رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت: کرج زلزله خیز است، باید شرایطی ایجاد شود که شهروندان ساکن در آن به آرامش نسبی برسند.
کد خبر: ۷۱۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ 19 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ فرهاد غلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: بزرگترین مشکل استان البرز مشکل ساخت و ساز غیرمجاز است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با بیان اینکه عدم رعایت مقررات ملی ساختمان مشکلاتی را در استان البرز به وجود آورده است، بیان کرد: دو ماه پیش در کمیسیون ماده پنج استان تخلفات مربوط به  ساختمانهای دو نقشه‌ای مطرح و قرار شد که  صدور پروانه دو نقشه‌ای با راهکارهایی مرتفع شده و اگر این پیشنهاد در راه و شهرسازی تصویب شود برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی در مورد ورود سازمان نظام مهندسی به موضوع ایمنی آسانسورهای ساختمان‌های تجاری و مسکونی در استان البرز تصریح کرد: وضعیت ساخت و ساز در استان تغییر کرده و البته با ایده آل فاصله دارد و برخی مشکلات ناشی از این است که ساختمانها توسط کسی ساخته شده که صلاحیت لازم برای این کار را نداشته و صرفا سرمایه‌گذار است.

غلامی با بیان اینکه  باید سازنده‌ای وارد عرصه ساخت و ساز  شود که دارای صلاحیت است،گفت: در برخی از ساختمان‌ها محل‌هایی مانند آسانسور و چاهک آن در موقع اجرا متاسفانه به نحوی اجرا شده که هر چقدر در آن تغییرات اعمال شود قابل درست کردن نیست و از ابتدا درست انجام نشده است.

وی در مورد بررسی تخلفات مهندسان اظهار داشت: سالانه حدود 1400 پرونده در شورای انتظامی نظام مهندسی رسیدگی می‌شود،  عمده پرونده‌ها از سوی شهرداری به شورای انتظامی ارسال می‌شود، تعداد زیادی از پرونده‌ها ماهیت خیلی جدی ندارند و طبق آمار و ارقام در سال جاری حدود 70 درصد از پرونده‌ها رد شکایت و صدور حکم درجه یک و درجه دو بوده که این موارد در حد تذکر است و تنها 30 درصد از پرونده‌ها منجر به محکومیت شده است که با احتساب خدمات داده شده در میزان نظارت‌ها به حدود یک درصد می‌رسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با بیان اینکه پرونده‌ها به بدون هیچ اغماضی رسیدگی می‌شود، عنوان کرد: به هیچ وجه در رسیدگی به پرونده‌های مهندسین جانبداری و چشم پوشی انجام نمی‌شود و بالای 90 درصد آرا تثبیت شده و برگشته است، وضعیت عملکرد حرفه‌ای مهندسان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و وجود تخلفات ساختمانی به دلیل طرح تفضیلی کرج است که باید برای آن راه حلی در نظر گرفته شود تا تخلفات کاهش یا به صفر برسد.

وی با بیان اینکه در سال 96 حدود 7 هزار بازدید داشته‌ایم و حدود 3451 مکاتبه داشته که درخواست توقف داده‌ایم، عنوان کرد:در سال 96، سی هزار گزارش از سوی مهندسان استان به نظام مهندسی گزارش شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با بیان اینکه استاندارد آسانسور از الزامات پایان عملیات ساختمانی بوده و بر ایمن‌سازی و نظارت بر آن تاکید جدی داریم،گفت: تمام سخت گیری‌های نظام مهندسی برای حفظ جان و مال مردم است و همه باید در این زمینه مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه تمامی بخش‌های ساختمان باید مورد بازبینی قرار گیرد،گفت: این مبحث در ساختمانها به کلی به فراموشی سپرده شده است و این موضوع باید مطالبه همگانی باشد.

غلامی با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در ایران کمتر از 30 سال است که در دنیا  عمر مفید این ساختمانها به صد سال می‌رسد،عنوان کرد: در استان البرز در موضوع پدافند غیرعامل کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد و برخی سازندگان برای اجرای پدافند غیرعامل مقاومت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار