پیش‌تر حضور دستفروشان در معابر شهرهای بزرگ همچون کرج محدود به برخی خیابان ها وگذرگاه های شهری بود اما به واسطه مهاجرت های بی رویه، فقدان مهارت در نزد افراد و البته نبود یک نقشه راه مشخص برای ایجاد اشتغال پایدار وکارآفرینی این پدیده حالا به همه نقاط شهر تسری یافته و کمتر جایی را می توان یافت که بساط دستفروشان در آن مشاهده نشود.
کد خبر: ۷۳۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 11 April 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ پدیده دستفروشی از دیگر سو محدود به یک زمان مشخص هم نیست واگر تا سال های نه چندان دور به روزهای پایانی سال و ایام خاص منتهی می شد حالا دایمی شده و متاسفانه دستفروشان برای در اختیار گرفتن یک جای مناسب برای پهن کردن بساط شان لابی گری هایی دارند که گاها در ذهن نمی گنجد.

اما در مقابل این پدیده که چهره و سیمای شهر را مخدوش کرده و مشکلاتی چون ایجاد سد معبر برای رهگذران و ترافیک شهری را به دنبال داشته چه اقداماتی از سوی متولیان امر صورت گرفته است؟

آیا در ساماندهی و برخورد با پدیده دستفروشی که شاکیانی چون کسبه و شهروندان دارد برنامه ریزی اصولی و اثربخشی را شاهد بوده ایم؟

آیا در حل مشکل دستفروشان که کاملا معیشتی بوده و به زندگی آنها مرتبط است کارگروهی شکل گرفته تا با بررسی این پدیده گامی موثر برای ساماندهی آنها برداشته شود؟

متاسفانه با نگاهی به فضای فعلی شهر کرج و معابر مختلف آن به خوبی می توان کم توجهی به پدیده دستفروشی را مشاهده کرد به نحوی که در برخی نقاط پرتردد شهر شاهد حضور انبوه دستفروشان و سد معبرهای عجیب شان هستیم و جالب تر آنکه برخی از آنها با چراغ سبز برخی ها برای خود برق کشی هم کرده اند وبا نصب لامپ در مسیر عمومی خیابان بدون کمترین نظارت و کنترل به مردم اجناس مختلف را عرضه می کنند.

البته در سال های اخیر موضوع ساماندهی دستفروشان در نقاط مختلف شهر کرج از سوی مدیریت شهری کرج طرح شده و حتی در فاز نخست دستفروشان بلوار ۴۵ متری گلشهر در قالب طرحی جمع آوری و سامان یافتند اما این طرح شکل مستمری نداشته و متاسفانه با بروز شرایط جدید اقتصادی و ضعیف تر شدن منابع درآمدی خانواده ها شکلی افسار گسیخته و غیر قابل کنترل پیدا کرده است.

برای نمونه در سال گذشته شهرداری کرج در چندین نوبت با ایجاد فضای در پارکینگ بلااستفاده پارک سوار آزادگان تلاش کرد دستفروشان مرکز شهر کرج را در آن ساماندهی کند اما درنهایت عدم وجود جدیت لازم در نزد متولیان امر آن را به سرانجام خیلی مناسبی  نرساند.

سوی دیگر ماجرای دستفروشی به کسبه ومغازه دارانی برمی گردد که با هزینه های بالا چشم انتظار مشتری اند تا از پس هزینه های سنگین خود در این روزهای کسادی وبی رونقی بربیایند اما آنها نیز دراین وانفسای عدم نظارت دچار خسران شده اند و از شرایط رقم خورده حسابی شاکی اند.

یادمان نرفته که در سال گذشته کسبه اصلی ترین خیابان کرج یعنی بهشتی با تهیه طوماری خواستار ساماندهی و حل معضل دستفروشی شده بودند وشرایط ایجاد شده را معضلی برای از بین رفتن کسب وکارهای خود عنوان می کردند.

یکی از کسبه معترض در آن دیدار عنوان کرده بود که در شرایطی که فعالان صنفی دارای پروانه کسب مجبور به پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، اجاره واحد صنفی، حقوق فروشنده و دیگر هزینه های سنگین هستند، دستفروشان بدون کوچکترین هزینه ای و در حاشیه پیاده رو، کاسبی می کنند و جالب اینجاست که برخی از این افراد، درآمدشان از واحدهای صنفی نیز بیشتر است.

فعال صنفی دیگری هم در همین رابطه گفته بود :کاسبی در حاشیه پیاده روهای کرج آنقدر رونق دارد که عده ای از دستفروشان بر سر قرار گرفتن در محل های خوب، با همدیگر درگیر هم می شوند، البته در این درگیری ها، آن کسی که زورش بیشتر باشد مکان خوب و بهتر را از آن خود می کند.

واقعیت آن است که خوش نشینی دستفروشان در کلانشهر کرج چهره ای نازیبا در نزد شهروندان ومسافران ایجاد کرده و ضرورت دارد به گونه ای عمل شود که در شرایط فعلی اقتصادی هم منافع اقشار آسیب پذیر برای امرار معاش محفوظ باشد و هم با برچیده شدن بساط های طویل دستفروشان در جای جای خیابان ها آرامش به معابر شهری بازگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار