علی مراد اکبری در چهاردهمین همایش سالیانه علوم خاک ایران که در سالن همایش معاونت آب‌وخاک در کرج برگزار شد، اظهار کرد: سفر امروز رئیس‌جمهور به همراه هیئت همراه ازجمله وزیر جهاد کشاورزی به کرمانشاه برای پروژه بزرگ سامانه گرمسیری انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۴۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ 01 May 2019

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر شناخت ظرفیت‌های حوزه خاک، بر ارتقای جایگاه خاک تأکید کرد و گفت: هرگونه برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به خاک کاری بیهوده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشور به خاک وابسته است، گفت: توسعه بدون توجه به آب‌وخاک میسر نیست.

اکبری با تأکید بر اینکه با تشکیل دفتر خاک توجه ویژه‌تری به این عنصر می‌شود، گفت: نقش حاکمیتی در حوزه خاک پررنگ شده است باید در این خصوص میان جامعه بهره‌بردار، مهندسان، محققان و دانشگاهیان کشور گفتمان تولید شود.

وی تعامل دانشگاه و متخصصان علوم خاک را مهم برشمرد و گفت: برای تحقق این مهم ارتباط با حوزه فناوری ریاست جمهوری باید در دستور کار قرار گیرد، باید موضوعاتی ازجمله تهیه نقشه‌های مدیریت پذیری خاک موردتوجه قرار گیرد.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری به سیل اخیر اشاره کرد و گفت: باید به مسئله خاک در این مناطق توجه بیشتری شود و آسیب‌های آن موردبررسی قرار گیرد.

اکبری تأکید کرد: باید برای حوزه خاک اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شود، حاصلخیزی سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بر اساس ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه باید محقق شود که هنوز عملیاتی نشده است.

وی به مذاکره با «فائو» برای پروژه‌ای با محوریت بهره‌وری آب که در آن عنصر خاک نیز موردتوجه است، اشاره کرد و گفت: طبق این مذاکره ۵۰۰ هزار دلار باید اعتبار دریافت کنیم که در سال جاری به ما ابلاغ شود، بخشی از این اعتبار برای دریاچه ارومیه استفاده خواهد شد.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه اخیر وزارتخانه جهاد کشاورزی به استان‌ها مجوز استخدام هزار نفر را داده است، گفت: در فرایند استخدام‌های گذشته سهم آب‌وخاک کم بوده است، مدیران آب‌وخاک با رؤسای سازمانی هماهنگ شوند تا سهمیه این بخش‌ها از محل دانشگاه‌های معتبر تأمین شود.

اکبری در ادامه با این توضیح که در کارگروه ماده ۱۱ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی سهم خاک ضعیف است و بیشتر به آب توجه شده، گفت: یکی از شاخص‌های اصلی انتخاب کشاورز نمونه زین پس باید مسئله خاک باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات خاک باید در برنامه‌های ترویج و آموزش موردتوجه باشد، گفت: ۲۶ استان کشور درگیر بارش‌ها و سیلاب بودند، در چند استان مانند خوزستان و لرستان آسیب به خاک زیاد بوده است، حال انجمن علوم خاک باید کمک کنند تا برنامه‌ای تدوین شود که میزان تأثیر سیلاب‌ها بر منابع خاکی مشخص شود.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید از مناطق سیل‌زده، گفت: جانمایی پروژه‌های آب‌وخاک در برخی مناطق با مشکل مواجه است، خواهش ما این است که به این مسئله دقت شود و در کنار آن کیفیت اجرا به‌خصوص در سازه‌های جاده‌ای موردتوجه باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار