مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اعلام وضعیت ذخیره سدهای استان، گفت: ظرفیت خالی برای کنترل سیلاب‌ها منظور شده است.
کد خبر: ۷۳۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 07 April 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ داود نجفیان به وضعیت سدهای استان پس از بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ظرفیت سد کرج ۱۸۳ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۱۰۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره‌سازی شده و بیش از ۷۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی برای کنترل سیلاب‌های احتمالی منظور شده است.

وی وضعیت ذخایر برفی بالادست سد کرج را از سال گذشته بیشتر اعلام کرد و گفت: نگرانی بابت حداکثر آب تنظیمی و ذخیره‌شده پشت سد کرج وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در ادامه به بازگشایی و رهاسازی آب سد کرج اشاره کرد که در طول جبهه بارشی اخیر و حتی قبل از شروع این بارش‌ها انجام‌ شده است و بر اساس مطالعاتی بوده که در حوزه مربوطه و در بالادست این سد صورت گرفته است.

نجفیان تأکید کرد: با مطالعات انجام‌شده در حوزه سد کرج ظرفیت برفی ناشی از وجود روان آب‌ها لحاظ شده که می‌توان حجم آب را تا آخر سال زراعی پیش‌بینی کرد که طبق آن مخزن سد مدیریت‌شده و تعیین می‌شود که رهاسازی سد به چه میزان باشد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با مطالعات انجام‌ شده در پایین‌دست سد کرج بخشی از آبی که وارد مخزن می‌شود، ذخیره‌سازی شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به وضعیت سد طالقان، گفت: ظرفیت این سد ۴۲۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۳۳۰ میلیون مکعب آب پشت سد ذخیره‌سازی شده و حدود ۹۰ میلیون مترمکعب نیز ظرفیت خالی منظور شده که برای مدیریت سیلاب بالادست پیش‌بینی‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به ذخیره روان آب‌های ناشی از برف در سد طالقان، گفت: این سد نیز مانند سد کرج با مشکلی در خصوص ذخیره‌سازی حداکثری آب نخواهد داشت.

نجفیان به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص ورود سامانه بارشی جدید، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام‌ شده در ستاد بحران استان مشکلی نسبت به حجم بارش‌هایی احتمالی نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر ازجمله رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های متولی ازجمله شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز بابیان اینکه لایروبی مسیر رودخانه‌ها و زیر پل‌ها اجرا شده است، گفت: به همین دلیل مشکل و نگرانی از بابت طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب نخواهیم داشت.

نجفیان در بخش دیگری به جمع شدن آب در بخشی از محور کرج - چالوس حدفاصل تونل شماره دو و سه اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز با این مشکل مواجه بودیم، سد کرج در آن زمان حدود ۹۰ میلیون مترمکعب فضای خالی داشت و به‌هیچ‌عنوان سرریز آب از سد صورت نگرفت.

وی آب‌گرفتگی ایجادشده در آن مقطع را مربوط به جاری شدن برف‌های آب‌شده روی کوه‌ها دانست و گفت: مسیر تخلیه این روان آب‌ها با گرفتگی مواجه شده بود که همین امر جلوی خروج آب را گرفته بود، درنهایت بخش عظیمی از آن از طریق سد در پایین‌دست رودخانه تخلیه شد و تنها بخشی به دلیل گرفتگی مجرای هدایت آب به درون جاده سرریز شد.

برچسب ها: ذخیره سد ، سیلاب ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار