تابناک اردبیل گزارش می دهد
نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر مغان با محوریت معرفی آداب، رسوم، فرهنگ و توانمندی های مختلف زندگی عشایری در منطقه جعفرآباد بیله سوار مغان برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵ 27 April 2019

به گزارش تابناک اردبیل این جشنواره که همه ساله در این ایام و در آستانه شروع فصل کوچ در قشلاقات مغان برگزار می‌شود، جامعه توانمند عشایری به همراه اقشار مختلف مردم حضور پیدا می‌کنند تا آمادگی و توان خود را برای شروع یک حرکت جدید انجام داده و آرام آرام با گرم شدن هوا کوچ بهاره خود را به سمت ییلاقات سبلان آغاز کنند.

عشایر تاریخ ساز هستند

سید حسن عاملی روز جمعه در نهمین جشنواره کوچ ملی عشایر، تکریم جایگاه عشایر را از جمله اهداف این جشنواره دانست و اظهار کرد: عشایر در رونق تولید و اقتصاد کشور  بسیار موثرند و باید به نحو شایسته از آنان تجلیل شود.

وی با اشاره به نقش آفرینی عشایر در بخش اعظمی از تاریخ ایران افزود: هدف دیگر از برگزاری این جشنواره آشنایی نسل جدید با آداب و رسوم و فرهنگ عشایر استان است.

وی زبان را سرمایه‌ای ارزشمند برای هر قوم و ملت دانست و گفت: بزرگترین مرکز لغت‌نامه آذری در اردبیل گردآوری شده در حالی که فقط در حرف «الف» بیش از 52 هزار لغت جمع‌آوری شده که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری جلد اول این کتاب رونمایی شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید اولویت‌های اساسی و مهم استان را بشناسند اظهار داشت: اولویت، ارباب تولید است و نمایندگان و مسؤولان باید اولویت را تشخیص دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: حفظ وحدت مردم استان از ضروریات است و کسی نمی‌تواند با ایجاد شکاف، مردم استان اردبیل را به شمال و جنوب تقسیم‌بندی کند، اردبیل ییلاق مغان و مغان هم قشلاق اردبیل است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه سند مالکیت اراضی عشایر باید به‌صورت کامل صادر و واگذار و تعیین وضعیت شود، گفت: نشستی که با مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل داشتم در خصوص مشکلات واگذاری اراضی عشایر تاکید کردم که یک وجب از زمین  در منطقه مغان حق سند نخواهد داشت مگر اینکه  سند عشایر متعارض صادر شود.

نقش موثر عشایر در تولید ملی

فرماندار شهرستان بیله‌سوار با بیان اینکه عمده جامعه عشایری استان اردبیل به عنوان قشر زحمتکش و پرتلاش در این شهرستان به فعالیت‌های متنوع مشغول هستند، اظهار کرد: زندگی عشایر آمیخته به کار، تلاش و تولید ناب ایرانی است که قطعا در سال رونق تولید این قشر کم توقع و پرتوان تلاشی مضاعف انجام می‌دهد تا بسترها و زمینه‌های خوب توانمندی‌شان را به نمایش بگذارند.

حسن قبادی خاطرنشان کرد: به مانند سال‌های گذشته و با حمایت مسئولان استانی جشنواره کوچ عشایر در منطقه جعفرآباد در حالی برگزار می‌شود که برگزاری این رویداد فرصتی استثنائی برای معرفی فرهنگ و اصالت بومی جامعه عشایری است تا گروه‌های مختلف جامعه نسبت به این ظرفیت عظیم آشنایی پیدا کنند.

وی بیان کرد: عشایر منطقه مغان که به شاهسون معروف هستند در قالب طوایف مختلف عمدتا در پارس‌آباد و بیله‌سوار امرار معاش می‌کنند و توان تولید آنها در بخش‌های زراعی، باغی و دامی نمایان است.

جامعه عشایری استان اردبیل با بیش از 15 هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر همه ساله در دو فصل بهار و پائیز کوچ خود را به ییلاقات و قشلاقات انجام می‌دهند که جمعیت کوچروی عشایری در این حرکت خود همواره دام‌های سبک خود را نیز به ییلاقات برده و از فرصت به وجود آمده در فصل بهار و تابستان برای چرای دام استفاده می‌کنند.
 
برپایی 30 غرفه صنایع دستی و توانمندی های عشایری، برپایی آلاچیق و چادر محلی زندگی عشایر مغان، برپایی نمایشگاه فرآورده های لبنی، اجرای موسیقی سنتی عاشیقی، برگزاری نمادین کوچ عشایر و مراسم عروس بران، تجلیل از پیشکسوتان و نخبگان عشایر و نشست سران طوایف، از جمله برنامه های نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر در مغان بود.
 
زندگی کوچرو عشایر منطقه مغان که به 'شاهسون' معروف هستند، به رغم تحول سبک زندگی در دوران معاصر، کمابیش به شکل سابق و سنتی ادامه دارد.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486248_239.jpg

 http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486249_796.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486250_691.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486251_589.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486252_215.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486253_754.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486254_560.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486255_676.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486256_471.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/7/486257_276.jpg

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
جشنواره در استان اردبیل و مغان و رقص ها بویر احمدی و غیره مگر آذربایجان نمادهای فرهنگی ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار