مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از چهار میلیون هکتار از خاک‌های کشور به نوعی شور و قلیایی است.
کد خبر: ۷۵۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ 23 June 2019

جهانبخش میرزاوند در حاشیه شورای مدیران معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در کرج افزود: برای بهره برداری پایدار از منابع خاک کشور و اینکه در آینده تولید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه نشود، ملزم به بهره وری پایدار از منابع محدود خاک کشور هستیم.

وی اضافه کرد: علت محدود بودن منابع خاک این است که شرایط آب و هوایی و زمین شناسی کشور ما یک شرایط ویژه ای دارد که سبب شده غالب خاک‌های کشور تکامل نیافته باشند.

میرزاوند گفت: از ۱۶ میلیون هکتار خاک قابل کشت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بدون محدودیت و مابقی به نوعی با یکی از محدودیت‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین محدودیتی که خاک و تولید ما را تحت تأثیر خود قرار داده، موضوع پایین بودن بارندگی و کمی بارندگی و میزان بالای تبخیر و تعرق است.

میرزاوند گفت: همین مساله سبب تجمع املاح و نمک در پروفیل خاک می‌شود، لذا بزرگ‌ترین معضل کشور ما در واقع شوری و قلیایی بودن خاک است که بیش از چهار میلیون هکتار از خاک‌های ایران به نوعی با این پدیده‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: با هدف صیانت از خاک پس از یک دهه تلاش، لایحه حفاظت از قانون خاک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که پس از تصویب به دستور رئیس جمهوری برای اجرا و تدوین آئین نامه ابلاغ شده است.

میرزاوند با بیان اینکه این قانون ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد بیان کرد: یکی از موادی که در این قانون به تصویب رسیده این است که صادرات هر نوع خاک کشاورزی بدون نظر وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است.

او ادامه داد: همچنین بر مبنای این قانون، قوه قضائیه ملزم به تشکیل شعب اختصاصی در این حوزه شده و پرونده‌هایی که در حوزه تخریب و آلودگی خاک ایجاد می‌شود خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

مدیرکل دفتر خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: همین قانون وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست را با همکاری سایر وزارت خانه‌ها موظف کرده ظرف مدت ۶ ماه آئین نامه اجرایی این قانون را تدوین کنند.

میرزاوند گفت: با تصویب آن جز کشورهایی هستیم که برای مدیریت خاک خود قانون خواهد داشت و این در واقع به ما کمک می‌کند که منابع محدود خاک را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار