مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز به هجوم ملخ ها در چند روز اخیر به شهرستان فردیس اشاره کرد و افزود: این ملخ ها ارتباطی با ملخ های صحرایی مهاجم از سمت کشور عربستان ندارد بلکه از ملخ های گونه ی بومی هستند که همیشه در سطح منطقه وجود دارند.
کد خبر: ۷۴۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 19 May 2019

مرتضی امیدبخش اظهار داشت: این ملخ ها از گونه مراکشی و شاخک کوتاه هستند که به دلیل اینکه امسال بارندگی خوبی داشتیم، آب و هوا برای تخم گذاری به تعداد زیاد برای این حشرات فراهم شد که با توجه به این شرایط تعداد بیشتری از تخم ها تبدیل به حشره شده و جمعیت آن ها چند برابر شد.
امیدبخش گفت: این حشرات به دلیل عادت غذایی که دارند به صورت دسته ای پرواز می کنند و پرواز آن ها بدون جهت خاصی هست و عمدتا بر اساس جهت وزش باد جابجا می شوند.
وی افزود: این حشرات از مراتع اطراف فردیس به صورت دسته جمعی پرواز داشتند و به سمت منطقه فرخ آباد فردیس حرکت کردند که در 2 مدرسه به زمین نشستند.
وی بیان داشت: این ملخ ها کمتر از 2 ساعت در این مدارس نشسته و سپس پرواز کردند و به منطقه دیگری رفتند ولی علیرغم اینکه این حشرات در حال پرواز بودند سمپاشی انجام شد و تعدادی از آن ها از بین رفتند.
امید بخش اضافه کرد: این ملخ ها به صورت دسته جات بزرگ نبودند که بخواهند تهدید جدی باشند زیرا دسته جات ملخ های مهاجم بالای 10 هزار حتی میلیونی هستند ولی ملخ های بومی در این اعداد و ارقام نیستند ولی به محض مشاهده طبق دستورالعمل های خاصی آن ها را کنترل می کنیم.
مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی البرز گفت: ناآگاهی مردم در خصوص ملخ های بومی و انتشار برخی مطالب در شبکه های مجازی باعث نگرانی مردم شد.
وی افزود: احتمال دیده شدن دوباره این حشرات در خرداد ماه وجود دارد ولی به محض مشاهده در مزارع و دیگر مکان ها آمادگی کامل برای کنترل آن ها را داریم.
ملخ های مراکشی یا شاخک کوتاه بدنی به رنگ عمومی خاکستری مایل به زرد داشته و روی آن پوشیده از پولک های زرد تیره و روشن می باشد هر 2 بال به راحتی به بیش از انتهای ران های عقبی امتداد می یابند.
در قسمت وسطی پیش گرده ها حاوی علامتی به شکل صلیب رنگ پریده بوده و داخل این صلیب نیز 3 خط عرضی قرار دارد . طول بدن در افراد کامل 33-17 میلی متر می باشد.
خسارت و گیاهان میزبان :
بطور کلی ملخ مراکشی گونه ای چند نوع خوار بوده و میزبان اصلی آن گندم ، جو ،پنبه بعضی سبزیجات (کلم ، گوجه فرنگی و هویج ) یونجه ، سیب زمینی ، پیاز ، گیاهان خانواده بقولات ،علف پوآ تشکیل می دهد، گاهی در درختان میوه و موها نیز خسارت ملخ مراکشی مشاهده می شود. در ایران میزبان های گیاهی ملخ مراکشی بسیار متنوع بوده و شامل گندم ، جو ،ارزن ، ذرت ، لوبیا ، پنبه ، توتون ، کرچک ، یونجه ، شبدر ، خربزه ، هندوانه ، خیار ، مو و درختان میوه می باشد.

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، ملخ ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار