فرماندار شهرستان داراب گفت: دشت گل محمدی دیم و ارگانیک کوهستان داراب بایستی به عنوان بزرگترین دشت گل دیم دنیا ثبت جهانی شود و با برگزاری جشنواره ملی و بین المللی گل و گلاب در شهرستان فرصتی مناسب برای جذب گردشگران و سرمایه گزاران ایجاد کنیم .
کد خبر: ۷۵۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 09 June 2019

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس محمدعلی طهماسبی در دهمین جشنواره گل و گلاب در لایزنگان داراب، گفت: روستاهای نوایگان و لایزنگان داراب بزرگترین دشت گل محمدی جهان را در خود جای داده است.

او با اشاره به وجود بالغ بر 5 هزار هکتار باغ گل محمدی در داراب، این شهرستان را به لحاظ تولید محصول ارگانیک و سالم، سطح و میزان تولید بی‌نظیر توصیف و اضافه کرد: در دیگر کشورهای تولید کننده مانند بلغارستان و ترکیه سطح زیر کشت حدود 2 الی 3 هزار هکتار است.

طهماسبی با بیان اینکه اخیرا ۷ ژنوتیپ جدید و ۲ رقم گل محمدی معرفی شده که از نظر تولید، عملکرد بهتری دارند، گفت: تولید کنندگان این ارقام گل، از یارانه حمایتی این وزارتخانه برخوردار می‌شوند.

او گفت: تخصیص تسهیلات به توسعه گیاهان دارویی نظیر گل محمدی، زرشک، آویشن و زعفران اولویت دوم وزارت جهاد کشاورزی بعد از گلخانه است؛ در این راستا تسهیلات بند الف تبصره 18 در مناطق غیر برخوردار با سود ۷ درصد و در مناطق برخوردار با سود ۹ درصد توسط بانک کشاورزی و دو بانک دیگر در اختیار باغداران قرار می‌گیرد .

طهماسبی ادامه داد: افزون بر 5 هزار هکتار سطح گل دیم و تولید بیش از هفت هزار تن انواع گل در داراب، سبب رونق تولید و اشتغال پایدار در این منطقه شده است .

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای ایجاد بیش از 600 هکتار گلخانه در فارس، گفت: امسال و براساس برنامه ریزی‌ها بیشترین گلخانه‌های مقیاس کوچک و بزرگ در فارس راه‌اندازی خواهد کرد که برای این منظور بیش از 5 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌یابد.

وی از سرمایه گذاران دعوت کرد تا در صنایع فرآوری گل محمدی و تولید اسانس گل در شهرستان داراب سرمایه گذاری کنند و تاکید کرد: این اقدام ضمن کمک به رونق اشتغال در این شهرستان، از خام فروشی محصولات جلوگیری می کند .

طهماسبی گفت: سرمایه گذاری در زمینه تولید "اسانس تام" یا "کانکریت" در استان فارس در رابطه با تولید گل محمدی ضروری است و این امر از نظر ایجاد اشتغال و درآمد منطقه‌ای و ملی، ارزش افزوده بسیار بالایی را ایجاد می‌کند که امیدوارم شاهد راه اندازی زنجیره تولید در شهرستان داراب باشیم .

جشنواره گل محمدی داراب نیاز به دبیرخانه دائمی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: با توجه به قرار گیری بزرگترین دشت گل دیم جهان در این منطقه، این جشنواره به دبیرخانه دائمی نیاز دارد تا با برگزاری جشنواره در سطح جهانی از وجود کارشناسان بین المللی و جهانی صاحب فن و تکنولوژی استفاده کرد .

محمدمهدی قاسمی افزود: برندسازی، باعث ارتقای صنایع وابسته مانند عطر و ادکلن شده، در حال حاضر کشورهای خارجی با استفاده از اسانس گل محمدی، ارزش افزوده و در آمد بسیار زیادی نصیب خود می کنند .

به گفته وی نیاز امروز ما جهت نقش آفرینی در رونق اقتصادی و افزایش سهم کشاورزی در اقتصاد ، تشکیلاتی کار کردن در این حوزه است .

قاسمی اضافه کرد: لازم است تمامی زنجیره های تولید را گسترش داده و کلیه عوامل تولید محصول باید در کنار هم قرار بگیرند تا با سهیم شدن در فرآورده نهایی بتوانند سهم مناسبی از در آمد داشته باشند .

وی با بیان این که با فعال کردن زنجیره های تولید می توان محصولات متنوعی تولید و ارزش افزوده بیشتری نصیب خود کرد، افزود: در داراب هسته این زنجیره تشکیلات باغبانی موجود هستند که باید تلاش کنند در تمامی بخش ها از اصلاح و احیاء باغات، روش های مبارزه با آفات و بیماری ها، جمع آوری، فرآوری، بازار رسانی و صادرات گل محمدی فعال باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به افتتاح کارخانه فرآوری گل محمدی ظهرابی اشاره و اضافه کرد: 30 در صد صادرات گلاب کشور مربوط به این کارخانه است و با توسعه این کارخانه ارزش افزوده، اشتغال و در آمد بیشتری نصیب منطقه شود .

وی با اشاره به مشکلات برخی باغداران منطقه لایزنگان و کوهستان‌های اطراف داراب، یادآور شد: برخی از باغ‌های این منطقه هنوز سند ندارند که باید بر اساس نقشه‌های دهه ۴۰ وضعیت این مناطق را بررسی کرد تا اگر باغ‌هایی وجود داشته و مربوط به اجداد اهالی باشد، سند صادر شود و در غیر این صورت، می‌توان از دیگر ظرفیت های قانونی، این باغ ها را به آن ها واگذار کرد .

دشت گل محمدی کوهستان داراب بایستی ثبت جهانی شود

در ادامه این مراسم فرماندار شهرستان داراب گفت: دشت گل محمدی دیم و ارگانیک کوهستان داراب بایستی به عنوان بزرگترین دشت گل دیم دنیا ثبت جهانی شود و با برگزاری جشنواره ملی و بین المللی گل و گلاب در شهرستان فرصتی مناسب برای جذب گردشگران و سرمایه گزاران ایجاد کنیم .

علی مظفری افزود: به همت بلند کشاورزان و باغداران کوهستان داراب بزرگترین دشت گل دیم و ارگانیک دنیا با 5680 هکتار گل محمدی در شهرستان ایجاد شده است که به شکرانه این نعمت عظیم دهمین جشنواره گل و گلاب در لایزنگان داراب برگزار شده است .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین خواسته های مردم کوهستان از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، سند دار شدن باغ‌های دیم کوهستان است که امروز در جلسه تخصصی جشنواره مطرح کردیم و معاون وزیر و رئیس سازمان جهاد کشاورزی قول مساعد جهت پیگیری این موضوع را دادند .

وی از استاندار فارس، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، معاون گردشگری و امور زائرین استانداری درخواست کرد که جشنواره گل و گلاب شهرستان داراب به عنوان یک رویداد ملی ثبت شده و در سال‌های آینده در سطح ملی برگزار شود.

مظفری گفت: به پیشنهاد نماینده شهرستان مقرر شد جهت راه دسترسی بین باغ‌های کوهستان مبلغ 3 میلیارد ریال (300 میلیون تومان) بودجه در شورای برنامه ریزی شهرستان به این موضوع اختصاص دهیم تا با مشارکت بهره برداران و جهاد کشاورزی راه های دسترسی بین باغ‌ها احداث یا با سنگ فرش کردن ترمیم شود .

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر اشتغال زایی در شهرستان، گفت: با توجه به تولید 7 هزار تن گل محمدی در داراب، شورای اداری شهرستان از سرمایه گذاران ، جهت راه اندازی صنایع تبدیلی در حوزه گل و گلاب، حمایت کامل و قاطع خواهد داشت .

مظفری یادآور شد که شهرستان داراب از جاذبه های گردشگری زیادی نظیر دارابگرد، مسجد سنگی، نقش شاپور، مسجد جامع، آبشار فدامی و دره تنگ رغز برخوردار است که بهترین فرصت جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار