محمد ابراهیم رنجبر امیری، قدیمی ترین روزنامه فروش ایران و جهان و رکوردار گینس شامگاه 14 فروردین 98 در سن 92 سالگی در شهر کرج درگذشت.
کد خبر: ۷۳۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 04 April 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ رنجبرامیری، اسمی که گفته می شود نامش در کتاب رکوردهای گینس هم به ثبت رسیده و عنوان قدیمی ترین روزنامه فروش ایران را به خود اختصاص داده، گفته می شود که قدیمی ترین روزنامه فروش جهان نیز به شمار می رفت.
وی متولد سال 1307 شهرستان بابل بود که از سال 1316 کار روزنامه فروشی را در تهران آغاز کرد.
رنجبر امیری یک روزنامه فروش ساده نبود، سینه اش صندوقچه ای از اسرار و بیش از هشتاد سال از عمر خود را در عرصه های مختلف مطبوعاتی و رسانه ای صرف کرده بود.
حتی در روزهای آخر عمر که دستانش لرزان بود نیز دستی بر قلم داشت و به نوشتن کتاب می پرداخت.
کتاب خاطرات یک روزنامه‌فروش، 76 سال با مطبوعات از دست نوشته های قدیمی ترین روزنامه فروش ایران و جهان است که به گفته نویسندگان این کتاب ها، نمونه‌هایی خوب از روایت تاریخ شفاهی مطبوعات کشور هستند. 
در خاطراتش بیان می کرد که از نسل سوم روزنامه فروش های ایران است و از همه قدیمی تر فوت کرده بودند و امروز قدیمی ترین روزنامه فروش است.
معتقد بود که آن وقت‌ها روزنامه‌ها مردم‌پسند‌تر بودند، امروز با وجود اینکه تنوع روزنامه‌ها زیاد است اما همگی یک حرف را می‌زنند.
می گفت روزنامه‌ فروش‌ های حالا که روزنامه ‌فروش نیستند، شده‌اند سوپرمارکت، من خودم کیوسک داشتم، حالا هم دارم ولی نه از این کیوسک‌ها که همه‌جا هست. روزنامه‌فروشی واقعی.
خاطره های زیادی برایش باقی مانده بود که می خواست آنها را به رشته تحریر درآورد و مردم این دوره را با فرهنگ، شیوه زندگی و روزنامه فروشی در آن زمان آشنا کند، اما اجل امانش نداد و با سینه ای پر از خاطرات تلخ و شیرین به دوستان قدیمی اش پیوست.
رنجبر امیری، در روزهای آخر عمر با وجود بیماری باز هم از پای ننشست و به تالیف کتاب می پرداخت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: رنجبر امیری با بیش از 70سال تلاش بی وقفه و مستمر در حوزه مطبوعات و به عنوان قدیمی ترین روزنامه فروش ایران و جهان و صاحب این عنوان در کتاب گینس مایه افتخار استان البرز و کشور بود.
ناصر مقدم ضمن تسلیت فقدان این فعال مطبوعاتی افزود: در آخرین ملاقاتی که پیش از عید با ایشان داشته ام، با آن حالت بیماری ، علاقمند به استان و البرز شناسی بود و با وجود بیماری ابراز امیدواری می کرد تا دوباره سرپا شود و بتواند به تالیف کتاب هایش ادامه دهد.
وی با بیان اینکه وجود چنین افرادی مایه افتخار این مرز و بوم است اظهار داشت: سال ها در حوزه فرهنگ و هنر زمان می برد تا چنین افراد فرهیخته و تاثیر گذاری تربیت شوند.
مقدم گفت: رنجبر امیری فردی مورد احترام و با ارزش برای فرهنگ و رسانه این استان بود و امروز جای ایشان در میان ما خالی است.
وی ادامه داد: نسل امروز باید بتواند ادامه دهنده راه چنین فرهیخته ای باشد، به خصوص در استان نوپایی مانند البرز اصحاب رسانه با الگو گرفتن از این پیشکسوتان می توانند قدم های بسیاری برای رشد فرهنگ و رسانه استان بردارند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اظهار داشت: در دورانی که در بستر بیماری بودند، اصحاب رسانه و فرهیختگان بسیاری به منزل ایشان رفت و آمد داشتند که جای تشکر و قدردانی دارد.
مقدم گفت: پیکر این فرهیخته روز شنبه 17 فروردین ساعت 10 صبح از مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت سکینه کرج به خاک سپرده می شود.

برچسب ها: روزنامه ، گینس ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار