل این بخش از جمله 'قلات بزی' 'خرسان شرقی ' 'خرسان غربی' و'چال وهلی' در زمستان صعود نشده اند.
رشته فرعی شمال دنا كمتر شناخته شده و كمتر مورد صعود قرار گرفته است، دارای 4 قله بالای چهار هزار متر به نام اهرام لوُكوره است.
رشته جنوب شرقی یا جناح شرقی نیز از گردنه بیژن و قله برف كرمو آغاز شده و تا قله پازن پیر به ارتفاع 4 هزار و 280 متر ادامه دارد و دارای 9 قله بالای چهار هزار متر به نام های برف كِرمو، نمك، كل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمُبسه و پازن پیر است. بنا بر گفته كوهنوردان حرفه ای این قله به لحاظ سختی صعود با «K2» همیالیا برابری می كند.
كوه دنا سه غار دنگزلو، نول، غار یخ و چشمه‌های زیادی دارد كه از جمله‌ی آن‌ها به چشمه‌ی میشی، شرنیك و اسپید به ‌عنوان مهم‌ترین چشمه‌های آن می‌توان اشاره كرد. از میان رودخانه‌هایی كه از این قله سرچشمه می‌گیرند می‌توان از ریگان، ماربر، میریان، كوه گل، سریس، تیزاب و دزكرد نام برد.
حیات وحش این منطقه نیز در گذشته غنی بوده و تنوع وحوش در كلیه‌ی مناطق دنا كاملا مشهود بوده است.خرس‌های قهوه أی بزرگ ، كبك دری ، عقاب ، كركس ، هما ، پلنگ ، گرگ ، گربه وحشی به ویژه گونه سیاه گوش ، سمور ، راسو ، سنجاب ایرانی ، شاهین ، بحری ، كبك ، ، سنگ چشم ، كمركوهی ، چكاوك ( انواع كیسه دهان ) ، بز و پازن از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند. كل ، قوچ و میش نیز در منطقه حفاظت شده دنا در حال ازدیاد نسل هستند.
منطقه حفاظت شده دنا یكی از غنی ترین منابع گیاهان داروئی و غیر داروئی كشور است و منطقه كهگیلویه و دامنه های زیبای دنا سرشار از جاذبه های طبیعی است.
بسیاری از كوهنوردان بر این باور هستند كه دنا در زیبایی و به لحاظ زیبایی هم تراز آلپ و چه بسا زیباتر از آن است تا جایی كه در گذشته های نه چندان دور از دنا به عنوان آلپ ایران یاد می شد و در سال های اخیر زیبایی های این رشته كوه آنچنان خود را نشان داده كه دنا دنای ایران شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار