کد خبر: ۷۱۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ 19 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ استان البرز روستاهایی دارد که نام بسیاری از آنها برای مردم ناآشناست، روستاهایی که طبیعت بکر و دست نخورده آنها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

یکی از این روستاها جارو است، روستای سبز و خوش آب و هوایی که در دل منطقه کویری اشتهارد جای خوش کرده  و علی‌رغم موقعیت خاصش هنوز تا حدی ناشناخته باقی مانده است.

در مورد نامگذاری این روستا اینطور گفته شده که گویا نام روستا در گذشته لویزان بوده و مردم آن در حاشیه کوه شاه مردان(یکی از کوه‌های شهرستان اشتهارد) زندگی می‌کرده‌اند.

در زمان قاجار این روستا توسط راهزنان و دزدان غارت می‌شود و روستانشینان دار و ندار خود را از دست می‌دهند، اهالی روستای لویزان برای اینکه از خطر حمله دوباره دزدان در امان بمانند با یکدیگر متحد می‌شوند و با مخفی شدن در محل گذر دزدان به آنها حمله می‌کنند. این کار باعث شد اهالی این روستا به نام جارچیان یعنی حمله کنندگان معروف شوند و همین باعث شد پس از گذشت سال‌ها نام این روستا به جاران و در نهایت به جارو تغییر نام پیدا کند .

شغل اهالی این روستا در گذشته کوزه‌گری بود که به زبان محلی دوره‌چی نامیده می‌شد، دوره‌چیان در سه نقطه از روستا کارگاه کوزه‌پزی داشتند و هربار که پخت کوزه و سایر ظروف سفالی تمام می‌شد، دست سازه‌های خود را برای فروش بار چهارپایان می‌کردند و به روستا و شهرهای اطراف می‌رفتند.

محمد خدایار دهیار روستای جارو اظهار کرد: جارو روستایی کوهستانی در دل کویر است که 256 خانوار در قالب 760 نفر در آن زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: شغل اصلی ساکنان این روستا مثل اکثر روستاهای کشور دامداری و کشاورزی است و ساکنان بیشتر به کشت انار و گردو و نگهداری دام سبک مشغول هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری استان است، افزود: با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب، ساکنان این روستا بیش از گذشته گردشگرپذیر شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که گردشگران با خود درآمدزایی به همراه دارند.

این مسئول خاطر نشان کرد: برای ارائه خدمات مناسب به گردشگردان به دنبال ایجاد بوستان‌های روستایی در جارو هستیم و آلاچیق‌هایی در اطراف روستا ایجاد کرده‌ایم تا گردشگران به ویژه کوهنوردان بتوانند با برپایی چادر، شب مانی داشته باشند.

خدایار با اشاره برخی مشکلات این روستا ابراز کرد: متأسفانه ساکنان این روستا با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حال حاضر با مدیریت درست است که مشکلات را تا حدی مرتفع کرده‌ایم.

وی در پایان ابراز کرد: به دنبال راه اندازی سیستم فاضلاب در روستا هستیم تا با تصفیه فاضلاب بتوانیم بخشی از فضای سبز و باغات روستا را آبیاری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار