ستاریان : بازار مسکن در آستانه رکودی عمیق قرار دارد
یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره مهمترین اتفاقات در حوزه مسکن سال ۹۷ به خبر آنلاین گفت: مهمترین اتفاق در حوزه مسکن را می توان افزایش شدید قیمت ها نسبت به سال ۹۶ دانست به طوری که در کل کشور افزایش ۹۰درصدی قیمت ساخت مسکن اتفاق افتاد.
کد خبر: ۷۲۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ 27 March 2019
 

بیت الله ستاریان با بیان این مطلب افزود: الته در برخی کلانشهرها و مناطق پایتخت میران افزایش قیمت مسکن از ۹۰درصد هم بیشتر بود.
وی افزود: نسبت به سال ۹۶ شاهد رشد فراوانی در تولید و معاملات داشتیم. 
وی تصریح کرد:‌ افزایش قیمت ها پیش بینی شده بود به طوری که می دانستیم قرار است این روند از شهریور سال ۹۶ آغاز و در سال ۹۷ ادامه یابد. 
وی تاکید کرد: بر اساس این پیش بینی ها می توان گفت افزایش قیمت ها و رونق در بخش مسکن حتی تا پایان نیمه نخست سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.
ستاریان اظهار کرد: اگر رونق ساخت وساز و قیمت ها در سال ۹۸ به صورت کند پیش رود؛ ممکن است از شهریور سال آینده دچار رکود در این بازار شویم. 
وی گفت: سال ۹۷ انتظار داشتیم در بازارهایی مانند طلا و ارز رونق اتفاق بیافتد و اگر از ثبات نرخ ارز و طلا اطمینان کسب می شد می توانستیم به بازگشت این سرمایه ها به بازار مسکن امیدوار باشیم. اما متاسفانه تردید و عدم اطمینان در بازار وجود دارد سبب شده تا سرمایه ها به بازار مسکن بازنگردد.


وی در پاسخ به این سوال که  افزایش ۹۰درصدی قیمت ساخت و مسکن چه تاثیری بر میزان نرخ رهن و اجاره بها داشت، توضیح داد: همیشه در بازار مسکن و با شروع افزایش قیمت، معمولا اجاره بها افزایش می یابد و در انتهای قیمت و نزدیک به شرایط رکود به طور مجدد نرخ اجاره بها بالا می رود. 
وی توضیح داد: دلیل این مساله این است که در قسمت اول و در آخر این پروسه،‌توان خرید مردم کاهش می یابد و گرایش به اجاره مسکن نسبت به خرید بیشتر می شود. 
وی درباره آماری که از سوی برخی فعالان بازار مسکن و انبوه سازان مبنی حمایت نشدن از بخش ساخت و ساز و انباشت ۹میلیون نیاز به مسکن در سال های اخیر بیان کرد: به اعتقاد بنده اکنون در کشور نیاز به ساخت و تامین ۵میلیون واحد مسکونی داریم و آمار ۹میلیونی نیاز به مسکن صحیح نیست. 
ستاریان افزود: با توجه به افزایش حاشیه نشینی در سال های اخیر اکنون نیازمند ساخت و تامین حدود ۵میلیون واحد مسکونی هستیم. 
وی درباره مدت زمان ساخت و تامین این تعداد واحد مسکونی توضیح داد: برای ساخت این تعداد مسکن ، بین ۴تا ۵سال زمان نیاز داریم. 

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره عملکرد دولت در حوزه مسکن در سال ۹۷ بیان کرد: متاسفانه دولت برنامه ریزی مناسب و روشنی در بخش مسکن نداشته است. 
وی درباره اقدامات دولت در حوزه مسکن در سال ۹۸ گفت: فکر نمی کنم دولت هنوز برنامه خاص و روشنی برای این حوزه داشته باشد. متاسفانه برخی از مسولان بخش مسکن را رها کرده اند. 
وی در پاسخ به این سوال که اگر صنعت ساختمان رونق یابد می توان امیدوار بود در سال سال ۹۸ میزان اشتغال در این حوزه افزایش یافته و در نتیجه اقتصاد رونق یابد؛ خاطر نشان کرد: نیمی از اقتصاد ایران را اقتصاد ساختمان تشکیل می دهد و اگر  این بخش راکد شود حتم بدانید  بیش از ۶۵درصد مردم و ۶۵درصد معاش مردم از بین می رود. 

ستاریان گفت: صنعت ساختمان هنوز وارد رکود عمیق نشده است و اکنون این بخش دارای رونق بسیار کمی است و رکود احتمالا از شهریور سال ۹۸ اتفاق خواهد افتاد. 
وی بیان کرد: بخش اقتصاد تحت تاثیر بازار ارز و سکه و طلا قرار دارد و تا این بازارها به ثبات قطعی نرسد شرایط به همین منوال ادامه می یابد زیرا مردم هنوز تردید دارند که ارز با همین قیمت خرید و فروش شود، سرمایه ها وارد بازار مسکن نمی شود و اگر این ثبات اتفاق بیافتد می توانیم امیدوار باشیم که سرمایه ها وارد بازار مسکن شده و این بخش رونق یابد. 
وی تاکید کرد:‌اگر ثبات قیمت ها و ورود سرمایه ها انجام شود می توان انتظار داشت که رکود پس از شهریور ۹۸ اتفاق نیافتد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار