مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان البرز از وجود پنج هزار انشعاب غیرمجاز روستایی در استان خبر داد و گفت: این تعداد انشعاب غیرمجاز نتیجه عملکرد دهیاری‌ها و شوراهای روستایی‌ست.
کد خبر: ۷۵۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 02 June 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ عبدالحسین حسن‌زاده با اشاره به وضعیت نابسامان انشعابات آب روستایی گفت: متأسفانه مسئولیت امور آب 130 روستای البرز در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست و همین موضوع مسائلی را به وجود آورده است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: فروش انشعاب به قیمت گزاف یکی از این مسائل است، به طوری که ما شاهد فروش انشعاب روستایی به قیمت 40 میلیون تومان هم بوده‌ایم که البته بیشتر آن هم برای ویلاسازی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولین استان و شهرستان‌ها همکاری لازم را برای ساماندهی امور آب این 130 روستا و قرار گرفتن آن در حوزه اختیار آبفای روستایی نمی‌کنند و ما هم بیش از این توان نداریم و نمی‌توانیم کاری کنیم.

این مسئول تصریح کرد: این موضوع ظلم به مردم است که هر کس هر طوری دلش خواست انشعاب واگذار کند، قیمت واقعی یک انشعاب روستایی یک میلیون تومان است اما چند روز پیش فردی مراجعه کرده و به ما گفته که برای یک بنای کوچک در یکی از روستاهای جاده چالوس دهیار روستا از او 15 میلیون تومان طلب کرده است.

وی ادامه داد: برخی در این موضوع صاحب منافع هستند  و به همین دلیل قبول نمی‌کنند که امور آب این 130 روستا در اختیار آبفای روستایی قرار گیرد.

حسن‌زاده افزود: ما در کل روستاهای استان چیزی در حدود پنج هزار انشعاب غیرمجاز خارج از بافت روستایی داریم، این تعداد انشعاب غیرمجاز حاصل عملکرد دهیاری‌ها و شوراهای روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: تنها شهرستانی که همکاری لازم برای واگذاری امور آب روستایی را داشته شهرستان ساوجبلاغ بوده که در حال نهایی شدن است، در اشتهارد هم مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما 50 روستا در طالقان و 40 روستا در کرج چنین وضعیتی دارد، ضمن اینکه در نظرآباد هم سه روستا وجود دارد که از سه سال پیش برای ساماندهی امور آب این روستاها در حال تلاش هستیم اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

این مسئول به مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از آلودگی آب رودخانه کرج هم اشاره و اعلام کرد: یکی از موضوعات این مصوبه به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی مربوط می‌شود، متأسفانه علی رغم اینکه تصفیه‌خانه دو روستای حسنکدر و ولایترود آماده شده اما به دلیل اینکه امور آب این روستاها در اختیار ما نیست قادر به راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های ساخته شده نیستیم و این سرمایه‌های ملی در حال از بین رفتن است.

با توجه به این وضعیت می‌توان ویلاسازی و دست‌اندازی‌هایی که به عرصه‌های طبیعی و سبز البرز می‌شود را به همین موضوع مرتبط دانست؛ بنابراین قدم اول در رفع معضل ویلاسازی در استان البرز خلع ید از آبرسانی‌های خصوصی در 130 روستای استان است که خودسرانه و سودجویانه اقدام به واگذاری انشعاب می‌کنند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار