در نشست هم‌اندیشی نخبگان با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر تبدیل‌شدن قم به‌عنوان قطب برتر تکنولوژی کشور تأکید شد.
کد خبر: ۷۱۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۴ 06 February 2019

به گزارش تابناک قم، نشست هم‌اندیشی نخبگان با حضور بهرام سرمست استاندار، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه، معاون پژوهشی دانشگاه قم اظهار داشت: امید می‌رود تولید علم و ابتکار سرلوحه تمام فعالیت‌های آموزشی و اجرایی در کشور شود، با استفاده از نتایج علم کشور به سمت استقلال می‌رود.

شغل محوری معیار جذب دانشجو در رشته‌های فنی باشد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید فراهانی ابراز کرد: دانشگاه قم ظرفیت‌های فراوانی را در حوزه پژوهش و فناوری دارند، وجود حوزه‌های علمیه و پژوهشکده‌های متعدد بستر قدرت‌نمایی حوزه علوم انسانی در قم را به وجود آورده است.

وی تأکید کرد: باوجود اساتید برجسته در دانشکده‌های فنی و علوم پایه اما هنوز از ظرفیت‌های این بخش به‌درستی استفاده‌نشده است، توسعه مراکز رشد در دل دانشگاه از نیازهای اساسی دانشکده‌های فنی و علوم پایه است.

فراهانی عنوان کرد: استخراج نیازهای علوم پایه و احصا رشته‌های دانشگاهی بر مبنای شغل محوری از تغییرات ایجادشده در سطح دانشکده فنی دانشگاه‌های استان قم بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه قم تأکید کرد: استفاده و حمایت از توان شرکت‌های استارتاپی برای ایجاد ارزش‌افزوده در پایان‌نامه‌های فنی از نیازهای مهم دانشکده‌های فنی و رشته‌های علوم پایه است، اگر از حوزه فنی مهندسی حمایت‌های درستی شود از خروج ارز برای واردات کالاهای اساسی جلوگیری می‌شود.

قم به قطب برتر تکنولوژی تبدیل شود

رئیس دانشگاه مفید قم نیز در این جلسه با اشاره به مشکلت صنعتی شدن خارج از قاعده قم ابراز کرد: در قم به دلیل نداشتن آب کافی نباید صنایع پایین‌دستی توسعه پیدا کند، در استان قم ظرفیت قابل‌توجهی ازنظر متخصصان دانشگاهی و فنی وجود دارد.

سید مسعود موسوی اردبیلی عنوان کرد: برای اینکه مشکل اشتغال در این شهر برطرف شود باید قم به مرکزی برای تکنولوژی تبدیل شود و از صنعتی شدن بی‌ضابطه آن جلوگیری شود، مرکزیت قم در مسئله علم و تأثیرگذاری در بین شهرهای اقماری با توسعه تکنولوژی و فناوری ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید برنامه‌هایی در قم دنبال شود که مراکز طراحی صنعتی شهرهای دیگر در این شهر انجام شود، اگر این مهم در قم عملیاتی شود مشکل شرکت‌های استارتانی و متخصصان این شهر از بین می‌رود، سیاست مهم مسئولان باید بر تبدیل‌شدن قم به یک‌قطب بزرگ تکنولوژی باشد.

نخبه پروری از سطح مدارس آغاز شود

برگزیده جایزه بنیاد ملی نخبگان نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به اهمیت مسئله اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی به‌درستی در کشور عملیاتی می‌شود که در مسئله فرهنگ کشور بر روی عقاید و باروهای خود استقامت کند. در بنیاد ملی نخبگان تعریف مشخصی از فعالیت‌های دانشجویی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عنایت زاده تصریح کرد: ورود فضای نخبگانی به بدنه دوان تحصیلی و مقاطع ابتدایی و دبیرستان رمز اصلی نخبه پروری و اجرای درست سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومت در سطح جامعه است. در مسئله گزینش بنیاد ملی نخبگان معیار بر مقاله و معدل و مواردی از این قبیل است و میزان پایبندی فرد به آرمان‌های انقلاب مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه از نخبگان کشور در رسانه‌های ملی نظرخواهی و اهمیتی داده نمی‌شود، امروز عده‌ای غرب‌زده منطق پیشرفت را کنار گذاشته و صرفاً به دنبال توسعه غربی هستند، در بنیاد ملی نخبگان به مسئله علوم انسانی توجه ویژه‌ای نمی‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای تولیدی استان را صادرات محور می‌کنند

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه نیز در ادامه این جلسه، اضافه کرد:در سال‌های اخیر سرعت پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کلان بیشتر شده است، توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز اصلی پذیرش و صدور مجوز برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

علی‌رضا باباخان خاطرنشان کرد: ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های بزرگ فنی و صنعتی از برنامه‌های کلان ملی بود که به دلیل مشکلات اقتصادی تاکنون به‌درستی عملیاتی نشده است، تحریم‌های مجدد غرب سبب شده تا طیف وسیعی از صنعتگران برای ادامه فعالیت اقتصادی خود به سراغ شرکت‌های دانش بیان سوق پیدا کنند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند زمینه صادرات محصولات و تولیدات بومی را فراهم کنند، سوهان قم علی‌رغم اینکه سوغات اصلی شهر محسوب می‌شود اما به دلیل وجود برخی موازین بهداشتی امکانی برای صادرات آن وجود ندارد.

رئیس کانون کارآفرینان قم نیز در ادامه این جلسه، تأکید کرد: ورود جامعه نخبگانی استان در هر عرصه‌ای با موفقیت و پیشرفت آن عرصه همراه شده است، پدیده شوم فرار مغزها و نخبه سوزی از معضلات و مشکلات اساسی کشور در مواجهه با جامعه نخبگانی است.

عالمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان در کاهش فرار مغزها و نخبه سوزی توجه لازم را ندارند، در جامعه علمی کشور توجهی به بازار کار نبوده و دانشجویان مدرک‌گرایی را بیشتر از بازار کار مورد توجه قرار می‌دهند. متأسفانه در مسئله انتصابات کلی در کشور از ظرفیت‌های نخبگان استفاده درستی نشده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار