روستا‌های گردشگری ایران؛ ایران پر از روستا‌های گردشگری است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. برخی از روستا‌ها دنیایی از رمز و راز را پشت معماری‌های عجیب و غریبشان پنهان کرده اند و جذابیت بسیاری از آنها، پای جهانگردان را به گوشه و کنار کشورمان باز کرده است. اگر قصد دارید به روستا‌های تاریخی ایران سفر کنید یا دنبال یک مکان دنج و خوش آب و هوا برای سفر‌های کوتاه مدتتان هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کد خبر: ۷۵۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ 21 June 2019

روستا‌های گردشگری ایران؛ ایران پر از روستا‌های گردشگری است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. برخی از روستا‌ها دنیایی از رمز و راز را پشت معماری‌های عجیب و غریبشان پنهان کرده اند و جذابیت بسیاری از آنها، پای جهانگردان را به گوشه و کنار کشورمان باز کرده است. اگر قصد دارید به روستا‌های تاریخی ایران سفر کنید یا دنبال یک مکان دنج و خوش آب و هوا برای سفر‌های کوتاه مدتتان هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه تعدادی از بهترین روستا‌های گردشگری اطراف ایران را معرفی خواهیم کرد.

 

روستای ابیانه؛ ایدآل برای گشت و گذار‌های یک روزه‌
روستای ابیانه؛ ایدآل برای گشت و گذار‌های یک روزه‌روستای ابیانه؛ ایدآل برای گشت و گذار‌های یک روزه‌


روستای ابیانه یکی از مکان‌های بکر و زیبای شهر نطنز می‌باشد که زندگی را به دل ارتفاعات می‌کشاند. زندگی در ارتفاع ۲۲۲۲ متری سطح دریا بسیار مهیج و وصف ناشدنی خواهد بود. شاید تنها بومی‌های آنجا باشند که با موقعیت سکونتگاه هایشان خو گرفته باشند؛ اما مسلما این روستا برای گشت و گذار‌های یک روزه‌ی شما بسیار مناسب است. بنا‌های تاریخی موجود، قدمت تاریخی روستای ابیانه را تایید می‌کنند. مسجد‌های قدیمی، زیارتگاه ها، قلعه‌های تاریخی و آتشکده‌هایی از دوران کهن، شما در تاریخ روستای ابیانه غرق می‌کنند. در نظر داشته باشد برای ثبت این لحظات دیدنی، دوربین عکاسی همراه داشته باشید. برای رفتن به روستای ابیانه دو راه وجود دارد؛ هم مسیر جاده کاشان-نطنز و هم اتوبان کاشان-اصفهان شما را به مقصد می‌رساند. البته از دو راهی مسیر کاشان به نطنز باید حدود ۲۲ کیلومتر را طی کنید تا به ابیانه برسید.

آدرس: استان اصفهان- ۴۰ کیلومتری نطنز

 

روستای کندوان؛ خانه‌هایی به شکل کندوی عسل

روستای کندوان؛ خانه‌هایی به شکل کندوی عسلروستای کندوان؛ خانه‌هایی به شکل کندوی عسل


روستای کندوان یکی از معروف‌ترین روستا‌های گردشگری ایران است و دنیا نظیر روستای کندوان را کمتر به خود دیده است. بافت عجیب و غریب روستا و خانه‌هایی به شکل کندوی عسل، جهانگردان و گردشگران کنجکاو را هر ساله به سوی تبریز می‌کشاند. هر آنچه در روستای کندوان می‌بینید، از خانه‌های کندویی شکل تا مسجد‌های قدیمی و حمام‌های تاریخی، همه قابل تأمل است. شاید گمان کنید که در این روستا هیچ ساکنی نیست؛ اما با ورود به آن جریان زندگی را خواهید دید. مردمان خونگرم روستای کندوان با هر آنچه دارند از شما پذیرایی می‌کنند. برای رفتن به روستای کندوان باید از تبریز حدود ۳۰ کیلومتر را طی کنید تا به شهر اسکو برسید؛ جاده اسکو- کندوان بیست دقیقه‌ای شما را به مقصد می‌رساند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، روستای کندوان

 

روستای میمند؛ روستای صخره ای و باستانی

روستای میمند؛ روستای صخره ای و باستانیروستای میمند؛ روستای صخره ای و باستانی


کمتر کسی نام روستای صخره‌ای میمند کرمان را نشنیده است. این روستا را نه تنها با سایر روستا‌های گردشگری ایران، بلکه با هم‌کیش‌هایش در جهان مقایسه می‌کنند. آثار باستانی کشف شده، این روستای سنگی را به یکی از سکونتگاه‌های باستانی جهان تبدیل کرده است. نام روستای میمند را می‌توانید در فهرست میراث جهانی یونسکو ببینید. از جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به آتشکده‌ای باستانی، مسجد تاریخی، حمام و حسینیه اشاره کرد. حیف است، مکانی را که جهانگردان برای دیدنش لحظه شماری می‌کنند را نبینید. بهترین مسیر برای رفتن به روستای میمند، جاده‌ی یزد- کرمان است. در ۱۷۰ کیلومتری این جاده به شهر انار و از آنجا با طی مسافتی حدود ۱۰۵ کیلومتر به روستای صخره‌ای میمند می‌رسید.

آدرس: استان کرمان- شهر بابک- روستای میمند

 

روستای اورامان؛ حیرت آور با بافت سنگی و پلکانی

روستای اورامان؛ حیرت آور با بافت سنگی و پلکانیروستای اورامان؛ حیرت آور با بافت سنگی و پلکانی

اگر در شمال کشور یک ماسوله را می‌بینید، در روستای اورامان کردستان، هزار ماسوله را یکجا خواهید دید. چشم انداز روستا با بافت سنگی و پلکانی درون شیب تند دره، بسیار حیرت آور است. راه رفتن در چنین شیب تندی سخت است چه برسد در آنجا خانه بسازید و زندگی کنید! بافت معماری روستای اورامان بیشتر از سایر روستا‌های گردشگری به ماسوله شبیه است. شاید عظمت بنا‌های سنگی و وسعت بیشتر این مکان باعث شده تا لقب هزار ماسوله را بگیرد. مطمئنا طبیعت زیبای رشته کوه‌های زاگرس و آبادی‌های میان دره هایش بسیار دیدنی است؛ پس لحظه‌ای برای سفر به روستای اورامان شک نکنید. کافی است مسیر ۷۵ کیلومتری جاده مروان- اورامانات را طی کنید؛ روستای اورامان درست در مرکز دهستان اورامانات قرار دارد.

آدرس: استان کردستان- شهر سروآباد- دهستان اورامانات- روستای اورامان

 

روستای ماسوله؛ بافت پلکانی و جذاب

روستای ماسوله؛ بافت پلکانی و جذابروستای ماسوله؛ بافت پلکانی و جذاب

ماسوله یکی از زیباترین و محبوب‌ترین روستا‌های گردشگری شمال ایران است که بیشتر مقصد سفر‌های یک روزه خانواده‌های تهرانی و تور‌های گردشگری می‌باشد. این ییلاق از همه نظر دوست داشتی است؛ از بافت پلکانی و جذابش گرفته تا طبیعت سرسبز کوهپایه ای، آب و هوای مه آلودش که حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. روستای ماسوله در ارتفاعات رشته کوه‌های سرسبز البرز قرار دارد؛ همین امر باعث شده تا روز‌های زیادی را در مه فرو رود. همین ویژگی گردشگران زیادی را از گوشه و کنار کشورمان به اقامتگاه‌های پلکانی و سنتی ماسوله می‌کشاند. بازار‌های سنتی مردمان خونگرم خطه شمال، رونق همیشگی خودش را دارد. گشت و گذار در بازار زیبای ماسوله، شما را به دنیای خوش رنگ و لعاب لواشک‌ها و آلوچه‌ها خواهد بود. بهترین راه برای رفتن به ماسوله، جاده‌ی سرسبز و زیبای چالوس می‌باشد که شما را در مسیر جاده فومن- ماسوله قرار می‌دهد.

آدرس: استان گیلان- شهرستان فومن- سردارجنگل- ماسوله

 

روستای خرانق؛ مقصد دائمی اروپائیان
روستای خرانق؛ مقصد دائمی اروپائیانروستای خرانق؛ مقصد دائمی اروپائیان

بیایید سری هم به روستا‌های گردشگری و متمدن مرکز ایران بزنیم. بافت تاریخی و قدیمی یزد، چشم و دل جهانگردان و گردشگران را سیر نمیکند؛ همین ویژگی در بسیاری از روستا‌های اطراف یزد به ویژه روستای خرانق، صدق می‌کند. این روستا با اینکه نسبت به قبل مدرن‌تر شده؛ اما با حفظ بافت تاریخی و جذابش، همچنان مقصد دائمی اروپائیان است. روستای خرانق با وجود معادن سنگ آهن، حیات وحش طبیعی و بنا‌های تاریخی، یکی از مهمترین روستا‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. در مجموعه‌ی آثار تاریخی روستای خرانق می‌توان به قلعه، حمام، کاروانسرا، پل، منارجنبان، مسجد و حسینیه خرانق اشاره کرد. اگر قصد دارید گشتی در روستا‌های اطراف یزد داشته باشید، روستای قدیمی خرانق خاطرات به یادماندنی را برایتان رقم می‌زند. جاده‌ی اردکان- طبس از راه‌های دسترسی به این روستا می‌باشد.

آدرس: یزد- شهر اردکان- ۵۰ کیلومتری جاده اردکان- طبس

 

روستای مازیچال؛ ییلاقی، زیبا و چشم نواز
روستای مازیچال؛ ییلاقی، زیبا و چشم نوازروستای مازیچال؛ ییلاقی، زیبا و چشم نواز

با سفر به خطه‌ی سرسبز شمال ایران روستا‌ها و مناطق ییلاقی زیبا و چشم نوازی را می‌بینید که هر یک می‌توانند روز‌های خارق العاده‌ای را برایتان به ارمغان آورند. مازیچال یکی از روستا‌های سرسبز در کلاردشت مازندران می‌باشد که بخاطر شرایط آب و هوایی تنها امکان زندگی از خرداد تا پاییز در آن فراهم می‌باشد. این روستا در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و کلبه‌های ییلاقی آن در کنار گل‌های پامچال و بنفشه منظره‌ای خارق العاده را به تصویر میکشد. مازیچال یکی از زیباترین روستا‌های گردشگری ایران می‌باشد و در روز‌های گرم تابستان انتخابی عالی برای سفر خواهد بود.

آدرس: مازندران، کلاردشت، ۳ کیلومتری جاده عباس آباد، سمت چپ

ماخونیک یا سرزمین لی لی پوت‌های ایران

ماخونیک یا سرزمین لی لی پوت‌های ایرانروستای ماخونیک یا سرزمین لی لی پوت‌های ایراناگر اهل داستان‌های

تخیلی باشید با لی لی پوت‌ها آشنا هستید و شاید برایتان جالب باشد که در دنیای واقعی نیز می‌توان به سرزمین این انسان‌ها سفر کرد. ماخونیک یا سرزمین لی لی پوت‌های ایران یکی از روستا‌های استان خراسان جنوبی می‌باشد که در فاصله کمی با افغانستان واقع شده است. قد کوتاه مردم این روستا و نوع معماری به کار رفته در خانه هایشان یکی از دلایل شهرت ماخونیک بوده و جالب است بدانید که این شهرت جهانی می‌باشد.

آدرس: خراسان جنوبی، شهر سربیشه، روستای ماخونیک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار