مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز گفت: پانصد مدرسه استان نیازمند استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی است.
کد خبر: ۷۰۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ 16 January 2019

محمد دلاوریان با اشاره به اهمیت به‌کارگیری تجهیزات گرمایشی مجاز و استاندارد در سطح مدارس استان، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ساختمان‌های مدارس دولتی مورد استفاده استان البرز ۸۶۰ مورد است و با احتساب دو نوبتی بودن برخی از این مدارس تعداد این واحدهای آموزشی بیش از یک هزار و ۳۰۰ مدرسه است.

وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون که بحث استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس مطرح‌شده است از تعداد ۸۶۰ مدرسه ۱۲۷ مدرسه با هزینه‌ای ۱۸۰ میلیارد ریال استاندارسازی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با این توضیح که حدود۵۰۰  مدرسه استان نیازمند استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی است، گفت: هزار میلیارد ریال اعتبار بدین منظور نیاز است.

بخاری گازی از مدارس البرز جمع‌آوری شد

دلاوریان با اشاره به اینکه جمع‌آوری بخاری گازی از سطح مدارس استان از سال ۹۲ دنبال شده است، افزود: در قالب این اقدام تا سال ۹۴ تمامی این بخاری‌ها از سطح مدارس استان جمع‌آوری شد.

وی در ادامه گفت:  بعد از سال ۹۴ با توجه به محدودیت منابع اعتباری برای بهبود بخشی سیستم‌های گرمایشی برخی مدارس که به‌صورت نصب رادیاتور در کلاس‌های درس و با تکیه‌بر برداشتن شوفاژخانه مرکزی بوده است، امکان تعمیر سیستم‌های گرمایشی بعد از فرسودگی آن به‌راحتی امکان‌پذیر نبود و متأسفانه تعدادی از این واحدهای آموزشی به استفاده از بخاری گازی روی آوردند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با تأکید بر محدودیت منابع مالی در بحث استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، گفت: با توجه به تعداد مدارس دولتی استان هنوز در این زمینه جای کار زیادی داریم.

دلاوریان با برشمردن این نکته که کاربرد بخاری نفتی در سطح مدارس روستاهای استان انگشت‌شمار و کمتر از ۱۰ مورد بوده است، افزود: این نوع بخاری‌ها از سطح مدارس روستایی جمع‌آوری‌شده است، اگر در برخی مدارس روستایی به‌صورت اندک مورداستفاده قرار می‌گیرد به دلیل بالا بودن هزینه‌های نصب سیستم‌های گرمایشی است.

وی توسعه فضای مدارس و اضافه شدن تعداد کلاس‌های درس را عاملی دیگر برای استفاده از سیستم‌های گرمایش غیراستاندارد دانست و گفت: کلاس درسی که به فضای آموزشی افزوده می‌شود به‌یقین متصل به سیستم مرکزی گرمایشی مرکزی آن مدرسه نیست به همین دلیل از بخاری نفتی یا گازی برای گرمایش کلاس درس استفاده می‌شود و بیشترین خطرات نیز به دلیل همین فضاهای توسعه‌ای است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با تأکید بر اینکه ایمن‌ترین سیستم گرمایشی برای مدارس داشتن موتورخانه مرکزی و نصب رادیاتور در کلاس‌های درس است، افزود: در این مورد شوفاژخانه خارج از محیطی که کلاس‌ها قرار دارند نصب می‌شود به همین دلیل در صورت وقوع حادثه خطری متوجه دانش آموزان نخواهد شد و آسیبی نمی‌بینند.

دلاوریان بیان کرد: درمجموع از ۱۲۷ مدرسه استان که تاکنون طرح استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی در آن‌ها اجراشده برای حدود ۳۳ مدرسه از اعتبارات سال‌های ۹۶ و۹۷  هزینه شده است که بر این اساس ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال گذشته و ۲۰ میلیارد ریال نیز از اعتبارات سال جاری تأمین‌شده است.

وی در خصوص اولویت نصب سیستم‌های گرمایشی استاندارد در سطح مدارس استان، گفت: به‌تبع چون دانش آموزان دوره اول ابتدایی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و آسیب‌پذیرتر هستند، رعایت اجرای این طرح در سطح کلاس‌های درس آن‌ها بااهمیت‌تر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با تشریح اینکه نیازسنجی برای نصب سیستم‌های گرمایشی استاندارد از سوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان به اداره کل نوسازی مدارس اعلام می‌شود، افزود: بررسی مشکلات مدارس در این زمینه توسط آن‌ها رصد می‌شود و ما در ادامه بر اساس اعتبارات ملی و استانی برای اجرای این طرح‌ها اقدام  می‌کنیم.

دلاوریان با تشریح اینکه از اواخر تیرماه هرسال به اجرای طرح استانداردسازی و ایمن کردن سیستم‌های گرمایشی مدارس استان پرداخته می‌شود، گفت: تا شهریورماه و قبل از شروع سال تحصیلی باید تخصیص اعتبارات لازم بدین منظور و سپس تجهیز مدارس به سیستم‌های موردنظر را انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار