«امیدوارم رودخانه کرج گرفتار تصمیمات برخی مسئولین نالایق نشود خشکی دریاچه ارومیه و زاینده رود و غیره چه مصیبت زیست محیطی بزرگی بر ایران وارد کرد امیدوارم درس عبرت برای مسئولین شود»، «به بهانه حفظ حق‌آبه رود کرج آب رو انتقال میدن بعدش هزار تا دلیل میارن حق آبه نشد، رود کرج هم خشک میشه ».
کد خبر: ۷۴۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹ 28 May 2019

«یه جاده چالوس داشتیم اونم ازمون گرفتن»، «بعد از انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران شاهد چه گرد و خاک‌ها که نخواهیم بود میشیم مثل خوزستان»، «یه تفرجگاه داشتیم ما کرجیا اونم نابود کنید»، «برای تالاب صالحیه زنجیره انسانی تشکیل شد برا اینم بشه»، «این رو از پارسال دارید اطلاع‌رسانی می‌کنید ولی هیچکس توضیحی نمیده»، «امیدوارم رودخانه کرج گرفتار تصمیمات برخی مسئولین نالایق نشود خشکی دریاچه ارومیه و زاینده رود و غیره چه مصیبت زیست محیطی بزرگی بر ایران وارد کرد امیدوارم درس عبرت برای مسئولین شود»، «به بهانه حفظ حق‌آبه رود کرج آب رو انتقال میدن بعدش هزار تا دلیل میارن حق آبه نشد، رود کرج هم خشک میشه ».

فاجعه در انتظار رودخانه کرج

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، این فقط بخش خیلی کوچکی از واکنش شهروندان البرزی نسبت به طرح «انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران» است، طرحی که نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده اما وزارت نیرو هنوز تمایلی به شفاف‌سازی در خصوص آن ندارد.

این طرح که از سال 84 شروع شده روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، طبق اعلام آب منطقه‌ای البرز تیرماه سال 97 کار تونل به پایان رسید و برای تکمیل پروژه فقط تصفیه‌خانه شماره شش باقی مانده و قرار بود تا آخر سال 97 این تصفیه‌خانه هم تکمیل و کار انتقال آب آغاز شود اما به دلایل نامعلومی کار به تعویق افتاد و دیگر خبر جدیدی از آن منتشر نشد.

تونل توان انتقال کل دبی آب رودخانه کرج را دارد!

«خسرو ارتقایی» مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای تهران، در اردیبهشت 95 این پروژه را یکی از فنی‌ترین پروژه‌های صنعت تونل‌سازی کشور دانسته و گفته بود که طول این تونل 30 کیلومتر بوده و قادر است در هر ثانیه 16 مترمکعب آب از سد کرج به تهران منتقل کند. وی همچنین اعلام کرده بود که با راه‌اندازی این تونل علاوه بر کاهش هزینه پمپاژ آب(از بیلقان یعنی محل فعلی انتقال آب رودخانه کرج به تهران-حدود 30 کیلومتر پایین‌تر از سد کرج) آلودگی‌های مسیر(از سد کرج تا بیلقان) هم حذف می‌شود.

جالب اینجاست که ارتقائی پس از آن به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز مشغول به کار بود.

نکته نگران کننده این پروژه آنجاست که دبی معمول رودخانه کرج 16 مترمکعب بر ثانیه است یعنی دقیقاً برابر با چیزی که تونل آب کرج-تهران قادر به انتقال آن است.

برای مشاهده عینی دلیل نگرانی‌هایی که بین شهروندان و فعالان محیط زیست البرز از طرح تونل انتقال آب رودخانه کرج به وجود آمده یک عکس تهیه کرده‌ایم، این عکس آبگیر بیلقان را نشان می‌دهد یعنی همانجایی که سهم آب تهران منتقل می‌شود، مشخص است که پس از این تأسیسات دیگر چیزی از آب رودخانه کرج باقی نمی‌ماند، مرز بین سرسبزی و درخت‌های انبوه اطراف رودخانه کرج با خشکی و کاهش آب این رودخانه در همین نقطه قرار دارد. حال مساله اینجاست که اگر قرار باشد این آب از 30 کیلومتر بالاتر منتقل شود آیا نقطه میان سرسبزی و طراوت رودخانه کرج و خشکی و بی جانی این رودخانه هم 30 کیلومتر بالاتر می‌رود؟ آیا رودخانه کرج از بین خواهد رفت؟

 

منبع : ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار