معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در شورای اداری شهرستان های کهگیلویه و چرام؛
جلسه شورای اداری شهرستان کهگیلویه این بار رنگ و بوی دیگری داشت و با حضور میهمانان ویژه کشوری و استانی و البته به صورت مشترک با جلسه شورای اداری شهرستان چرام برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹ 26 December 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، جلسه شورای اداری شهرستان کهگیلویه این بار رنگ و بوی دیگری داشت و با حضور میهمانان ویژه کشوری و استانی و البته به صورت مشترک با جلسه شورای اداری شهرستان چرام برگزار شد.

بر اساس این گزارش، صبح امروز 5 دی ماه سال جاری جلسه شورای اداری شهرستان های کهگیلویه و چرام با حضور معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور و نیز مدیران شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری دهدشت دهدشت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و با مدیریت گوهرکانی معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از فرمانداران هر دو شهرستان درخواست شد که با رعایت وقت مشکلات و درخواست های خود را ارایه دهند.

فرماندار کهگیلویه اظهار داشت:چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد طی این ۴۰ سال همه خدمات و امکانات بسیج شدند تا ایران اسلامی اعتلا یابد.

وی با اشاره به خدمات مدیران و پررنگ خواندن نقش دولتمردان و خادمان در این مسیر افزود: باید بپذیریم که در این مسیر پر تلاطم اهداف و آرمان‌ها به درستی محقق نشده است و هنوز جای کار دارد.

جعفر نیکبخت ابراز داشت: با توجه به شرایط خاص فعلی و نیز ظرفیت‌های موجود می‌توان در زمینه های عدالت اجتماعی، توسعه و پیشرفت در این منطقه گام‌های مؤثری برداشت.

فرماندار کهگیلویه با معرفی سیمای فعلی شهرستان عنوان کرد: کهگیلویه با ۱۳۱ هزار نفر شامل چهار بخش، چهار شهر و ۴۴۹ روستا است، این شهرستان ظرفیت‌های بسیار خوب و ایده آلی در زمینه کشاورزی، دامپروری و صنعت دارد که برای بالفعل شدن نیازمند بیش از پیش سازمان‌های بالادست است.

وی با اشاره به مشکلات شهرستان در بخش‌های دیگر بیان داشت: در بخش کشاورزی ۶۰ هزار هکتار زمین دیم وجود دارد که چنین وضعیتی برای کشاورزان خوب نیست.

نیکبخت تصریح کرد: پتروشیمی دهدشت و کارخانه سیمان سپو با نبود منابع مالی لازم دست و پنجه نرم می کند و نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی با اشاره به مشکلات مهم اشتغالزایی، افزود: برای حل مشکلات اشتغالزایی در اولین گام باید بستر آن فراهم شود، بستر اشتغالزایی در این شهرستان هنوز مهیا نشده است و برای توسعه و کمک به حوزه اشتغال در شهرستان کهگیلویه باید بنگاه‌های کوچک زودبازده راه اندازی شود.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به موانع موجود برای جذب تسهیلات اشتغال زایی در شهرستان کهگیلویه و نیز شرایط موجود حاکم بر نظام بانکی کشور، خاطر نشان کرد: وجود پتانسیل های بسیار خوب و بالقوه شهرستان به خصوص فضاهای گردشگری که در این شهرستان وجود دارد چنانچه مورد توجه قرار بگیرند می تواند در اشتغال و توسعه نقش بسیار مهمی داشته باشد.

وی افزود: پروژه آبرسانی به چهار شهر، یکی از بهترین پروژه های اجرا شده در این شهرستان است و نقش مهمی در زندگی شهروندان دارد، اجرای این پروژه عظیم نیازمند اعتبار ویژه است و با توجه به تورم و شرایط موجود اقتصادی اعتبارات این پروژه باید مجددآ تآمین شود.

نیکبخت بیان داشت: محور پاتاوه به دهدشت به عنوان کریدور شمال به جنوب و یکی از مهمترین طرح‌های موجود در حوزه حمل و نقل در سطح کشور به دلیل عدم منابع مالی و نیز کمبود اعتبارات در حال تعطیلی است و نیاز است که در این خصوص تدبیر ویژه ای صورت بگیرد.

وی در پایان صحبت های خود گفت: تغییر و تحول سیمای شهری، اجرای پروژه فاضلاب شهری، تجهیز آتش نشانی، احداث کارخانه شیر و لبنیات، صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و نیز احداث کشتارگاه طیور از نیازمندی‌های شهرستان کهگیلویه است و امیدوارم در خصوص این موارد توجه ویژه ای بشود.

بعد از صحبت های فرماندار کهگیلویه و بیان پتانسیل ها و مشکلات واقعی و مورد نیاز شهرستان، نوبت به فرماندار چرام رسید. فرماندار چرام اظهار داشت: شهرستان چرام دارای پتانسیل های زیادی در حوزه گردشگری معادن وکشاورزی است.

وی از خروج مواد معدنی معادن به صورت خام از شهرستان گلایه مند بود و افزود: معادن فسفات چرام، بوکسیت سرفاریاب و آرند دارای ظرفیت های زیادی هستند و چنانچه در زمینه احداث کارخانه های لازم جهت استخراج این معادن برنامه ریزی شود علاوه بر ایجاد اشتغال و توسعه اشتغالزایی حتی در توسعه شهرستان چرام نیز تاثیر زیادی دارد.

هادی فتاحی اصل با بیان وضعیت دانشگاه صنعت چرام ابراز داشت: این دانشگاه در حال حاضر در دو رشته دانشجو میپذیرد و چنانچه زیر ساخت های آن فراهم شود میتواند در سایر رشته های تخصصی دانشجو بپذیرد و در آینده در زمینه تبادل فرهنگی برای شهرستان چرام مفید باشد.

وی با اشاره به وضعیت مکانی ادارات چرام در خطاب به معاون وزیر کشور عنوان کرد: از معاون وزیر درخواست میکنم نسبت به بهره برداری ساختمان فنی حرفه ای چرام توجه ویژه ای داشته باشند تا در استقرار اداراتی که هم اکنون محل مناسبی ندارند بتوانیم نهایت استفاده را این ساختمان داشته باشیم، عدم ساختمان برخی از ادارات در شهرستان چرام خود معضل بزرگی است و نیازمند توجه ویژه ای در این زمینه است.

فرماندار چرام در خصوص بازدید معاون وزیر از روستای توگبری و حل مشکلات اهالی این روستا تصریح کرد: پروژه آبرسانی روستای توگبری در حال انجام است و مشکل آب شرب انها تا دهه فجر امسال برطرف خواهد شد.

فتاحی اصل در پایان صحبت های خود گفت: آبرسانی به زمین های کشاورزی چرام، توسعه و تکمیل راههای ارتباطی به ویژه سرفاریاب به یاسوج، ظرفیت گردشگری منطقه طسوج و بیکاری جوانان از موارد بسیار مهمی است که نیازمند توجه و اهتمام جدی است.

بعد از صحبت های فرماندار چرام، بخشدار سوق نیز در سخنانی اظهار داشت: سوق پتانسیل فراوانی دارد اما امکانات موجود در بخش سوق اصلآ کافی و مناسب نیست و همچنان محروم است.

وی افزود: ساختمان فعلی بخشداری وضعیت مناسبی ندارد و درخواست می کنیم ساختمانی که پیش از انقلاب احداث شده است را در اختیار بخشداری قرار دهند.

تورج رزمجو ابراز داشت: بخشداری سوق به اندازه کافی نیرو در اختیار ندارد و همین امر سبب شده است که نتوانیم به درستی مشکلات مردم را پیگیری کنیم و وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهیم.

بعد از اتمام صحبت های فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران، معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اظهار داشت: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خدادادی استان کهگیلویه و بویراحمد به مراتب از اکثر استان‌های کشور بهتر است اما آنچه در این سفر مشاهده کردم باعث تعجب و تأسف من شده این است که استانی با وجود این همه نعمت و ظرفیت خدادادی، چطوری در این وضع محرومیت به سر می‌برد.

بابک دین پرست ابراز داشت: دلایل وضعيت موجود و شرایط کنونی و نیز محرومیت های این استان بیشتر از آنکه ناشی از فقر اقتصادی باشد، ناشی از فقر و ضعف مدیریت و عدم برنامه ریزی اصولی است.

وی در خطاب به تمامی مسؤولان استانی و شهرستانی افزود: تا چه اندازه از ظرفیت‌های موجود در این استان استفاده شده است و یا چقدر از آن استفاده می‌شود؟ این استان از منابع آبی، طبیعی، نیروی انسانی، گردشگری و سایر منابع لازم را که دارد پس به چه علتی باید در این وضعیت باشد.

دین‌پرست تصریح کرد: به سمت و سوی جذب سرمایه‌گذار حرکت کنید، از استان‌های همسایه و موفقی چون اصفهان یاد بگیرید که ظرفیت‌ بخش‌های گوناگون استان را به سرمایه‌گذاران و متقاضیان اجرای طرح‌ها معرفی می کنند و برای آمدن سرمایه گذاران ایجاد رغبت و انگیزه می کنند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار از ظرفیت های بالقوه این استان خبری ندارد و نمیداند در این منطقه چه ظرفیت‌هایی وجود دارد، معلوم است که با نشستن کاری انجام نمی‌شود.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور بیان داشت: در حالی که همه استان‌ها برای جذب سرمایه گذار مشوق هستند اما دقیقآ برعکس در این استان با بی رغبتی با سرمایه گذار برخورد می شود و از این اداره به آن اداره پاسکاری می‌شود!

وی در انتقادی در حین بازدید از روستای توگبری چرام عنوان کرد: در بازدید از روستاها لشکرکشی می‌کنید و مدیران را به روستاها می‌کشانید در حالی که هیچ کاری صورت نمی گیرد، با چنین اقداماتی مردم را نسبت به دولت بی‌اعتماد می‌کنید و از دیدگاه مردم بازدیدها فقط به گرفتن عکس و فیلم خلاصه می شود.

دین‌پرست تصریح کرد: باید در خصوص عدم اقدامات مهم و تآثیر گذار در این استان کارشناسی شود که به چه دلیلی علیرغم این همه ظرفیت، منابع پولی، نیروی انسانی اما بازهم در این استان کاری نمی‌شود، شاید واقعآ منتظر هستید کسی از کره مریخ بیاید و این استان را آباد کند؟

دین پرست در پایان صحبت های خود گفت: نمی دانم به چه علتی اعتبارات اشتغال روستایی در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام جذب نمی شود در حالی که در همه جای کشور به خوبی از آن استفاده می‌شود و از معاون استاندار درخواست نمود ظرف یک هفته این موضوع را بررسی کند.

در پایان گفتنی است معاون وزیرکشور و همراهان از کارخانه آجردهدشت، جاده سوق، گاوداری صنعتی دشت مازه بازدید و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی کرد.

 

تنظیم گزارش: سید مصطفی گنجی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار