آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب موضوعی است که همیشه در مورد آن بحث‌هایی وجود داشته است، قطعاً محصولات تولید شده با فاضلاب وقتی روانه بازار شود تأثیر منفی زیادی بر سلامت مردم خواهد داشت به همین دلیل این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر: ۷۵۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 02 June 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ در استان البرز هم این موضوع از چند سال پیش مطرح شده است، زمین‌های کشاورزی که به مناطق مسکونی فاقد شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نزدیک است معضل اساسی استان در این بخش است.

با وجود همه اینها  پیش از این رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز که هیچ مزرعه‌ای در استان البرز وجود ندارد که کشاورزان عمداً با فاضلاب آن را آبیاری کنند و در برخی مناطق اگر چنین وضعیتی هم وجود داشته باشد ناشی از عدم مدیریت و کنترل فاضلاب‌های شهری است که البته کشاورزان تلاش می‌کنند از نفوذ فاضلاب به زمین‌های کشاورزی خود جلوگیری کنند.

اما محیط زیست معتقد است چون محصولات کشاورزی تولید شده با فاضلاب برای سلامت مصرف کنندگان بسیار زیان‌بار است در این بخش باید جلو هر بهانه‌ای گرفته شود.

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به کمبود آب، برخی افراد با همین بهانه که فاضلاب مدیریت نشده به سمت اراضی آنان هدایت می‌شود، محصولات خود را با این آب آبیاری می‌کنند بنابراین لازم است جلو این بهانه‌ها گرفته شود.

حکیمی افزود: باید مشکل اصلی که به عدم توسعه زیرساخت‌های شبکه جمع‌آوری مربوط می‌شود را حل کرد چون محصولات تولید شده با فاضلاب بار آلودگی بالایی دارد و برای سلامت مصرف کنندگان بسیار زیان‌بار است.

وی ادامه داد: در هر حال این یک اقدام غیرقانونی است که با توجه به مصوبات موجود باید توسط جهاد کشاورزی، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی مورد رسیدگی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار