افزایش عرضه و حمایت از بخش تقاضای بازار مسکن به عنوان مهمترین راهبرد دولت برای منطقی کردن قیمت ها در بخش مسکن در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۴۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵ 16 May 2019

دولت درنظر دارد با حمایت از سازندگان مسکن از طریق افزایش تسهیلات که قابل انتقال به خریداران نیز است، بخش عرضه مسکن را تقویت کند.
با افزایش نرخ تورم از سال گذشته قیمت مسکن نیز به تبع آن با افزایش نامتعارفی رو به رو شد و دولت از اسفند سال 97 وام ساخت مسکن را به 170 میلیون تومان افزایش داد.
افزون بر این اقدامات برای تحرک در تولید مصالح ساختمانی، نظام اعتباری مصالح نیز ایجاد شده که از این طریق قیمت تمام شده مسکن متعادل شود.
همچنین برای جریان‌سازی در تولید مسکن برنامه احداث 400 هزار واحد طرح اقدام ملی در سطح کشور و تکمیل 500 هزار واحد مسکونی مهر در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون درحال اجراست.
علاوه بر تقویت بخش عرضه، حمایت از بخش تقاضای مسکن نیز یکی از ضرورت های بازار مسکن در شرایط فعلی است و بر این اساس پیشنهاد تسهیلات شناور خرید مسکن ازسوی بانک مسکن ارائه شده و این پیشنهاد در انتظار مصوبه شورای پول و اعتبار است.
'محمد اسلامی' وزیر راه و مسکن امروز و در حاشیه جلسه هیات دولت از ارائه طرحی به مجلس خبر داده که براساس آن راهکارهای مالیاتی برای بازار اجاره بهای مسکن درنظر گرفته می شود. درصورت تصویب این طرح در مجلس چنانچه سقف اجاره بهای مسکن رعایت شود موجران مشمول معافیت مالیاتی می شوند در غیر این صورت اخذ مالیات به صورت تصاعدی افزایش می یابد.
تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین یکی از اهداف مهم وزارت راه و شهرسازی است. بر اساس اعلام وزیر راه وشهرسازی اینها سیاست‌هایی است که روی آنها مصمم هستیم و برای آن‌ برنامه اجرایی داریم.

تقویت بخش تقاضا در دستور کار
همچنین برای دهک های سه تا هفت جامعه نیز که گروه هدف وام گیرندگان هستند پیشنهادهایی مبنی بر تعیین سقف‌ تسهیلات خرید مسکن به صورت متغیر و با توجه به توان بازپرداخت به متقاضیان از سوی بانک مسکن ارائه شده است.
'ابوالقاسم رحیمی انارکی' مدیرعامل بانک مسکن اجرای این بسته را موجب رونق بازار مسکن و افزایش قدرت خرید متقاضیان عنوان کرد و گفت: پیش از این به منظور تنظیم و عرضه تسهیلات در حوزه‌های ساخت و خرید از ‌سقف‌های تسهیلاتی استفاده می‌شد، اما در بسته جدید، سعی می‌کنیم، از سایر ظرفیت ها که تاکنون کمتر استفاده شده است، استفاده کنیم و در این مساله همه متقاضیان‌ دهک‌های سوم تا هفتم گروه هدف ما هستند.
وی گفت: در بسته جدید پیشنهاد داده‌ایم که براساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد براساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند.

افزایش 60 درصدی تسهیلات مسکن روستایی
همچنین افزایش تسهیلات مسکن روستایی نیز از دیگر برنامه های دولت در بخش مسکن است که براساس آن وام مسکن روستایی از 25 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش یافته است.
'عزیزالله مهدیان' معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه رشد 60 درصدی افزایش تسهیلات مسکن روستایی تا هفته آینده به هفت بانک عامل ابلاغ می‌شود ، گفت: براساس قانون سالیانه باید 15 درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه شود، اما امسال با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی، سقف تسهیلات نیز با درنظرگرفتن این افزایش 60 درصد رشد داشت.

راهکارهای مالیاتی برای حمایت از مستاجران
یکی دیگر از اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن، حمایت از مستاجران است. بر این اساس طرح دو ساله شدن قراردادهای اجاره بها مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
همچنین خبرهایی درخصوص راهکارهای مالیاتی در بازار اجاره مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده تا با اصلاحیه مالیاتی در تعامل با مجلس کار اثربخشی برای مستاجران انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران: حوزه مسکن نیازمند سیاست گذاری اصولی است
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه مسکن نیازمند سیاست گذاری اصولی و کارشناسی است و در این راستا، بانک ها باید در قالب تسهیلات ارزان قیمت، سازندگان را به سمت تولید انبوه مسکن هدایت کنند.
«محمدرضا رضایی کوچی» به خبرگزاری ملت اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره عقب ماندگی در حوزه مسکن سازی، نشان می دهد که ایشان مطالبات بسیاری زیادی در این عرصه داشته و دولت باید در کوتاه ترین زمان در جهت رفع این مسائل و دغدغه ها اقدام لازم به عمل آورد.
وی بیان کرد: در توسعه اقتصادی تمام کشورها، موضوع تولید انبوه مسکن نقش تأثیرگذاری دارد و آثار این مساله به سرعت نمایان می شود، به طوری که سرمایه گذاری یک ساله در این بخش منجر به رونق اقتصادی و افزایش اشتغالزایی در کشور می شود.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله تولید مسکن در سال های گذشته به دست فراموشی سپرده شده بود، افزود: این مساله موجب شده که در شرایط کنونی فشار بسیاری در حوزه خرید و فروش و اجاره مسکن بر دوش مردم وارد شود.
رضایی تاکید کرد: درصورتی که روند افزایش قیمت ها در بازار مسکن تداوم یابد، قطعا اقشار متوسط و ضعیف جامعه دیگر به مقوله خرید مسکن دسترسی نخواهد داشت و این مساله به یک آرزوی بزرگ برای آنها تبدیل می شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت طبق برنامه های پنجم و ششم توسعه، مکلف به تولید گسترده مسکن از راه های مختلف به ویژه اجرای طرح بازآفرینی شهری است، اما متأسفانه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می رسد که دولت هنوز اراده کاملی برای ورود به عرصه تولید گسترده مسکن ندارد، از این رو شخص رئیس جمهور باید برای شکوفایی بخش مسکن و کاهش مشکلات مردم در این عرصه، به این موضوع ورود کند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار