استاندار مازندران گفت: با توجه به رتبه اول استان در داشتن معادن فلورين، از سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو ) خواسته شده تا به تجهيز و توسعه معادن فلورين و صنايع فرآوري اين ماده معدني ورود پيدا کند.
کد خبر: ۶۹۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳ 24 December 2018

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي استانداري مازندران، احمد حسين زادگان در ديدار با خداد غريب پور مديرعامل شرکت ايميدرو افزود: معادن فلورين کردآباد و گليران محور توسعه معادن استان با همکاري ايميدرو است.
بر اساس آمارهاي رسمي، مازندران رتبه اول ذخيره فلورين کشور را دارد ولي در حال حاضر با استخراج 10 هزار تن در سال، حدود يک پنجم سهم توليد کشور را دارد.
فلورين از جمله مواد معدني است که به حالت رسوبي تشکيل مي شود و معمولا به صورت رگه هايي در فضاي بين ديگر مواد معدني تشکيل مي شود و و داراي کاربرد هاي فراواني است که يکي از جديدترين آنها تفلون است.
اين ماده معدني در صنايع متالوژي، فولاد و آلومينيوم، توليد لعاب، صنايع شيشه، توليد اسيد فلوئوريک، نيمه هادي ها و صنايع پتروشيمي کاربرد دارد.
مهم ترين مشکل معادن فلورين مازندران در اختيار نداشتن تجهيزات پيشرفته براي اکتشاف عمقي و تکميلي و استخراج اصولي است که سبب مي شود تا معدن داري در اين بخش بويژه به خاطر محيط زيست شکننده استان پرهزينه و با ريسک سرمايه گذاري همراه شود که سبب بي انگيزگي سرمايه گذاران بخش خصوصي مي شود.
همچنين خام فروشي به علت نبود زنجيره توليد نيز از ديگر مشکلات معادن فلورين مازندران است.
** رفع مشکل کارخانه کک سازي سوادکوه
نماينده عالي دولت در مازندران همچنين با اعلام اين که شرکت ايميدرو در حوزه زغال سنگ فعاليت هاي خوبي را شروع کرده که يکي از محوري ترين آن پروژه کک سازي سوادکوه است، گفت: اگر چه در حال حاضر به دليل مسائل مجوزهاي زيست محيطي اين پروژه متوقف شده، اما تصميم گرفته شد که با همکاري شرکت ايميدرو اين مشکلات را برطرف کنيم تا هرچه زودتر اين پروژه تعيين تکليف شود.
ساخت کارخانه کک سازي سوادکوه سال 88 آغاز شد ولي مدتي بعد به خاطر نداشتن مصوبه زيست محيطي دچار مشکل شده است.
معاون وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در بازديد از منطقه گفته بود که عمليات اجرايي کارخانه کک سازي پس از اخذ مجوز محيط زيست عمليات از سر گرفته مي شود و براي اين منظور هم يک مشاور خارجي از کشور آلمان انتخاب شده بود.
ظرفيت توليد معدن زغال سنگ کرد آباد در سوادکوه کارخانه کک سازي در آنجا در دست ساخت قرار گرفت 230 هزار تن زغال سنگ کک شو در سال است.
در طرح احداث کارخانه زغال شويي سوادکوه ظرفيت اين کارخانه شست و شوي 500 هزار تن زغال سنگ خام در سال و توليد 350 هزار تن کنسانتره زغال سنگ است که به عنوان خوراک اوليه کارخانه کک سازي مورد استفاده قرار مي گيرد.
در منطقه سوادکوه طرح احداث کارخانه کک سازي و نيروگاه بازيافت حرارتي سوادکوه نيز در دست اقدام است که ظرفيت اين کارخانه 300 هزار تن در سال است که با روش سازگاري با محيط زيست بازيافت حرارتي در سايت انجير تنگه احداث خواهد شد.
استاندار مازندران رايزني با مديرعامل ايميدرو را موفقيت آميز توصيف کرد و گفت: بازفرآوري و بازيافت باطله ها، اجراي طرح افزايش ظرفيت و زير ساخت هاي گليران، تکميل اکتشاف و افزايش بهره وري معدل کردآباد، کمک به تکميل موزه معدني سوادکوه ، اجراي يک طرح بزرگ صنايع معدني با تکنولوژي بالا و کمک به ايمني معادن زغال سنگ از مصوبات اين نشست در راستاي توسعه معادن و اشتغال زايي بود.
وي اکتشافات اوليه معادن مس و آهن در استان را از ديگر ظرفيت هاي موجود برشمرد و افزود: از ايميدرو دعوت شد که براي توسعه صنايع پائيني دستي فولاد آلومينيوم ، مس ، فويل و کويل آلومينيوم نيز اقدامات لازم را انجام دهد.
** معرفي ايميدرو
سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به منظور رفع نياز کشور به محصولات و فراورده هاي معدني با تاکيد بر بهينه سازي نظام اقتصادي کشور در بخش معادن و صنايع وابسته و همچنين اعمال نظارت بر استفاده از ذخاير معدني و بهره بردري صحيح و موثر از آنها به موجب ماده 6 قانون تاسيس وزارت صنايع و معادن مصوب 1379/10/6 مجلس شوراي اسلامي و تبصره ذيل ماده مذکور به منظور بررسي، تهيه و اجراي طرحهاي احداث، توسعه، تجهيز و نوسازي صنايع توليدي متالوژي، استخراج و فرآوري مواد معدني و اجراي کارهاي اکتشافي تشکيل شده است.
ايميدرو متولي راهبري توسعه، توانمندسازي و رقابت پذيري بخش معدن و صنايع معدني و تبديل منابع و محصولات اين بخش به ثروت پايدار کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار