براساس بررسی‌های صورت‌گرفته؛ علت اصلی مصرف بی‌رویه شکر در دنیا به مصرف نوشیدنی‌های گازدار مربوط می‌شود، چون از این طریق در یک نوبت و با سرعت زیاد، مقدار بسیاری شکر وارد بدن می‌شود. آمارها حاکی از آن است که هر ایرانی در روز به‌طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند که اگر جمعیت کشورمان را براساس آخرین آمار اعلام‌شده، حدود ٧٨ میلیون نفر در نظر بگیریم، سالیانه چیزی بیش از ٣میلیارد و ٢٧میلیون لیتر نوشابه خواهد شد، درحالی‌که میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد ١٠ لیتر است.
کد خبر: ۷۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹ 06 August 2015
دیابتی‌ها و کسانی که به‌اصطلاح از مضرات مصرف نوشابه‌های گازدار می‌ترسند، تصور می‌کنند که نوشابه‌های رژیمی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های معمولی باشد، درحالی‌که این‌چنین نیست. در این نوشابه‌ها به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی دیگری مانند آسپارتام استفاده می‌شود که خود این ماده، اشتهاآور است و میل به مصرف شیرینی را در فرد افزایش می‌دهد. همچنین باعث سردرد، سرگیجه و کاهش حافظه نیز می‌شود. توجه داشته باشید که قند موجود در یک بطری نوشابه گازدار برابر با مصرف دو بسته شکلات است. شاید کنجکاو باشید که بدانید؛ وقتی که شما یک بطری نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

* ١٠ دقیقه بعد: شما ١٠ قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان کرده‌اید که با وجود اسید فسفریک موجود در نوشابه، به‌هیچ‌وجه متوجه طعم شیرین و زننده آن‌هم نشده‌اید.

* ٢٠ دقیقه بعد: قند خونتان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک جای انسولین می‌شود. کبدتان هم شروع به تبدیل قند به چربی می‌کند تا قند خون، بیشتر از این افزایش نیابد.

* ٤٠ دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده است؛ مردمک‌های چشمتان گشاد شده و فشار خونتان افزایش می‌یابد و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

* ٤٥دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند.

* ٦٠دقیقه بعد: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد و آن‌ها را از طریق ادرار دفع می‌کند. در حقیقت کافئین در نقش یک ادرارآور عمل می‌کند و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر: کم‌کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود، فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر همه آبی را که از طریق نوشابه خورده بودید، دفع کرده‌اید و اثری هم از کافئین نیست و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار