/انقلاب اسلامی در چهل سالگی/ خواجه‌پور عنوان کرد:
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به تغییر نگرش دانشگاه‌ها در سال‌های پس از انقلاب گفت: برای ایجاد یک ثبات پایدار در اشتغال و توسعه اجتماعی – اقتصادی، اولویت اصلی در جامعه ما باید ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم باشد که این برنامه بعد از انقلاب شدت پیدا کرده و دستاوردهای زیادی را نیز برای جامعه داشته است.
کد خبر: ۷۰۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 31 January 2019

لطف‌الله خواجه‌پور اظهار کرد: پس از انقلاب تغییر نگرش دانشگاه‌ها از نسل یک و دو (دانشگاه آموزش‌محور و دانشگاه پژوهش‌محور) به دانشگاه نسل سه و چهار بیشتر شد.

وی افزود: پیش از انقلاب نگرش در دانشگاه بیشتر به دانشگاه نسل یک و گاها نسل دو بود که بیشتر جنبه آموزش و تربیتی داشت و هدف، تربیت نیروهایی بود که بتوانند در سازمان‌ها و بخش خصوصی و دولتی مشغول کار شوند.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: اولویت اصلی در جامعه ما برای ایجاد یک ثبات پایدار در اشتغال و توسعه اجتماعی اقتصادی، باید ایجاد دانشگاه‌های نسل سه و چهار باشد. دانشگاه‌های ما باید به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار بروند. این برنامه بعد از انقلاب شدت پیدا کرده و دستاوردهای زیادی را نیز برای جامعه داشته است.

خواجه‌پور درخصوص دستاوردهای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در سال‌های پس از انقلاب تصریح کرد: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بعد از انقلاب تاسیس شده است و در واقع محصول انقلاب است. دانشگاه ما دانشگاهی با دو هزار دانشجو و چهار دانشکده است که در حوزه علوم و فنون دریایی فعالیت می‌کند. در این دانشگاه در حوزه آموزش، ما فارغ‌التحصیلان زیادی داریم که در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند و شرایط لازم در رشد و توسعه شیلات و آبزیان را فراهم آورده‌اند. در بخش آموزش و تحقیقات در حوزه دریا و آبزیان می‌توان گفت بیشتر نیروها، فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما هستند.

وی افزود: رشته‌های جوان‌تری نیز در دانشگاه داریم که جزو رشته‌های مهندسی هستند. به طور مثال رشته کِشتی‌سازی که فارغ‌التحصیلان آن در این حوزه به‌وسیله صنایع کِشتی‌سازی که اغلب خصوصی هستند، مشغول به کار خواهند شد.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تصریح کرد: در حوزه پژوهش نیز پروژه‌های زیادی در دانشگاه انجام شده است که بسیاری از آن‌ها مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مختلف بوده است و اغلب آن‌ها در حوزه شیلات مانند پرورش میگو و آبزیان آکواریومی به کار گرفته شده است. یکی از همکاران گروه شیمی دانشگاه طرحی در حوزه تثبیت خاک داشت که بر اساس آن یک نانو مالچ طبیعی از ضایعات کشاورزی تولید می‌کرد. نتیجه درستی کار او نیز توسط وزارت راه اعلام و این طرح در هفته پژوهش و فن بازار تهران معرفی شد.

خواجه‌پور افزود: دانشگاه نقش و سهم خود را در حوزه فناوری در ارتقا دانش و توسعه دانش بشری و حل مشکلات مرتبط با حوزه فعالیت‌های علمی انجام داده است. اگر بخواهیم رشد و پیشرفت کشور را در دنیا ببینیم نیز آمارها مشخص است. وضعیت کشور از این نظر وضعیت خوبی است. در سال 2017 از نظر تولید علم رتبه 16 و از نظر درصد رشد، بیشترین رشد علمی را در دنیا داشته‌ایم و بعد از ما، روسیه و بعد از آن نیز چین قرار داشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: تلاش‌ها و برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ مشارکت دانشگاه‌ها در حل معضلات کشور تاثیر زیادی دارد. در تمام دنیا هدف این است که دانشگاه‌ها مشکلات و معضلات را حل کنند. توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون دانشگاه میسر نیست. اگر دانشگاه به خوبی نقش خود را اعمال کند، قطعا می‌تواند در بُعد اقتصادی، اجتماعی و سایر ابعاد مورد نظر، تاثیرگذار باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار