دلار 4200 تومانی مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد زیرا متاسفانه دلالان و رانت خواران با این قیمت دلار اجناس خود را وارد کرده و به قیمت آزاد جنس های خود را فروختند که باعث شد قیمت کالاها در کشور بالا رود.
کد خبر: ۷۱۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 04 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ نظارت یکی از مهمترین بخش ها برای انجام عملیات های اقتصادی است تا جلوی رانت خواری را بگیرد، کارشناسان اقتصادی درباره هشدارهای فراوانی درباره رانت خواری برخی ها به خاطر دلار ارزان قیمت دادند و این هشداری است که باید جدی تر گرفته شود.

اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کالاهای اساسی وارد شده با ارز ارزان با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد، گفت: دولت باید مکانیزم درستی برای توزیع راه‌اندازی کند و از طریق کوپن، کارت و... این کالاها را در اختیار مردم قرار دهد.

وی با اشاره به ضرورت به‌کارگیری راهکارهای درست و علمی برای توزیع کالاهای اساسی، گفت: از آنجا که مکانیزم توزیع کالا در کشور علمی نیست، قیمت کالاهای اساسی به‌رغم کاهش نسبی قیمت ارز کم نشده است. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بدون در نظر گرفتن سازوکاری روشن و درست، کالاها در بازار توزیع می‌شود، به همین دلیل میزان خرید و فروش کالاهای اساسی توسط هر فرد مشخص نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بر اساس اطلاعات رسیده، در برخی موارد کالاهای اساسی که با ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، به دلیل ارزان قیمت بودن، قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به نقش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در توزیع درست کالاهای اساسی، خاطرنشان کرد: مادامی که مکانیزمی برای توزیع کالاها وجود نداشته باشد، سازمان حمایت نمی‌تواند نقش خود را به‌درستی در این زمینه ایفا کند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنج با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده اما در بازار بر اساس دلار به نرخ آزاد به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر کالاهای وارداتی با ارز دولتی به دلیل ارزان بودن، فرصت را برای سوءاستفاده دلالان و قاچاق کالا به کشورهای همسایه فراهم می‌کند؛ همانند آنچه برای بنزین رخ می‌دهد.

اکبریان تصریح کرد: در صورتی که مکانیزم درستی برای توزیع کالاهای اساسی وجود نداشته باشد، نه‌تنها این کالاها به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد، بلکه افراد سودجو خیلی بیشتر از نیاز خود خریداری می‌کنند. با نهادینه کردن مکانیزم درست توزیع می‌توان از طریق نظارت از سوءاستفاده افراد جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در حال حاضر اگر فردی به جای خرید ۵۰ کیلو برنج مورد نیاز خانواده خود، 5 تن برنج خریداری کند، نمی‌توان با او برخوردی کرد، چرا که راه‌های سوءاستفاده دلالان قابل شناسایی و ردیابی نیست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر هیچ سازوکاری برای داد و ستد و توزیع کالا در نظر گرفته نشده است و در شرایطی که چارچوب و ساختار مشخصی برای توزیع کالاهای اساسی وجود ندارد، سوداگران جولان می‌دهند.

وی افزود: کالاهای اساسی که با یک کامیون وارد انبار می‌شود با کامیون بعدی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود؛ برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی دولت باید به دنبال پیاده‌سازی مکانیزم درست توزیع کالاهای اساسی باشد تا این کالاها به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

به نظر می رسد دولت باید فکری اساسی برای این مشکل انجام دهد و با نظارت قوی تر جلوی رانت خواری و فساد را بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار