بهار که می رسد صدای کار و هیاهوی کارگران در کارگاه‌های عرق گیری به گوش می رسد که چگونه با گل های بهاری سبد سبد تبدیل به مایعات خوشبو می شوند.
کد خبر: ۷۴۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 08 May 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:شیراز شهر گل و گلاب با این همه زیبایی، شروع بهار را با شکفتن بهار نارنج آغاز می کند.بهار نارنج از ورودی شهر عطر افشانی و حضور خود را نمایان که عطرش آرامش بخش روح و خودش آرام بخش جسم است .

بهار که می شود باید چای بهار نارنج را در زیر درخت همیشه سبزش همراه با باران های گاه و بیگاه بهاری نوشید.به نیمه اردیبهشت که می رسیم بعد از نوشیدن چای بهار نوبت به عرق بهار نارنج می رسد که با عطر و خاصیت فراوان سرشار از آرامش می شویم.

اردیبهشت شیراز، مسافران زیادی را به سمت خود میکشاند و تنها چیزی که تا سال آینده در چمدانشان باقی میماند عطر بهار نارنج است.در گوشه گوشه شهر از باغ دلگشا تا نارجستان قوام، جوی آب سعدی همگی پر میشود از گلبرگ های سفید بهار نارنج گویی که توری سفید بر سر شیراز پهن می شود.

نیمه اردیبهشت می‌رسد، غنچه‌های سفید بهار نارنج در میان برگ‌های همیشه سبز خودنمایی و آرام آرام شکفته و عطرشان مشام را سحر می‌کند.

اردیبهشت شیراز، عطر خوش بهار نارنج

بهار نارنج، شکوفه‌ای خوش عطر بهاری این شمیم بهشتی
محمد ابراهیم زحلی نژاد پزشک و دکترای تخصصی طب سنتی و عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز بیان کرد: استفاده بهار نارنج در طب سنتی شادی بخش و تقویت اعصاب را به همراه دارد افرادی دچار سرماخوردگی، فلج و سکته مغزی شدند می‌توانند برای درمان از عرق بهار نارنج استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از خاصیت‌های عرق بهار نارنج اشتها آور بودن آن است و باعث تقویت معده و هضم غذا می‌شود.

پزشک و دکترای تخصصی طب سنتی و عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز ادامه داد:دم کردن چای همراه با بهار نارنج خشک می تواند نفخ چای را از بین برد، اما باید توجه داشت که زیاده روی در مصرف بهار نارنج باعث بی خوابی می‌شود.

اردیبهشت شیراز، عطر خوش بهار نارنج

محمد ابراهیم زحلی نژاد با بیان اینکه عرق بهار نارنج مسکن اعصاب و آرام بخش است، افزود: عرق بهار نارنج با نشاط آور و اشتها آوربودن می‌تواند به اعصاب و آرام و قرار گرفتن و ایجاد آرامش کمک بزرگی باشد.

همچنین برای افرادی که از درد سنگ کلیه و صفرا رنج می‌برند می‌توان با اضاف کردن عرق بهار و آب کرفس این درد را تسکین داد.

خوشا سپیده دمی باشد آنکه بینم باز*** رسیده بر سر الله اکبر شیراز
بدیده بار دگر آن بهشت روی زمین*** که بار ایمنی آرد نه جور قحط و نیاز

زارع مسئول یک کارگاه عرق گیری در شیراز در شروع فصل بهار و شکفته شدن شکوفه‌های نارنج و خواص بهار نارنج بیان کرد: بهار نارنج با طبع گرم دارای خواص فراوان از جمله رفع سکسکه، آرام بخش و رفع سنگ صفرا است، که این عرق در دسته عرق‌های نشاط آور و برای رفع بی خوابی افراد استفاده می‌شود.

اردیبهشت شیراز، عطر خوش بهار نارنج

محصولاتی که از بهار نارنج بدست می‌آید شامل عرق، شربت و مربا است که از خشک شده آن هم برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود.

عطر یک شکوفه بهار نارنج نوید آمدن بهار
زارع درخصوص آداب تهیه مربای بهار نارنج، این سنت دیرینه شیراز گفت: پس از جمع آوری شکوفه‌ها به میزان لازم، گلبرگ‌ها از یکدیگرجدا شده و همگی شسته، سپس شکوفه‌ها را در ظرف (دیگ) مناسب به همراه آب یک بار می‌جوشانند با افزودن مقداری آب آهک که هم باعث جلوگیری از تلخی و هم شفافیت گلبرگ‌ها می‌شود و پس از این کار، گلبرگ‌ها را با محلول آب و شکر می‌جوشانند، برای جلوگیری از شکرک زدن مربا مقداری آب نارنج در پایان پخت اضافه می کنند و در پایان این مربای به دست آمده هر ذائقه‌ای را شیفته خود خواهد کرد.

وی اضافه کرد: جوشیدن گیاهان مختلف از جمله بهار نارنج، خارج شدن شیره، تبخیر و تبدیل به عرق، که تمام خواص گیاه را حفظ و در انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد که می تواند یکی از بهترین راه ها برای استفاده از این گیاهان خوش عطر باشد.

اردیبهشت شیراز، عطر خوش بهار نارنج

شکوفه درخت نارنج در فصل بهار، درخت را زینت داده و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌دهد. بهار نارنج منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری شامل منیزیم، منگنز، بور، کلسیم، روی، سلنیوم، سدیم، مس و پتاسیم است که برای بدن مفید هستند.

برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس‌ها توسط حشرات، به جای استفاده از نفتالین می‌توان از پوست و شکوفه‌های خشک نارنج استفاده کرد بهار نارنج در ظرف مسی تا هفت سال و در ظرف شیشه‌ای تا یک سال باقی می‌ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار