خانه معدن ایران اعلام کرد: شن چاله های ۵۰ معدن شن وماسه در اراضی شهریار در غرب تهران و تجهیزات و ماشین آلات فعالان این بخش موجب شد تا جریان سیل اخیر، جان میلیون ها شهروند منطقه از هرگونه آسیب و آوارگی در امان باشد.
کد خبر: ۷۴۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 26 May 2019

محمد نبی یوسفیان رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان شن وماسه استان تهران در این زمینه توضیح داد: فعالان صنف شن وماسه علاوه بر کلیه ماشین الات معدنی ( لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی و ..) با کمک تجهیزات توانستند جریان های سیل آسا را به سمت معادن شن و ماسه خود هدایت کنند تا سبب جلوگیری از آوارگی میلیونی ساکنین منطقه شوند و افزایش ۳۰ الی ۴۰ متری ارتفاع آب در شن چاله های معادن موجب پرشدن سفره های آبی منطقه شود. 
کشور ما در فروردین ماه سال ۹۸، شاهد بارش های زیادی متاثر از تاثیرات اقلیمی بود، به طوری که در طول سال ۹۷ در کل استان تهران تنها ۱۵۹ میلی متر بارش باران انجام شد، در حالی که در ۲ هفته ابتدای فروردین ماه ۹۸، این میزان به ۲۶۷ میلیمتر رسید و در مجموع سبب افزایش ۱۰۱ درصدی بارش سالیانه در تهران شد.
وی یادآور شد : براساس مطالعه رقمی و مقایسه ای حجم آب ذخیره شده در شن چال های معادن شن و ماسه شهریار و حجم آب ذخیره شده در سد کرج ، می توان به عملکرد فعالان صنعت شن و ماسه تهران پی برد و از آنجایی که سد کرج به عنوان نخستین سد چندمنظوره ایران و یکی از پنج سد اصلی تامین آب شرب استان تهران با سطح حوزه آبریزی به مساحت ۷۶۴ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان ۴۷۲ میلیون متر مکعب در استان تهران به دلیل نداشتن عملیات لایروبی ،مخزن این سد امروز دارای حجم ۲۰۵ میلیون متر مکعب است که پس از سرریز شدن حجم آبی معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب، از سد کرج، شن چاله های معادن شن و ماسه با عملکرد به هنگام معدنداران پر شد.
به گفته این فعال صنفی، اقدام فعالان معدنی تا امروز با گذشت ۲ ماه از وقوع حادثه سیل، همچنان نیز ادامه دارد و به موضوع در گزارش های متعدد مطرح شده است.
انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران به نمایندگی از کلیه فعالان عرصه صنعت شن و ماسه کشور ابراز داشت، فعالان این عرصه ابتدا با در نظر گرفتن شاخص های محیط زیستی و حفظ اولویت سلامت جامعه، نسبت به حمایت های لازم و اصولی دولت در چارچوب حمایت از تولید معدنی با هدف رسیدن به رونق تولید، در شرایط سخت تحریم های بیرونی در کنار فقدان ماشین آلات و قطعات و تجهیزات مربوطه از یک سو و افزایش روز به روز قیمت مواد معدنی ، در کنار بی ثباتی نرخ ارز و سقوط ارزش پول ملی، تاکید موکد داشته و خواستار حمایت های همه جانبه دولت در کمک به رفع موانع تولید در صنعت شن و ماسه کشور است.
براساس این گزارش پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کمبود شن وماسه در کشور وجود داشته باشد و در سال ۱۴۰۱ نیز افزون بر ۱۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن باشد، بنابراین تامین نیاز کشور در بخش های بتن، آسفالت، ساختمان سازی و... به اندازه مورد نیاز با حمایت های لازم انجام شود.

برچسب ها: شن و ماسه ، سیلاب ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار