کارشناس مسائل اقتصادی گفت : فتنه ۸۸ خسارات بسیار بزرگی به کشور زد و باعث تشدید تحریم ها و کاهش سرمایه گزاری شد.
کد خبر: ۷۰۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 07 January 2019

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت : در بحث تحریم ها ما بعد از انقلاب اسلامی ، با دو گروه تحریمی مواجه بوده و هستیم یک گروه تحریم های کنگره آمریکا و یک گروه تحریم های رئیس جمهور آمریکا، از ده قانون تحریمی کنگره آمریکا علیه ایران در دوره بعد از انقلاب اسلامی شش مورد آن بعد از فتنه 88 اتفاق افتاده است.

وی افزود : اصلی ترین تحریم ها مثل تحریم نفتی و بانکی و امثال اینها در چهارچوب همین تحریم های بعد از فتنه اتفاق افتاده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه روسای جمهور آمریکا در دوره بعد از انقلاب اسلامی 16 دستور تحریمی علیه ایران صادر کرده اند  اظهار داشت : دو مورد آن را خود آمریکایی ها لغو کرده اند و از 14 تحریم باقی مانده 9 مورد بعد از فتنه 88 اتفاق افتاد.

عبدالملکی تصریح کرد : مسئولین و سناتورهای آمریکایی وقتی در حال تصویب این تحریم ها هستند یکی از مهمترین استنادات موضوعات حقوق بشری است و به بهانه فتنه 88 نظام ایران را یک نظام ضد حقوق بشر خطاب می کنند که مخالفین خود را سرکوب می کند و به اتفاقاتی که در خیابان های تهران و برخی شهرها افتاد استناد می کنند و به صحبت های برخی جریان های فتنه گر در خصوص برخورد نظام با این عوامل اشاره می کنند.

وی گفت : غیر از آمریکا که عمده تحریم های نفتی و بانکی خود علیه جمهوری اسلامی را برای پشتیبانی از فتنه گران انجام داد، ششمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت دقیقا مبتنی بر بحث فتنه به تصویب می رسد و این در حالی است که پنج قطعنامه این شورا در عمل اثرات اجرایی بسیار کمی داشت ولی قطعنامه ششم که در واقع قطعنامه 1929 هست که جدی ترین قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی است که در سال 2010 تصویب شد و آمریکایی ها  تصویب این قطعنامه را به دلیل  مسائل ایران در فتنه 88 می دانند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با القاء اینکه مردم تحت فشار هستند و نظام در حال سرکوب مردم هست افزود : همین مسئله موتور اصلی و یکی از ارکان تحریمی تصویب قطعنامه 1929 می شود و تقریبا تمامی تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران به استناد قطعنامه های شورای امنیت وضع شده است.

وی افزود : مهمترین تحریم های اتحادیه اروپا که از سال 2010 تا 2012 است که بعد از قطعنامه 1929 شورای امنیت وضع شدند و لذا مسئله فتنه 88 عامل اصلی تحریم های اتحادیه اروپا هم محسوب می شود، به همین دلایل بیش از 90 درصد تحریم های جمهوری اسلامی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول این چهل سال ناشی و منبعث از فتنه 88 است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام از فتنه 88 به عنوان یک محرک اصلی برای ایجاد تحریم ها یاد کرد و اظهار داشت : البته در کنار مسئله حقوق بشر سیستم تحریمی را چندلایه تعریف کردند مثل موضوعات هسته ای، موشکی و مسائل منطقه ای ، در حالی که هیچ کدام از این موضوعات به اندازه فتنه 88 و مسئله حقوق بشر استناد چانه زنی غربی ها را برای تصویب قطعنامه علیه ایران را نداشتند.

وی تصریح کرد : باید به این مسئله توجه داشته باشیم که بسیاری از مسئولین آمریکایی اذعان کردند که برای تحریم کردن مردم ایران از همراهان جریان فتنه در خارج و داخل ایران استعلام می کردند که ما برای کمک به شما چکار می توانیم بکنیم و مستندات زیادی هست که همین عوامل از تصویب تحریم ها استقبال می کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد : هدف اصلی مقامات آمریکایی ادامه جریان فتنه بود و برای خاموش نشدن این فتنه نیاز به همراهی مردم عادی با این جریان بود و غربی ها برای موفق شدن به براندازی جمهوری اسلامی نیاز به حضور توده مردم در کف خیابان ها بودند و مهمترین عامل برای اجرای این سناریو معیشت مردم هست که با ایجاد تحریم ها این فشار به مردم وارد خواهد شد و به خیال خام خود به نتیجه خوهند رسید که با هوشیاری و بصیرت مردم در 9 دی چه در 88 و چه در سال 96 به هیچ نتیجه ای نرسیدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار