رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه درمان در بیمارستان از هزینه تاکسی که بیمار برای مراجعه به بیمارستان پرداخت می‌کند کمتر است.
کد خبر: ۷۰۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 27 January 2019

حمیدرضا درفشی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی البرز تقریباً از سال 91 هویت مستقل خود را پیدا کرد گفت: در طول این مدت خدماتی چون آموزش، درمان، بهداشت و تا حدی پژوهش توسعه پیدا کرده است.

درفشی افزود: در حال حاضر 17 بیمارستان دولتی و خصوصی در استان البرز با 3530 تخت فعال است که 2100 تخت در بخش دولتی است.

وی ادامه داد: ما تا چند سال قبل هیچ آموزشی نداشتیم اما اکنون شش دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بخش بهداشت در استان فعال است و در هشت رشته تخصصی مانند جراحی، اطفال، داخلی، خانواده، ارتوپدی، بیهوشی و ... متولی هستیم.

درفشی خاطرنشان کرد: اخذ مجوز این آموزشی‌ها برای بهداشت و درمان البرز یک هویت به ارمغان آورد ضمن اینکه استان را به سطح قابل قبولی رساند.

وی به اقدامات صورت گرفته در زمان طرح تحول سلامت اشاره و اعلام کرد: در استان البرز 650 تخت قدیمی‌ساز وجود داشت اما در طول سه سال گذشته 1400 تخت به این تعداد اضافه شد تا در کنار توسعه خدمات‌رسانی، نیروهای لازم هم استخدام شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: تا پیش از طرح تحول در استان البرز فقط 15 تخت آی.سی.یو وجود داشت اما اکنون تعداد این تخت‌ها به 130 مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 1100 پزشک متخصص و فوق متخصص، سه هزار پزشک عمومی و 200 دندانپزشکی در استان مشغول به فعالیت هستند.

درفشی در ادامه به پروژه‌های درمانی در حال ساخت استان اشاره و خاطرنشان کرد: بیمارستان فردیس با 300 تخت، سیدالشهدا با 260 تخت و کمالشهر با 160 تخت از جمله پروژه‌های درمانی استان به شمار می‌رود که امیدواریم بتوانیم ظرف دو سال آینده آنها را به بهره‌برداری برسانیم تا تعداد تخت‌های دولتی استان به سه هزار تخت برسد.

این مسئول افزود:البرز قبل از طرح تحول سلامت برای هر هزار نفر فقط چهار دهم تخت بیمارستانی داشت این در حالی است که متوسط کشوری برای این عدد 1.6، استاندارد 1.7 و هدف 3.2 است، با اجرای طرح تحول این رقم در البرز به 1.2 تخت رسید و با بهره‌برداری از سه پروژه جدید در دو سال آینده به 1.9 تخت برای هر هزار نفر می‌رسیم یعنی قدری از استاندارد 1.7 کشور بالاتر خواهد بود.

وی به وضعیت اورژانس در استان هم اشاره و تصریح کرد: در این بخش 55 پایگاه اورژانس، 115 پایگاه جاده‌ای، 60 آمبولانس، دو اتوبوس آمبولانس و 40 موتورلانس داریم که به تازگی بالگردهای اورژانس هم به این ناوگان اضافه شده و خدمات خوبی را ارائه می‌کند و امیدوار هستیم ظرف دو سال آینده 30 مرکز اورژانس دیگر هم به این ناوگان اضافه شود.

درفشی در ادامه از ارائه خدمات سیار به مناطق محروم هم گفت و اعلام کرد: از سال گذشته تاکنون 11 هزار نفر در مناطق محروم و روستایی تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص استفاده از خیرین در بخش سلامت هم گفت: خیرین برای ساخت مراکز درمانی،ساخت بخش‌های بیمارستانی و ... در استان البرز بیش از 110 میلیارد تومان کمک کرده‌اند.

درفشی اظهار کرد: در شرایط فعلی می‌توان گفت که مجموعاً 95 درصد از مناطق شهری و روستایی استان با 75 خانه بهداشت، 93 پایگاه روستایی، 78 مرکز خدمات جامع و 40 مرکز در مناطق شهری تحت پوشش شبکه بهداشت و سلامت قرار گرفته‌اند و در تلاش هستیم تا این پوشش را صد در صدی کنیم.

وی در خصوص هزینه‌های سلامت برای مردم هم اعلام کرد: با اجرای طرح تحول سلامت پرداخت مردم در بخش درمان به حداقل رسیده است به طوری که در بیمارستان‌های دولتی حدود 10 درصد فرانشیز دولتی توسط بیمار پرداخت می‌شود؛ مواردی چون زایمان هم کاملاً رایگان است.

درفشی افزود: به جرأت می‌توان گفت که هزینه درمان در بیمارستان از هزینه تاکسی که بیمار برای مراجعه به بیمارستان پرداخت می‌کند کمتر است به طور مثال هزینه هر شب تخت آی.سی.یو دو و نیم میلیون تومان است اما در بیمارستان‌های دولتی با 40 هزار تومان این کار انجام می‌شود؛ می‌توان گفت کسی نیست که از هزینه‌های درمان ناراضی باشد.

این مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت داروهای تاریخ مصرف گذشته در داروخانه‌ها هم اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی به طور مرتب بر داروخانه‌ها نظارت دارد، در خصوص داروهای تاریخ گذشته قانون این است که هیچ داروخانه‌ای حق ندارد خودش دارو را معدوم کند و باید دارو را در انبار نگه دارد تا تحت نظارت دانشگاه معدوم شود اما هیچ داروی تاریخ گذشته‌ای نباید در قفسه باشد.

وی در خصوص خدماتی که در حوزه روانپزشکی ارائه می‌شود هم گفت: قبلاً بیمارانی که به خدمات روانپزشکی نیاز داشتند روانه تهران می‌شدند اما در حال حاضر 100 تخت روانپزشکی در بیمارستان امام حسین(ع) ایجاد شده تا در این بخش هم خدمات ارائه شود.

درفشی ادامه داد: در بخش سرطان هم سه مرکز تیپ یک سرطان در بیمارستان امام علی(ع)، رجایی و امام جعفر صادق(ع) ایجاد شده و یک مرکز رادیوتراپی هم در بیمارستان امام علی(ع) در حال احداث است و احتمالاً ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری برسد تا با بهترین تجهیزات در سطح کشور به بیماران سرطانی استان خدمترسانی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در پاسخ به سوالی در مورد پرونده‌های قصور پزشکی استان هم اعلام کرد: قصور پزشکی وجود دارد و نمی‌توان آن را منکر شد اما در مواردی چون مرگ مادر باردار یا مرگ نوزاد جزو خط قرمزهای وزارت بهداشت است که ممکن است حتی شخص وزیر هم به آن ورود کند، اما به طور کلی می‌توان گفت که قصور پزشکی در البرز با وضعیت کشور تفاوتی ندارد و هم سطح است.

وی در پایان به مساله نصب کارتخوان در مطب‌ها هم اشاره و اعلام کرد: مسئولیت این موضوع با نظام پزشکی است اما چیزی که وجود دارد این است که قانونی مبنی بر اجباری بودن نصب کارتخوان در مطب‌ها وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار