رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، دلایل مخالفت این اداره کل با انتقال آب سد طالقان به تهران از طریق حفر تونل را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۵۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ 09 June 2019

مجید رحمانی در رابطه با انتقال آب سد طالقان به تهران از طریق تونل، اظهار داشت: باید مطالعات دقیقی در ابعاد مختلف انتقال آب از طریق تونل به تهران داشته باشیم؛ مشاور پروژه که مطالعات لازم را نیز انجام داده، معتقد است آثار سوء در این نوع از انتقال آب در منابع آب وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که حفر تونل در استان چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: با نگاهی که به تجربیات حفر تونل در سطح کشور داشته ایم، می‌توان متوجه شد شریان های داخل زمین و زیرزمینی در این حالت قطع خواهند شد و این امر در منابع زیرزمینی اثرگذار است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اشاره کرد: در این پروژه، یک سری از چشمه ها دچار آسیب خواهند شد و دبی آن‌ها کم خواهد شد؛ البته ممکن است آب یک چشمه را به چشمه دیگر منتقل کنند و برای برخی از چشمه ها هم اثر مثبت داشته باشد. مشکلات این طرح باید رفع شود تا موافقت برای اجرای آن اعلام شود، در حال حاضر موافق اجرای این طرح نیستیم.

رحمانی با بیان اینکه دبی چشمه در این برهه از زمان که هنوز تونل احداث نشده است در حال بررسی و اندازه‌گیری است، گفت: پیمانکار پروژه اعلام کرده است که اگر پس از احداث تونل دبی چشمه های کاهش یابد، خسارت پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور مراکز جمعیتی از هزاران سال پیش در کنار این چشمه ها، اعلام کرد: این زیست‌بوم‌ها که در دامنه جنوبی استان البرز مستقر هستند، اگر با خشک شدن چشمه ها مواجه شوند دچار ضرر بسیاری خواهند شد که پرداخت خسارت و سکونت دوباره این قشر در شهر کرج و حواشی آن، نه تنها مشکلی از استان و کشور حل نخواهد کرد بلکه به معضلات اضافه می کند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یادآور شد: ضرورتی ندارد که تأمین و انتقال آب از طریق تونل انجام شود؛ در حالیکه راه‌های بسیار دیگری وجود دارد، مشاورین دیگری انجام پروژه مذکور را مطالعه کرده اند، اما شواهد نشان می دهد که اصرار بر حفر تونل وجود دارد. نسبت به این موضوع مشکوک هستم که چرا انقدر اصرار برای حفر تونل وجود دارد؟

راه های جایگزین حفر تونل برای انتقال آب البرز به تهران

رحمانی به انتقال آب به صورت مستقیم از طالقان به تهران اشاره کرد و افزود: همچنین قسمتی از آب سد کرج به شهر کرج و قسمت عمده ای از آن به تهران منتقل می شود، می توان پیشنهاد داد آب سد کرج کامل به تهران منتقل شود و به همان اندازه آب از طالقان به خط لوله استان البرز متصل شود.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل کسانی که انتقال آب از طریق لوله فولادی را رد کرده‌اند، وجود منازل مسکونی سطح شهر و سختی لوله‌کشی از این مسیر‌ها بوده که اگر پیشنهاد فوق مبنی بر انتقال آب طالقان به داخل استان عملی شود، این مشکل نیز رفع خواهد شد؛ چرا که خط لوله به ابتدای شهر کرج می‌رسد و از منازل مسکونی و داخل شبکه های شهر عبور نخواهد کرد. همه این راه ها از حفر تونل بهتر و منطقی‌تر است.

این مقام مسؤول، با بیان اینکه شکافتن تعداد زیادی از کوه ها برای حفر تونل و انتقال آب گزینه مناسبی نیست، اظهار کرد: طی جلسات متعددی که در آن شرکت کرده‌ایم و تبادل نظر در مورد این طرح صورت گرفت، مشاورین از طرح حفر تونل دفاع کردند که رضایت هیچ یک از کارشناسان طرح را به همراه نداشت. در پایان مجبور به نوشتن نامه مکتوب شدیم و اعلام کردیم اداره منابع طبیعی به صورت کلی با اجرای این طرح مخالف است و مقرر شد موضوع در کارگروه شورای ملی بررسی شود.

این کارشناس حوزه منابع طبیعی، دلایل مخالفت اداره کل را با اجرای این طرح از هم پاشیده شدن دستگاه زیست‌بوم و از بین رفتن آب های زیرزمینی خواند و تصریح کرد: احتمال خشک شدن چشمه ها و تخریب های ناشی از این پروژه همچون نخاله ها از دیگر دلایل نظر مخالفت ماست. تحت هر شرایطی پس از اجرای طرح با تغییر مسیر آب چشمه ها مواجه خواهیم شد.

رحمانی با اشاره به روستاهای بزرگ دامنه البرز و سابقه تشکیل این زیست‌بوم ها، گفت: اگر شرایط برای این گروه ها نامساعد شود، این قشر مجبور می شوند برای ادامه زندگی به کرج و تهران بیایند که مشکلات جمعیتی، اجتماعی و ترافیکی را افزایش خواهد داد، در حالیکه موظفیم مهاجرت را معکوس کنیم، لذا این طرح غیرعقلانی است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: تا این لحظه لوله‌کشی سابقی که آب را منتقل می‌کرد هیچ آسیبی ندیده است، البته امکان بروز آسیب تأیید می شود اما باید گزینه درست جایگزین شود، تصور می شود لابی تونل‌سازان پشت این قضیه است که برای انجام پروژه فشار می آورند. تفاوت زیادی برای انجام خط لوله و حفر تونل وجود ندارد، اصرار آقایان را متوجه نمی شوم!

رحمانی با بیان اینکه اگر اصرار به حفر تونل وجود دارد مسیر احداث را تغییر دهند، گفت: احداث تونل در مسیر بالای کرج مشکلی به همراه نخواهد داشت، همانطور که پروژه همت در حال اجرا است، در کنار همت خط لوله تعریف کنند که البته این راه ها نیازمند بررسی دقیق متخصصین است.

افراد متخصص در پروژه اظهارنظر کنند/ مسؤولان ارشد استانی از این پروژه بی‌خبر هستند

وی با تأکید بر اینکه همه افراد دخیل در موضوع موظف هستند در این امر تخصص داشته باشند، افزود: هر بار که در جلسات شرکت کردیم افرادی حضور داشتند که تخصص لازم را نداشتند.

رحمانی گفت: معاون سابق استانداری در این امر موافق نظر ما بود اما به نظر می رسد سایر مسؤولان همچون استاندار و نمایندگان فعلی در جریان موضوع نیستند، البته انتظار می رود باید طرح توسط این افراد مطالعه شود و اظهار نظر و جبهه‌گیری درستی داشته باشند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در پایان در رابطه با اظهار نظر رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه زمینی به مساحت یک ونیم هکتار برای احداث تصفیه‌خانه در این محل در نظر گرفته شده است، گفت: اگر چنین زمینی وجود داشته باشد در محدوده شهر است که در اختیار مسکن و شهر سازی قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار