گسترش کشت گیاهان کم آب بر راهکاری برای مدیریت منابع آبی در ایام خشکسالی و همچنین همسو با اقتصاد مقاومتی می باشد.
کد خبر: ۷۱۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 31 January 2019

خشکسالی و کاهش سطح سفره های زیرزمینی و آب های سطحی منجر به بروز کاستی هایی در منابع آب شده که لزوم حفظ این منابع حیاتی برای نسل های آینده ضروری است.

در حالیکه انسان برای حیات به غذا احتیاج مبرم دارد، تولیدات کشاورزی تامین کننده عمده نیاز غذایی بشر برای ادامه حیات است و این در حالی است که بین 70 تا 90 درصد منابع آبی صرف بخش کشاورزی می شود.

با توجه به تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی و همچنین کاهش منابع آبی وزارت جهاد کشاورزی سیاست هایی مختلفی همچون افزایش کشت گلخانه ای و نشائی و بردن مزارع به گلخانه ها، افزایش بهره وری، مدیریت منابع آبی و کشت گیاهان کم آب بر را در دستور کار خود قرار داده است.

از جمله این گیاهان که علاوه بر سوددهی بالا و صرفه اقتصادی نیاز کم آبی دارند، طلای سرخ و یا همان زعفران می باشد که زادگاه آن استان های شرقی کشور می باشد.

 سال های اخیر رویکرد برخی استان ها بویژه استان هایی که با مشکل کم آبی روبرو هستند به کشت زعفران که یکی از ارقام گیاهان دارویی می باشد، شده است که استان البرز نیز از جمله آنان می باشد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: حدود 160 هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گیاهان دارویی رفته است. 

سید مجید موسوی افزود: از این اراضی حدود 500 تن انواع گیاهان دارویی در سال جاری برداشت شده است.

 وی اظهار داشت: در این اراضی 38 رقم گونه گیاه دارویی کشت می شود که یکی از با ارزش ترین آن ها زعفران می باشد که در 40 هکتار ا ز این اراضی واقع در شهرستان نظرآباد کشت شده است.

 وی گفت: در سال جاری از این اراضی 121 کیلوگرم محصول زعفران با مرغوبیت بالا برداشت شد که ارزشی معادل هفت هزار و 260 میلیون ریال داشته است.

 موسوی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان به 2 برابر افزایش یابد، گفت: بحران کمبود منابع آبی باعث شد تولید زعفران به دلیل کم آب بر بودن در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه زعفران با یک‌بار کشت تا هفت سال قابلیت برداشت دارد، گفت: کشت زعفران به دلیل قیمت محصول، سودآوری بالا و کم آب بر بودن ازجمله محصولاتی است که در آینده نزدیک سطح کشت بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: خواص دارویی، خاصیت انبارداری و قیمت بالا ازجمله شاخصه‌هایی است که استقبال کشاورزان منطقه را به سمت کشت این گیاه افزایش داده است.

 به گفته وی عطر و بوی زعفران نظرآباد از ویژگی‌های خاصی بهره‌منداست و آزمایش‌های انجام‌شده توسط سازمان استاندارد گویای کیفیت بالای زعفران تولیدشده در این شهرستان است.

وی اضافه کرد که گل محمدی یکی دیگر از گیاهان دارویی می باشد که ضمن کم آب بر بودن ارزش اقتصادی بالایی دارد.

موسوی بیان داشت: هم اکنون این گیاه دارویی در 69 هکتار از اراضی کشاورزی استان بامیزان تولید 56 تن و ارزش اقتصادی پنج هزار و 600 تن کشت می شود.

وی به برنامه ها و اقدامات استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه توسعه کشت گیاهان دارویی، اعطای تسهیلات بانکی کم بهره و تامین یارانه نهال و نشاء گیاهان دارویی از جمله این اقدامات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد که برگزاری کلاس های آموزشی کشت و فراوری گیاهان دارویی و صدور مجوز مشاغل خانگی و راه اندازی کارگاه های کوچک را از دیگر این اقدامات برشمرد.

 استان البرز دارای 68 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 35 هزار هکتار آن را اراضی زراعی تشکیل می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار