مالک ویلای تخریب‌شده در حادثه بویینگ ٧٠٧:
برخورد بویینگ ٧٠٧ به یکی از خانه‌های ویلایی شهرک مسکونی زیبادشت ماجرایی باورنکردنی است.
کد خبر: ۷۰۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 16 January 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ ماجرا از این قرار بود که صبح روز دوشنبه یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۰۷ متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران، هنگام فرود در فرودگاه «فتح» کرج، با دیواره انتهای باند برخورد کرده و پس از اصابت با یک ساختمان مسکونی دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. گفته می‌شد هم‌راستایی دو فرودگاه فتح و پیام باعث اشتباه خلبان شده و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بویینگ ۷۰۷ برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج شده و به خانه ویلایی  برخورد کرده است. رخدادی که باعث کشته‌شدن ١٤ مرد و یک زن شد. در این حادثه البته یک مهندس پرواز توانست با کمک یک فرشته نجات از مرگ در امان بماند. فرشته نجاتی که درست در همان لحظه حادثه در همان محل حاضر و در اقدامی خیره‌کننده ناجی تنها بازمانده بویینگ خسته بود. اتفاق وحشتناک‌تر آن‌جا بود که  اگر خانه ویلایی  خالی نبود،  چه اتفاق وحشتناک‌تری رخ می‌داد؟ خانه‌ای که  در ٢٠٠ متری انتهای باند پایگاه فتح قرار دارد. دماغه هواپیما درست در قسمت پذیرایی  این ویلای هفت ساله  فرود آمد. خانه‌ای که متعلق به یک پزشک قلب است و آخر هفته‌ها به ویلایشان می‌آیند، اما شانس آوردند که جان سالم به در بردند. آنها قرار بود در این خانه ویلایی بار دیگر کنار هم جمع شوند، اما خواست خدا بوده که در آن روز و در آن لحظه هولناک در ویلا نباشند.در ادامه گفت‌وگو با همسر دکتر ذبیحی مالک ساختمان می‌خوانید:

چه زمانی متوجه شدید هواپیما در خانه‌تان فرود آمده است؟
همان زمان که هواپیما از باند خارج شد و به خانه ما برخورد کرد، متوجه شدم. مسئول شهرک با من تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد. سریع از تهران خودم را به زیبادشت رساندم. در ابتدا شوکه شده بودم. باورم نمی‌شد. همش با خودم فکر می‌کردم اگر در خانه بودیم، چه مصیبتی پیش می‌آمد، ١٥ نفر شهید شده بودند و خانواده‌هایشان را می‌دیدم که چه غم و رنجی دارند،  اما اگر ما و خانه ویلایی کنارمان هم در خانه بودیم تعداد کشته‌ها بیشتر می‌شد.
چند خانه در آن شهرک دچار آسیب شد؟
خانه ما  که بشدت تخریب شد و ویلای مجاورمان که آنها هم نبودند، دچار آسیب شده است.
می‌دانید چند خانه در آن شهرک  وجود دارد؟
من آماری دراین‌باره ندارم، اما ساکنان  زیادی هستند که در آن شهرک زندگی می‌کنند، البته به صورت مداوم در آن‌جا نیستند،  بیشتر ساکنان خانه‌های ویلایی زیبادشت گاهی به خانه‌هایشان سر می‌زنند، اما چندین نفر هستند که به صورت مستمر در این شهرک زندگی می‌کنند. ازجمله مسئول شهرک و سرایدارهایی که تمام وقت در آن‌جا هستند و با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند.  
خانه شما دقیقا در کجا قرار دارد؟
در انتهای باند  قرار دارد. تنها ٢٠٠ متر با باند فاصله دارد.
درحال حاضر کجا ساکن هستید؟
 به خاطر موقعیت شغلی همسرم در تهران ساکن هستیم، اما تابستان هر هفته به ویلای زیبادشت می‌آییم. این هفته هم قرار بود با بچه‌ها به ویلا بیاییم که این  حادثه رخ داد.
از چه سالی در این خانه زندگی می‌کنید؟
سال ٨٢ بود که زمین این ویلا را خریدیم. آن موقع تنها باغ بود و یک اتاق کوچک در آن ساخته شده بود. اما‌ سال ٩٠ بود که شهرداری با گرفتن پول میلیونی جواز ساخت برای ما صادر کرد، یعنی تا هشت سال ما خانه‌ای در زمینمان نساختیم، چون جواز نداشتیم، نمی‌خواستم کار غیرقانونی انجام بدهم، به همین علت همه این سال‌ها منتظر ماندیم تا طبق جواز شهرداری ساخت‌وساز کنیم. درحال حاضر تمام  ویلاهایی که در  شهرک زیبادشت ساخت‌وساز شده‌اند، با مجوز شهرداری بوده است.
 از این‌که پایگاه فتح در کنار ویلای شما بود، احساس نگرانی نمی‌کردید؟
چرا همیشه می‌ترسیدیم. براساس قانون هیچ باندی نباید در شعاع چند کیلومتری خانه‌های مسکونی باشد، اما تنها شهرک ما نیست که در کنار پایگاه فتح قرار دارد، زیبادشت شمالی، زیبادشت مرکزی، جامی و حتی ده فرخ‌آباد شهرک‌هایی هستند که در شعاع این پایگاه هوایی قرار دارند. پیش از این، هم یک هواپیما به اشتباه در این باند فرود آمده بود که همیشه ترس در دلم داشتم. البته بالگردهای آموزشی را هم نباید نادیده گرفت که هر لحظه ممکن است روی ساختمان‌های شهرک‌های نزدیک پایگاه سقوط کنند.  
 چه خواسته‌ای از مسئولان دارید؟
وقتی به محل حادثه رسیدم خانواده عزیزانی را دیدم که جان باخته بودند، بشدت ناراحت بودند و اشک می‌ریختند. تنها خواسته‌شان این بود که از هواپیماهای از دور خارج‌شده استفاده نشود تا این حوادث هم رخ ندهد. من متوجه شدم این هواپیما متعلق به ٥٠‌سال پیش بوده است، یعنی هواپیمایی فرسوده که هر لحظه می‌توانست خطرآفرین باشد که شد. نخستین خواسته‌ام جمع‌آوری این هواپیماهای از دور خارج شده است تا مردم کمتر مصیبت ببینند و سانحه هوایی نداشته باشیم. دوم از مسئولان می‌خواهم هیچ فرودگاهی در شعاع ساختمان‌های مسکونی  ساخته نشود و این فرودگاه‌ها هم جمع بشوند. ساکنان شهرک‌های نزدیک فرودگاه با جواز شهرداری دست به ساخت‌وساز زده‌اند، هیچ چیزی غیرقانونی نبوده و نیست، ولی ادامه استفاده از این باند، بازی با جان ساکنان شهرک‌های اطراف  پایگاه است.
توانستید خسارت خانه‌تان را پیگیری کنید؟
از صبح دادسرا بودم و توانستم پیگیری کنم. کارشناس باید ویلا را ببیند و تعیین قیمت انجام شود. مهم خسارت ویلا نیست، مهم جان انسان‌هاست. مهم خانواده ١٥ شهیدی است که در این حادثه جان‌شان را از دست دادند.

شهروند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار