فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ایلام گفت: 550 شی تاریخی و 23 فلزیاب امسال در استان ایلام کشف و ضبط شده است.
کد خبر: ۷۲۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 19 March 2019

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ایلام گفت: 550 شی تاریخی و 23 فلزیاب امسال در استان ایلام کشف و ضبط شده است.

سرهنگ صیدحسین محمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سال‌ جاری چهار هزار و 457 سرکشی از آثار تاریخی و فرهنگی استان توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان انجام شده است. 
وی افزود: در مجموع بازرسی و اکتشاف های سال‌جاری تاکنون 550 شی تاریخی و 23 فلزیاب در مناطق مختلف استان ایلام کشف و ضبط شده است. 
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ایلام از انهدام پنج باند حفاران غیر مجاز در استان خبر داد و گفت: در این راستا 36 نفر از متهمان دستگیر و جهت تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان ارجاع داده شده است. 
محمدی ادامه داد: همچنین در 11 ماهه امسال ساخت و سازها در محدوده چهار اثر تاریخی استان تخریب شده و برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز اقداماتی صورت گرفته است. 
وی اذعان داشت: هرگونه حفاری و کاوش برای دستیابی به اشیا تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و فرد خاطی در صورت استفاده از فلزیاب به اشد مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.
محمدی در ادامه آثار فرهنگی و تاریخی را شهود تمدن، سندهویت و افتخار ملی دانست و خواستار صیانت از آن توسط همه اقشار مختلف اجتماعی شد.
آثار و بناهای دیرین استان ایلام به عنوان یک از کانون های زندگی بشری در دوره های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخی همواره مورد طمع سودجویان، دلالان و تخریب گران آثار ارزشمند باستانی بوده است.
به نظر می رسد مشارکت و حساسیت خوب مردم در کنار تجهیز و تلاش نیروهای حفاظتی موجب کاهش فعالیت دلالان و قاچاقچیان اموال و آثار تاریخی درایلام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار