رئیس پلیس فتا استان البرز از متلاشی شدن باند کلاهبرداری فروش خودروهای زیرقیمت در فضای مجازی خبر داد و گفت: هر اپلیکیشنی در فضای مجازی قابل اعتماد نیست.
کد خبر: ۷۱۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 17 February 2019

سرهنگ محمد اقبالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان پلیس فتا برگزار شد، گفت: در پی شکات متعددی که مردم به پلیس فتا داشتند با پرونده ای مواجه شدیم که افراد به نیت خیرخواهانه وارد اپلیکشین می‌شدند و مبالغ جزئی کمک کنند تحت عنوان کودکان بهشت داشتند؛ در واقع کاربران با نیت خیر سعی داشتند به این کودکان کمک کنند غافل از اینکه این درگاه جعلی بود.

وی افزود: افراد در این راستا مشخصات کارت خود را وارد درگاه بانک می‌کردند اما هزینه‌ای از کارت کم نمی‌شد، پس از گذشت ساعتی شاهد کثر شدن مبلغ زیادی از حساب خود بودند.

رئیس پلیس‌فتا البرز با بیان اینکه شکات بسیار زیادی در سراسر کشور داشته‌ایم، اضافه کرد: در پی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم این اقدام پلی بود برای سرقت از حساب افراد که در نهایت همکاران پلیس‌فتا باند فوق را متلاشی کردند.

اقبالی با بیان اینکه در این پرونده پنج نفر دستگیر شدند، اضافه کرد: متهمین در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند و در حال حاضر با قرار صادره در زندان حضور دارند؛ تعدادی از متهمین در استان البرز و تهران و یکی دیگر از استان های کشور بودند.

وی یادآور شد: با توجه به نوع جرم این متهمین تحصیل کرده هستند و در رنج سنی 27 تا 35 ساله می‌باشند که تا کنون 100 شاکی شکایت خود را ثبت کرده اند و روند ثبت شکایات از سراسر کشور کماکان ادامه دارد.

رئیس پلیس‌فتا استان البرز اظهار کرد: باید هوشیار باشیم اساسا هر اپلیکشن و پیجی در فضای مجازی صحت ندارد بلکه گروهی سعی دارند از احساسات مردم جامعه سواستفاده کنند و به آغاز جرم بپردازند؛ پیشنهاد می شود مردم برای ثبت خیرات از مراکز رسمی استفاده کنند.

اقبالی با بیان اینکه مردم در هنگام واریز پول دقت کنند، بیان کرد: در این پرونده افرادی که مبالغ پایین از آن‌ها کلاهبرداری شده است رغبتی برای ثبت شکایت ندارند؛ اما این پرونده یک هشدار است که همه باید دقت کنند.

وی خطاب به شهروندان اعلام کرد: زمانی که از شما رمز دوم خواستند به آن درگاه شک کنید و بهتر است برای خریدهای اینترنتی یک کارت بانکی اختصاص دهیم که مبلغ ناچیزی در آن وجود دارد.

رئیس پلیس فتا با اشاره به ایام پایانی سال و خرید اقلام جدید گفت: این روزها لینک ها و صفحه های جذابی در فضای مجازی منتشر شده است که بسیاری از آن‌ها با هدف کلاهبرداری راه‌اندازی شده و لازم است مردم هوشیار عمل کنند. 

اقبالی خبر داد: باندی شناسایی شد که در یکی از استارتاپ‌های خرید و فروش اقدام به فروش ماشین‌های گران به صورت زیر قیمت می‌کردند و از مردم بیعانه دریافت می‌شد.

وی ادامه داد: افراد در این پرونده ماشین 200 میلیونی را به قیمت 150 میلیون می‌فروختند و اعلام داشتند که به دلیل مشکل مالی، وجود مریض و یا دلایل دیگر با دریافت بیعانه جزئی 5 تا 10 میلیون تومان خودرو را واگذار خواهند کرد و مابقی هزینه چند روز بعد از خریدار دریافت خواهد شد.

رئیس پلیس‌فتا از ثبت 25 شکایت در این پرونده خبر داد و بیان کرد: متهمان پرونده برخی از کارت‌های عابربانک را اجاره کرده بودند و از حساب‌های دیگران برای فروش ماشین‌ها استفاده می‌کردند.

اقبالی خاطرنشان کرد: طبق اعتراف متهمین درج آگاهی‌های کذب و قیمت‌های غیر واقعی و مهندسی اجتماعی جامعه را به سمت و سوی خرید این محصول حرکت داد.

وی با اشاره به اینکه طی این پرونده چهار نفر دستگیر شدند، اظهار کرد: از این شیوه برای فروش دستگاه بازی کودکان نیز استفاده می شد که پس از پرداخت هزینه توسط مردم پاسخگوی شماره تلفن نبودند و کلاهبرداری صورت می گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار