کد خبر: ۷۰۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 10 January 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ رئیس جمهور هفته گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۹۸ را تقدیم کرد.

 دولت در این لایحه ۴۷۸هزار میلیارد تومان منابع درآمدی از محل مالیات، واگذاری، نفت و ... برای خود پیش‌بینی کرده است.

 این عدد در لایحه اولیه دولت که سه هفته پیشتر تقدیم مجلس شده بود، ۴۳۳هزار میلیارد تومان بود و از این میزان ۲۶۲، ۹۴۵، ۲۶۴ میلیون ریال جمع کل بودجه استانی سال آینده است.

نگاهی به تصویر کلان بودجه استانی ۹۸ نشان می‌دهد البرز در میان ۳۱ استان کشور، از آخر رتبه چهارم را به دست می آورد که همین امر موجب بروز واکنش هایی به ویژه در فضای مجازی میان کاربران این فضا و بروز انتقاداتی نسبت به دولت و برخی مدیران استانی شده است چرا که منتقدین معتقدند البرز با توجه به بافت جمعیتی آن در برخی حوزه های خدماتی و همچنین عمرانی از جمله استان های کم برخوردار بوده که دولت بجای افزایش بودجه این استان و نگاه ویژه به آن، در امر تقسیم بودجه عادلانه رفتار نکرده و این در حالی است که رقم میزان تقسیم بودجه در سال ۹۷ حدود ۳ برابر رقم سال ۹۸ می باشد.

اگر چه شکل انتقادات مطروحه، عموما با قیاس میزان بودجه استان ها بوده و اینکه به چه علت البرز در میان ردیف های آخر تقسیم بودجه قرار گرفته، اما برخی نارسایی هایی همچون شرایط درمانی و بیمارستان ها، وضعیت بعضا نامطلوب راه های استان، فقر سرانه های آموزشی و... موجب شده تا مردم استان با انتظارات بیشتری در جهت رفع مشکلات موجود، به دولت و مجلس بنگرند.

در همین راستا انتظار از نمایندگان استان به ویژه نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی که در زمینه های اقتصادی و بودجه تجربه و توانایی پیگیری بیشتری نسبت به سایر نمایندگان استان دارد، این است که با توجه به نیازهای استان و شرایط حاکم بر البرز نسبت به مطالبه گری در این زمینه اقدام کند.

اما در سوی دیگر ماجرای تقسیم بودجه، استاندار البرز ظاهرا موضع حد وسط را لحاظ کرده و معتقد است بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده سهمیه هر استان از بودجه توسط دولت تعیین می‌شود و بسیاری از آمارها و اطلاعات موجود در فضای مجازی با واقعیت‌ها مغایر است و نباید با اینگونه مباحث زمینه ناامیدی مردم را فراهم کنیم.

شهبازی که انتقادات مطرح شده در فضای مجازی را ناشی از ضعف در اطلاع‌رسانی دقیق دستگاه‌ها می داند معتقد است : دولت اقدامات زیادی در حوزه اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید انجام داده است و باید گزارش این اقدامات به مردم ارائه شود.

در همین راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز  علت قرار گرفتن در انتهای لیست تقسیم بودجه، به نفتی نبودن و محروم نبودن استان البرز برمیگردد.

زهرا عربشاهی با اشاره به سهم استان‌ها از بودجه ۹۸، اظهار کرد: اگر بخواهیم تحلیل درستی از اختصاص بودجه داشته باشیم، نمی‌توانیم در این زمینه استان‌ها را باهم مقایسه کنیم.

وی با اشاره به قوانین و مقررات که الزاماتی را ایجاب می‌کند، گفت: در بودجه هر استان اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با تأکید بر اینکه اعتبارات هزینه‌ای هر استان با توجه به تعداد کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی مشخص می‌شود، افزود: استان‌هایی با وسعت و تعداد کارمندان بیشتر، بودجه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

عربشاهی در بخش دیگری به الزامات قانونی بودجه عمرانی اشاره کرد و گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای مشتمل بر چند جز است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اعتباراتی است که به مناطق نفت‌خیز و مناطق محروم اختصاص می‌یابد.

وی بابیان اینکه یک‌سوم این اعتبارات به مناطق نفت‌خیز و دوسوم به مناطق محروم اختصاص می‌یابد، گفت: استان البرز نه جزو مناطق محروم است ونه از نفت و گاز بهره‌ای دارد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز در بودجه سال ۹۸ به سه دهستان استان سه میلیارد تومان از محل اعتبارات مناطق محروم اختصاص‌یافته است.

عربشاهی با تأکید بر اینکه استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر از اعتبارات مناطق نفت‌خیز بهره‌مند هستند، گفت: برای مثال استان‌های سیستان و بلوچستان و یا کردستان نیز از اعتبارات مناطق محروم بهره‌مند هستند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه اعتبارات تملک استان البرز حدود ۸.۴ درصد به نسبت پارسال افزایش‌یافته است، گفت: اعتبارات هزینه‌ای استان البرز حدود ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز اضافه کرد: اعتبارات حقوق و مزایا نیز نسبت به پارسال با افزایش ۲۰ درصدی همراه است.

افزایش ۱۷ درصدی سایر اعتبارات

عربشاهی بابیان اینکه سایر اعتبارات استان البرز نیز با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو است، گفت: مجموع اعتبارات هزینه‌ای استان نیز ۱۸ درصد افزایش داشته است.

وی در بخش دیگری با اشاره به وضعیت بودجه عمرانی استان، گفت: پروژه همت، جاده هشتگرد به طالقان، کمربند جنوبی چرمشهر-آبیک و قطار شهری هشتگرد-کرج دارای اعتبارات ملی هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با اشاره به اهمیت نیازسنجی استان‌ها برای تخصیص بودجه، گفت: ارزیابی بودجه اختصاص‌یافته به هر استان نیازمند احصاء نیازهای واقعی همه استان‌ها است.

عربشاهی با تأکید بر اینکه استان‌ها نیازسنجی مختص خود را انجام می‌دهند و بر اساس این نیازسنجی رقمی را به دولت ارائه می‌کند، گفت: نیازسنجی کلی باید به‌صورت سراسری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه استان‌ها با توجه به طرح آمایش و طرح‌های توسعه‌ای خود اعتبار موردنیاز را ارائه می‌کنند، گفت: سازمان برنامه‌وبودجه برای تخصیص بودجه به وضعیت سال گذشته استناد کرده است و بودجه استان‌ها را رشد داده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با تأکید دوباره بر اینکه اعتبارات هزینه‌ای استان حدود ۱۸ درصد و اعتبارات عمرانی نیز حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: اعتبارات طرح‌های ویژه استانی، طرح‌های ملی و سایر اعتبارات هزینه‌ای که در دستگاه‌های استان به مصرف می‌رسد و در سطح ملی تأمین اعتبار می‌شود نیز به این مبالغ اضافه می‌شود.

عربشاهی همچنین در خصوص نیازسنجی و طرح آمایش، افزود: در شرایطی که محدودیت‌های اعتباری وجود نداشته باشد بر مبنای طرح‌های آمایش و طرح‌های توسعه‌ای استان نیازسنجی انجام می‌شود، ولی در شرایط کمبود اعتبار طبیعتاً این موارد نمی‌تواند ملاک باشد بلکه امکان‌پذیری تأمین اعتبار ملاک قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار