رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان :
رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت:این سازمان آمادگی دارد تا در دوره بازسازی منازل تخریبی و خسارت دیده از سیل اخیر، خدمات فنی ارایه دهد.
کد خبر: ۷۴۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲ 23 May 2019

کمال دویده در نشست خبری سازمان نظام مهندسی خوزستان، اظهار کرد: طبیعتاً با آغاز بحران سیل، فارغ از اختیارات و وظایف قانونی، مشارکت در یاری‌رسانی را با اشتیاق آغاز کردیم و در این مسیر جامعه مهندسی همراه بودند.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسی در دوران بحران سیل خوزستان، افزود: مطابق ماده 12 بند 15 قانون نظام مهندسی که به سازمان‌ها اجازه ورود در موضوع بلایای طبیعی را داده است، نسبت به ارائه خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان اقدام کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: این قانون در خصوص بحث زلزله است اما از آنجا که مساله سیل بسیاری از مناطق کشور را تحت شعاع خود قرار داد، اجازه فعالیت برای ارائه خدمات به سازمان‌های نظام مهندسی داده شد تا در این زمینه ورود و نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند.

وی ادامه داد: مجموعه نظام‌مهندسی یک مجموعه غیرانتفاعی است و نمی‌تواند بدون مجوز هزینه‌ کند لذا پس از اجازه شورای مرکزی نظام مهندسی در بحث سیل ورود کردیم و یک کمیته بحران در همان روزهای ابتدایی سیل در درون سازمان تشکیل دادیم تا در خصوص ارائه خدمات در مناطق سیل‌زده تصمیم گیری کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

دویده عنوان کرد: نمایندگان سازمان نظام مهندسی در زمان سیلاب در شهرهای حمیدیه، سوسنگرد، شوش، الهایی و در کل شهرستان‌های معین که برای خدمات‌رسانی انتخاب شده بودند، حضور پیدا کردند و با هماهنگی با ستادهای مدیریت بحران آن شهرستان‌ها اقدامات لازم را در قالب خدمات مشاوره‌ای و خدمات فنی‌مهندسی انجام دادند. 

وی با اشاره به همکاری در احداث سیل‌بند و دایک‌ در زمان وقوع سیل، گفت: کمک‌های نقدی از سوی سازمان نظام مهندسی انجام گرفت که در این زمینه با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان و استانداری خوزستان، یک شماره حساب اعلام و نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مالی اقدام شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: با شناسایی مناطق آسیب‌دیده و افراد نیازمند، این مبالغ جمع‌آوری شده را به آن‌ها اختصاص داده و می‌دهیم و بتوانیم نسبت به ارائه خدمات لازم به آن‌ها اقدام کنیم و در این راستا موثر باشیم.

دویده درباره انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن خوزستان جهت رسیدگی به سیل‌زدگان، گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان این سازمان و بنیاد مسکن استان منعقد شده است، تا سازمان نظام مهندسی خوزستان در بحث نظارت بر کار بازسازی، نوسازی و تعمیرات ساختمان‌هایی که در سیلاب آسیب دیده‌اند ورود کند.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، مهندسانی که مایل هستند تا در این امر خیر شرکت کنند و کار نظارت بر ساخت و ساز منازل آسیب‌دیده را بر عهده داشته باشند، از تخفیف‌هایی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند خواهند شد. سیل فروکش کرده است اما خسارت‌ها و مسایل پساسیل همچنان ادامه دارد و ممکن است یک یا دو سال آینده مسایل سیلاب در خوزستان در بحث کنترل ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی آن‌ها ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: مشارکت مهندسان از ابتدای وقوع سیلاب در خوزستان بسیار خوب بود و پس از گذشت چند روز این مشارکت افزایش پیدا کرد. جامعه مهندسی کار خود را در سیلاب خوزستان به صورت خودجوش به خوبی انجام داد و در این زمینه عملکرد مطوبی داشت.

دویده در خصوص بحث استحکام سنجی خانه هایی که در سیلاب آب وارد آن ها شد، اظهار کرد: باید از ساختمان هایی که در سیلاب خوزستان آب وارد آن ها شده است بازدید کرد و در این کارهای کارشناسی انجام داد تا بتوان در خصوص استحکام آن ساختمان ها اظهار نظر کرد. 

وی ادامه داد: در چند ماه آینده می توان گزارش های کامل تری در خصوص استحکام منازل ارائه داد؛ این کار یک کار فنی و تخصصی است و با حضور کارشناسان فنی این مساله بررسی خواهد شد. در این زمینه به دنبال ارائه یک طرح برای مقاوم سازی منازل آسیب دیده از سیلاب خوزستان هستیم تا در صورت نیاز نسبت به مقاوم سازی، بازسازی و یا بازسازی منازل و ساختمان ها اقدام شود.

دویده با اشاره به موضوع هزینه‌های خدمات فنی و مهندسی در بحث ساخت و ساز مسکن، گفت: اینکه گفته می‌شود هزینه‌های خدمات نظام مهندسی بالا است، بحث منطقی نیست. اگر بخواهیم دیگر هزینه‌های ساخت و ساز را با هزینه خدمات نظام مهندسی مقایسه کنیم، هزینه‌های نظام مهندسی فقط 2 درصد کل هزینه‌های ساخت است. 

وی ادامه داد: سازندگان مسکن نیز این مساله را پذیرفته اند اما همچنان بر این مساله تاکید دارند و می‌گویند هزینه خدمات نظام مهندسی بالا است اما اصلا شرایط به این شکل نیست و هزینه های نظام مهندسی بر اساس آنچه که تعری شده است، دریافت می شوند.

دویده با اشاره به کاهش درآمدهای سازمان نظام مهندسی، گفت: وزیر پیشین راه و شهرسازی با تبصره‌ها و بخشنامه‌هایی که صادر کرد، اختیارات و شرح وظایف سازمان نظام مهندسی را کاهش داد و این مساله باعث شد تا بخشی از درآمدهای مستقیم سازمان نظام مهندسی حذف شود و کاهش پیدا کند.

دویده ادامه داد: اتفاق بد دیگری که در بحث درآمدهای سازمان نظام مهندسی رخ داد، مساله فرار ظرفیت ها بود. در دو یا سه سال گذشته درصد قابل توجهی از نقشه‌های ساختمانی وارد نمی‌شود و این مساله باعث شده تا شاهد کاهش درآمدهای سازمان باشیم. همچنین کاهش ساخت و ساز مسکن نیز یکی دیگر از عوامل تشدید کننده این مساله است.

وی با اشاره به اینکه بحث "مجریان ذی صلاح" یکی از اصلی ترین مطالبات مهندسان است، عنوان کرد: این مساله یکی از مطالباتی است که به جد می تواند بسیاری از مسایل در بحث ساخت و ساز مسکن را در استان خوزستان حل کند. بسیاری از مشکلاتی که اکنون در بحث ساخت و ساز مسکن مطرح می‌شود، در صورتی که مجریان ذی صلاح وجود داشته باشند، حل خواهند شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار داشت: بحث مجریان ذی صلاح، صدور شناسنامه فنی-ملکی، فرار ظرفیت ها و... را با معاونت شهرسازی مطرح کرده ایم و قرار است تا این موضوعات پیگیری شوند. همچنین خواهان بحث کنترل سیما و نمای شهری از سوی سازمان نظام مهندسی هستیم و در این زمینه نباید از سوی نهادی دیگر بر این مساله نظارت شود.

دویده ادامه داد: این مسائل بر بحث ارتقا کیفیت ساخت و ساز در استان کمک خواهد کرد و امیدواریم خواسته‌های سازمان نظام مهندسی مورد توجه قرا بگیرند و به آن ها عمل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار