به‌ راستی چرا میزان علاقه‌مندی به عمل زیبایی زیاد است؟ آیا ایران به لحاظ عمل زیبایی در رتبه نخست قرار دارد؟ دلیل این‌همه نارضایتی از بدن چیست؟
کد خبر: ۷۱۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 26 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ زیبایی و زیباتر به نظر آمدن در نهاد انسان است و بر این اساس در فرهنگ‌ها و طبقات اجتماعی، تلاش برای زیباتر به نظر رسیدن به اشکال مختلف بروز می‌کند. آمارها نشان می‌دهد در ۲۰ سال گذشته، در جهان شمار مصرف‌کنندگان لوازم‌آرایشی و متقاضیان عمل‌های زیبایی، ۸۰ درصد بیشتر شده است. اگرچه ایران را به‌عنوان رتبه نخست در جراحی‌های زیبایی می‌شناسند اما براساس گزارش انجمن بین المللی جراحی پلاستیک (ISAPS) بالاترین میزان عمل جراحی مربوط به ایالت متحد امریکا است.


 

 

بالاترین میزان جراحی زیبایی با تعداد ۴,۰۴۲,۶۱۰ به کشورامریکا اختصاص دارد و برزیل با ۲,۳۲۴,۲۴۵ عمل زیبایی، در جایگاه دوم قرار دارد که این نشان دهنده حدود ۱۲٪ از تمام جراحی‌های زیبایی در سراسر جهان است. ایران در رتبه بیستم عمل های زیبایی جای دارد به گونه ای که از هر ۱۰۰۰ نفردر ایران تنها۶ نفر عمل جراحی انجام می دهند.

محبوب ترین عمل های زیبایی در سال ۲۰۱۶

«محبوب‌ترین روش‌های زیبایی در کشورهای جهان به غیر از ایران عبارتند از:

-افزایش حجم سینه (۱۵.۸ درصد کل جراحی های زیبایی)
-لیپوساکشن (کوچک کردن شکم و پهلو) (۱۵.۸ درصد کل جراحی های زیبایی)
-جراحی پلک (جوان سازی افتادگی پلک) (۱۲.۹ درصد کل جراحی های زیبایی)
-رینوپلاستی (زیبایی بینی) (۷.۶ درصد کل جراحی های زیبایی)


 

بیشترین تقاضای عمل زیبایی در بین مردان و زنان


براساس آمار انجمن بین المللی جراحی پلاستیک (ISAPS)، میزان تقاضای عمل‌های زیبایی ازسوی زنان بیشتر است به طوری که ۸۶.۴% عمل‌های زیبایی مربوط به زنان است که یکی از محبوب‌ترین عمل‌ها در بین آنها افزایش حجم سینه است؛ دومین عملی که در بین زنان طرفداران زیادی دارد، لیپوساکشن است که زنان با از بین بردن رسوبات چربی اضافی به رضایت قابل توجهی از اندام خود دست پیدا می‌کنند.
یکی دیگر از جراحی‌های زیبایی از سوی زنان، جراحی پلک است. با توجه به اینکه در سنین بالا، پوست پلک برخی‌ها بانوان حالت افتادگی پیدا می‌کند، معمولاً این جراحی در بین زنان مسن بیشتر دیده می شود.

ابدومینوپلاستی جراحی زیبایی دیگری است که برای حذف چربی اضافی ناحیه شکم به منظور سفت کردن عضلات شکم استفاده می‌شود. این نوع عمل جراحی معمولاً در بیماران مبتلا به بافت شل یا تضعیف آن پس از بارداری یا به دنبال کاهش وزن عمده استفاده می‌شود.

اما مردان هم از قافله زیبایی عقب نمانده‌اند. آنها در سال ۲۰۱۷، ۱۴/۴% از جراحی‌های زیبایی را به خود اختصاص داده‌اند که محبوب‌ترین جراحی‌ها در بین آنها جراحی پلک، رینوپلاستی، لیپوساکشن وترمیم مو است.


 

باید توجه داشت که نوع جراحی در کشورهای مختلف، متفاوت است و ایران تنها به لحاظ جراحی بینی در صدر سایر کشورها قرار دارد؛ بنابراین «رایج‌ترین عمل جراحی در ایران در زمینه جراحی بینی، در آمریکا و برزیل در زمینه پروتز سینه و لیپوساکشن (از بین بردن چربی‌های شکم) وکره جنوبی درزمینه جراحی پلک و خط فک، ذکرشده است .»(۱)

دلیل رواج عمل زیبایی پروتز سینه در میان زنان آمریکا و برزیل، مربوط به فرهنگ آن جامعه است چراکه گرایش‌های ارزشی افراد و ارزیابی از بدن در کشورهای اروپایی از جمله آمریکا و برزیل، جنسی است؛ «به‌گونه‌ای که داشتن برجستگی‌های خاص در اندام به آنها اعتمادبه‌نفس بالایی می‌دهد؛» (۱)

همچنین بالاترین میزان عمل جراحی چشم و پلک مربوط به کشور کره جنوبی و ژاپن است چرا که بسیاری از جوانان کره جنوبی و ژاپن (که در رتبه سوم بیشترین جراحی های زیبایی جهان جای دارد) ترجیح می‌دهند که چشمانی شبیه غربی‌ها داشته باشند؛ از همین رو، جراحی پلک (بلفاروپلاستی) در صدر محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی این دو کشور جای دارد اما این مسئله در ایران به‌گونه‌ای دیگری خودنمایی می‌کند. در ایران به دلیل وجود حجاب و با توجه به اینکه بیشتر، صورت افراد در معرض دید قرار دارد، درصد زیادی از عمل‌های زیبایی به جراحی بینی اختصاص دارد. همچنین آموخته‌های دوران کودکی می تواند نقش تعیین کننده ای در تمایل به جراحی زیبایی در زنان ایرانی داشته باشد زیراعروسک یکی از اسباب‌بازی‌های موردعلاقه دختران در دوران کودکی است.

عروسک‌ها به دلیل شکل انسانی، تأثیرگذاری فراوانی در ذهن دختربچه‌ها دارند که با توجه به تفاوت روحیات دختران و پسران، عروسک‌ها هرگز قادر نیستند احساساتی را که در دختران برمی‌انگیزند، در پسران تحریک کنند لذا عروسک‌ها از همان دوران کودکی بالاترین نقش را در شکل‌دهی شخصیت دختران ایفا می‌کند چنانچه تصویرسازی کودکان از عروسک‌های باربی و به نمایش گذاشتن تبلیغات از زنان و دختربچه‌هایی با موهایی بلوند و بینی‌های کوچک در ذهن آنها نقش می‌بندد و به‌مرورزمان باعث نارضایتی از تصویر و تصور بدنی فرد در بزرگسالی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حاضر می‌شود تن و ظاهر طبیعی خود را به زیر تیغ جراحی بسپرد.

سومین دلیل گرایش به عمل بینی، عدم اعتمادبه‌نفس است. چنانچه شما افراد موفق زیادی را با بینی‌های بزرگ می‌شناسید که کوچک‌ترین اهمیتی به سایز بینی‌شان نمی‌دهند و آن‌قدر از عزت‌نفس بالایی برخوردار هستند که باوجود داشتن قدرت، ثروت و شهرت دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند؛ درواقع این افراد به‌اندازه کافی خود را در مرکز توجه مردم می‌بینند و دیگر نیازی به انجام عمل‌های زیبایی در خود احساس نمی‌کنند لذا یکی از دلایل اصلی تمایل افراد به جراحی بینی، نوع نگاه مردم درباره آن‌هاست؛ درحالی‌که اگر فردی خود را در جایگاهی ببیند که دیگر نیاز به خودنمایی و جلب‌توجه نداشته باشد، هرگز سعی نمی‌کند تا با تغییر در ظاهر خود نگاه مردم را به سمت خود جذب کند.

از طرف دیگر جراحی‌های زیبایی در زندگی امروزه، به شیوه‌ای عقلانی برای کسب سرمایه نمادین و حتی ابزاری برای برقراری رابطه اجتماعی با مردم تبدیل‌شده است. درنهایت، زنانی که تمام هویت بدنی خود را در این چارچوب‌های تعریف‌شده تعریف می‌کنند، گرفتار دور باطلی از اعمال جراحی زیبایی می‌شوند و نه‌تنها به رضایت از ظاهر خویش دست پیدا نمی‌کنند، بلکه درنهایت دچار بیماری جسمی و ذهنی می‌شوند.پی‌نوشت: ۱- ترجمه از مقاله Highest Numbers Of Cosmetic Surgery Procedures By Country که در سایت worldatlas.com منتشرشده است.

منبع: تبیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار