کد خبر: ۷۴۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲ 09 May 2019
"حالمان خوب نیست، دار و ندارمان سوخت" به سراغ هر کسی برای مصاحبه می‌روم به گفتن این جمله اکتفا کرده و با نگاهی نگران و وحشت‌زده به اسکلت سوخته مغازه‌اش خیره می‌شود.
 
حوالی ساعت 22:40 شب گذشته خبر آتش‌سوزی گسترده در سرای دو دری راسته بازار تبریز، اصناف و کسبه این سرای و مردم را شوکه کرد، دو سرای بازار تبریز در راسته بازار واقع شده و محل فروش عمده لوازم آرایشی و بهداشتی بود که شب گذشته اجناس و ساختمان بیش از 100 مغازه در این راستا سوخت.
 
طبق اعلام سازمان آتشنشانی تبریز، هنوز آمار دقیقی از تعداد مغازه‌های آسیب دیده و میزان خسارت این سانحه در دسترس نبوده و علت وقوع آتش‌سوزی در دست بررسی است.


ایسنا با تهیه گزارش میدانی از محل حادثه سعی در انعکاس بخشی از مشکلات اصناف این راسته را دارد.
 
 مثل همیشه بازار سلفی با صحنه حادثه داغ است، پیر و جوان و کودک برای تماشای صحنه آمده‌اند و عملیات مهار کامل حریق به سختی صورت می‌گیرد.


پیرمرد نگرانی که بیرون از محل حادثه و کنار پلیس ایستاده است و می‌گوید: همین مغازه‌ای که جلویش ایستاده‌ای مال من است، 100 درصد اجناسم سوخته و ساختمان هم که خودتان می‌بینید تخریب کامل شده است.
 
او با اعلام رضایت از تلاش آتشنشانان و گلایه از فرسودگی و نبود تجهیزات مناسب در سازمان آتشنشانی تبریز ادامه می‌دهد: سر موقع آمدند و تمام تلاششان را برای اطفاء حریق می‌کنند، می‌بینید که خسته و کوفته افتاده‌اند، اما باز هم دست از کار برنمی‌دارند.
 
او بیان می‌کند: مغازه‌ام تحت پوشش بیمه حوادث نبود، اما انبارمان بیمه دارد و با این وضعیت اقتصادی نمی‌دانم تکلیفمان چه می‌شود، به دلیل گرانی اجناس، فکر نمی‌کنم خسارت پرداختی بیمه بتواند خسارت وارده را جبران کند.
 
با توجه به شدت حادثه، صندلی‌های بانک مجاور این سرای  نیز به دلیل دودگرفتگی به بیرون از بانک منتقل شده‌اند.


یونس صادقی
، نفر بعدی که مقابل اسکلت سوخته و نیمه جان مغازه‌اش ایستاده است، دل پرتری دارد و می‌گوید: هیچ انتظاری از مسئولان نداریم؛ چرا که خواسته ما از مسئولان برآورده نمی‌شود، این حادثه 10 سال قبل هم روی داده بود و این دومین باری است که مغازه من در آتش می‌سوزد.


او اضافه می‌کند: 10 سال قبل که اینجا آتش گرفت، گفتند بعد از تخصیص اعتبار جبران خسارت می‌کنیم، اما یک ریال هم اختصاص ندادند و میراث فرهنگی بازسازی را انجام داد و آن‌هایی که بیمه بودند، خسارتشان را گرفتند.
 
مسئولان فکری به حال بازار کنند
 
وی تاکید می‌کند: این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در بازار می‌افتد و آخرین بار هم نخواهد بود، مسئولان فکری به حال بازار کنند، وقتی بازار آب رسانی و گاز رسانی نشده و فروشندگان مجبور به استفاده از گاز پیک نیک هستند، باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.
 
بازار تبریز فقط برای پز دادن خوب است
 
صادقی می‌گوید: آتشنشانی هم قادر به برش نرده‌های آهنی که در ورودی بازار نصب شده‌اند، نبود. بازار تبریز فقط برای پز دادن و عکس گرفتن و گفتن این که ثبت جهانی شده، خوب است.
 
او با گلایه از بی‌انصافی تعدادی نسبت به اصناف این راستا بیان می‌کند: بسیاری از مخاطبان شبکه‌های مجازی در واکنش به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از حادثه آتش‌سوزی دو سرای تبریز، کامنت کرده بودند که چون گرانفروشی می‌کنند، حقشان است!. کسی که شما به او تاجر بازار تبریز می‌گویید، مسافر کشی هم می‌کند.
 
او می‌گوید: تلاش آتشنشانان خوب ولی امکانات امدادرسانی ضعیف است، اصناف هنوز ضررهای حادثه 10 سال پیش را جبران نکرده‌اند که این تجربه تلخ دوباره تکرار شد.
 
صادقی اظهار می‌کند: اگر بخواهیم کوچک‌ترین تغییری در مغازه ایجاد کنیم، سر و کله شهرداری و میراث فرهنگی پیدا می‌شود، اما وقتی حرف از مجهز کردن و ایمن‌سازی است، کسی نیست.
 
حسن نظری، کسبه دیگری نیز می‌گوید: امیدواریم بیمه، خسارت وارده به اصناف را بدون در نظر گرفتن فرانشیسم پرداخت کند و بازسازی مغازه‌ها به زودی انجام شود.
 
وی با اشاره به تجربه آتش سوزی در دو سرای بازار تبریز می‌گوید: مشابه این حادثه عصر 13 آبان 88 نیز اتفاق افتاد و آتش با کمک خودمان مهار شد و همین قدر خسارت دیدیم، چه پیشرفتی نسبت به آن زمان کرده‌ایم؟ 
 
رحیم یوسفی که گاو صندوق و تمامی چک‌هایش سوخته‌اند با بیان این که خبر آتش سوزی را از تلویزیون شنیده است، می‌گوید: به محض شنیدن خبر به بازار آمدم و شاهد سوختن مغازه‌ام بودم، خواستم داخل مغازه شوم که نشد.
وی ادامه می‌دهد: ماشین‌آلات و تجهیزات آتشنشانی این بار هم پاسخگو نبود، فشار آب ضعیف و شلنگ‌ها مناسب نبودند، 10 سال قبل خواستار قرار دادن کپسول‌های آتشنشانی سیار در محوطه بازار شدیم که این کار انجام نشد و الان هم چندین کپسول قفل‌دار در راسته بازار گذاشته‌اند که تا قفل‌گشایی، بازار در آتش از بین می‌رود.
 
 هر کسی می‌آید و سلفی‌اش را گرفته و می‌رود
 
او می‌گوید: اگر هر مسئولی که شب حادثه برای بازدید آمده بود، یک کپسول برای خاموشی آتش می‌آورد، آتش‌سوزی سریع‌تر مهار شده بود، متاسفانه طوری شده است که هر کسی می‌آید و سلفی‌اش را گرفته و می‌رود.

بازار تبریز نیاز به سیستم هوشمند اطفاء حریق دارد
 
رامین یوسفی نیز بیان می‌کند: قصور از ماموران آتشنشانی نیست و 29 نفرشان مصدوم شدند، اما بازار تبریز نیاز به سیستم هوشمند اطفاء حریق دارد که مشابه آن در بازار اصفهان هست.
حدود 300 مغازه در این حادثه خسارت دیده‌اند 
 
علی آجودان‌زاده، عضو شورای شهر تبریز نیز در حاشیه بازدید از محل حادثه به ایسنا می‌گوید: طبق شنیده‌‌ها حدود 300 مغازه در این حادثه خسارت دیده‌اند و با توجه به این که این راستا یکی از کانون‌های توزیع البسه و لوازم آرایشی و بهداشتی بود، میزان خسارت هم زیاد است.
وی اضافه می‌کند: با توجه به وجود تجارب حوادث این چنینی در سطح کشور مانند حادثه پلاسکو باید پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته و عوامل متعدد اعم از انسانی و نبود تجهیزات در بروز این حوادث بررسی شود.
 
نمی‌توانیم ادعا کنیم بی‌نقص هستیم
 
وی ادامه می‌دهد: همکاری، تلاش و هماهنگی اصناف، کسبه، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه و نیروهای امدادی در این حادثه بی‌نظیر بود، در زمینه تجهیرات نیز نمی‌توانیم ادعا کنیم بی‌نقص هستیم.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان می‌کند: در طول سال‌های گذشته تخصیص بودجه به منظور تجهیز منابع و امکانات اطفاء حریق محقق نشد و این نیازمند بررسی در شورا است، دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیز باید در مجهز کردن این بازار به سیستم ایمنی روز، تلاش کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان‌ می‌کند: نگهداری بازار تبریز نیازمند هماهنگی بین بخشی بوده و شهرداری تنها متولی این امر نیست.
 
سرهنگ فرهنگ نوروزی، فرمانده انتظامی شهرستان تبریز نیز با تاکید بر این که مردم تا پایان این عملیات با نیروهای انتظامی و آتشنشانی همکاری کنند، به ایسنا می‌گوید: تا به این لحظه همکاری مردم خوب بوده و عوامل نیروی انتظامی و آتشنشانی نیز در حال انجام وظیفه هستند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار