سهم کرجی‌ها از مترو ترافیک است، سه میلیون نفر در ترافیک سرسام‌آور دست‌وپا می‌زنند و قطار شهری هنوز نتوانسته مرهمی بر زخم کهنه ترافیک باشد، باید منتظر ماند و دید وعده متولیان کی محقق می‌شود.
کد خبر: ۷۳۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 22 April 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ کُلنگ احداث پروژه قطار شهری کرج سال ۱۳۸۵ زمین زده شد تا توسعه حمل و نقل عمومی در کلان‌شهر کرج با خیابان‌های پرترافیکش کلید زده شود اما باگذشت بیش از یک دهه این پروژه هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده و گره کور ترافیک را باز نکرده است.

این در حالی است که پروژه متروی اصفهان و مشهد هم‌زمان یا دیرتر از کرج آغاز و شهروندان اصفهانی و مشهدی اکنون از این وسیله حمل‌ونقل عمومی بهره‌مند هستند.

در ادامه باید به این مهم اشاره کرد که اساسنامه خط دو قطار شهری کرج و حومه در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و مردادماه سال ۸۵ کُلنگ این پروژه زمین زده شد و مقرر شد این پروژه در اواخر سال ۱۳۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما هنوز خبری نیست که نیست.

گفتنی است؛ پروژه خط دو قطار شهری بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع می‌شود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرقی - غربی حرکت می‌کند و به چهارراه طالقانی می‌رسد پس‌ازآن به‌صورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت می‌دهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج مسیر را در زیر جاده ملارد ادامه می‌دهد تا به شهرستان ملارد برسد بنابراین طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود ۳۰ کیلومتر است.

اما برمی‌گردیم به مشکلاتی که گریبان این پروژه بزرگ و سرنوشت‌ساز را گرفته است؛ این روزها در حالی شهرهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارنفری صحبت از مترو و قطار شهری می‌کنند و شهردار و اعضای شورای شهر به فکر تدبیری برای کلان‌شهر کردن شهرهای مرکز استان و گرفتن بودجه و اعتبار برای راه‌اندازی قطار شهری هستند که کرج سه‌میلیون‌نفری هنوز در ترافیک سرسام‌آور شهری دست‌وپا می‌زند و قطار شهری نتوانسته مرهمی بر زخم کهنه ترافیک این شهرِ بیخ گوش پایتخت باشد.

پروژه متروی کرج با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است ازجمله درگیری کارفرما و پیمانکار که کار را به دادگاه کشاند و باعث شد این پروژه مدتی متوقف شود. مردادماه سال ۹۶ بود که پیمانکار به تشریح ابهامات این پروژه سرنوشت‌ساز برای شهر پرداخت و پس از یک دهه معطلی اعلام کرد؛ این پروژه فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اعلام پیشرفت فیزیکی پروژه آن‌هم پس از گذشت سال‌ها آب سردی بر چهره شهر بود، شهری که هنگام غروب به محاصره خودروها درمی‌آید.

آبان ماه سال ۹۵ نیز در سفر هیئت دولت به استان البرز ۱۸۶ میلیارد تومان به پروژه متروی کرج اختصاص یافت تا این پروژه از فاز بلاتکلیفی درآید اما دیری نگذشت که به دلیل اختلافات پیمانکار و کارفرما اعتبار تخصیص‌یافته به خزانه بازگشت و گره کور این پروژه کورتر شد.

در طول این سال‌ها سهم کرجی‌ها از پروژه قطار شهری کرج، بسته شدن بسیاری از خیابان‌ها و میادین و دامن زدن به ترافیک برخی خیابان‌های شهر بوده است، اما با روی کار آمدن شورای پنجم انتظارات رنگ دیگری به خود گرفت و نمایندگان مردم در پارلمان شهری توسعه ناوگان عمومی را مورد تأکید قرار دادند.

بیست و دوم اسفندماه سال گذشته علی‌اصغر کمالی زاده شهردار کرج اعلام کرد بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت برای پیشبرد این پروژه موافقت کرده است؛ خبری که نوید تزریق مالی به پروژه‌ای را می‌داد که سال‌ها برای شهر خرج تراشیده است.

 با این اوصاف افتتاح متروی کرج زمان مشخصی ندارد و با توجه به نوسانات ارزی هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد به این زودی‌ها مردم کرج صدای سوت قطار را در شهرشان بشنوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار