استان ایلام به عنوان یک استان با استعداد در زمینه های مختلف به خصوص آب وخاک توانسته نقش بسیار مهمی در بحث کشاورزی کشور داشته باشد ،اما سنتی بودن کشاورزی در این استان سبب شده که از تمام ظرفیت های بالقوه در حوزه کشاوزی استان استفاده نشود
کد خبر: ۶۹۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 23 December 2018

تابناک ایلام  مجتبی کاور :: استان ایلام به عنوان یک استان با استعداد در زمینه های مختلف به خصوص آب وخاک توانسته نقش بسیار مهمی در بحث کشاورزی کشور داشته باشد ،اما سنتی بودن کشاورزی در این استان سبب شده که از تمام ظرفیت های بالقوه در حوزه کشاوزی استان استفاده نشود.

همین امر سبب شده دولت در راستای توسعه کشاورزی در این استان با اقدامات مهمی ازجمله ایجاد سامانه گرمسیری وایجاد سدها، علاوه بر بالا بردن راندمان کشاورزی از سنتی به مدرن ،زمینه را برای اشتغال جوانان این استان فراهم کند.

تکمیل شدن سامانه گرمسیری می تواند جهش بسیار خوبی در زمینه کشاورزی وبالا رفتن تولیدات استان داشته باشد .

اما با توسعه کشاورزی یکی از موضوعات مهمی که باید در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد توسعه وتکمیل صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است که باید چاره اندیشی شود چرا که مرز مهران به عنوان یک فرصت بسیار مناسب برای صادرات کالا می تواند اقتصاد استان در این حوزه را شکوفا کند. برای بررسی بیشتر موضوع گفت وگویی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ،و یک کارشناس کشاورزی داشته ایم.

افزایش زمینه های آبی استان به 150 هزار هکتار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت : یکی از ظرفیت هایی که می تواند منجر به توسعه استان شود بخش کشاورزی است.

سید محمد تراب میری در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت : با تکمیل سامانه گرمسیری در استان شاهد توسعه همه جانبه در کشاورزی استان ایلام خواهیم بود.

وی اظهار داشت : سهم استان ایلام از سامانه گرمسیری 18هزار هکتار است که شبکه فرعی این پروژه با پیشرفت 95درصدی در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه شبکه اصلی وخط انتقال در حال انجام است گفت : با تکمیل این خط علاوه بر 18هزار هکتارارضی ، 12هزار هکتار دیگر از محل آب های مرزی استان بهره مند می شوند که با تکمیل و اجرایی شدن این دو طرح ، زمین های آبی استان به 150هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت : در حال حاضر حجم تولیدات استان یک میلیون تن در سال است که با تکمیل این شبکه ها حجم تولیدات به یک میلیون و 800هزار تن در سال خواهد رسید وارزش ریالی ازحدود 3هزار میلیارد تومان به 5هزار میلیارد تومان در سال خواهد رسید.

اصلاح الگوی کشت در استان دردستور کار قرار دارد

میری با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در دستور کار ما قرار گرفته اصلاح الگوی کشت در استان است گفت : کشت هایی که علاوه بر کاهش مصرف آب، ارزش اقتصای بالا داشته باشند در استان به صورت جدی دنبال می شوند.

وی افزود : باتوجه به شرایط آب هوایی استان کاشت محصولاتی همچون کلزا (برای توسعه دانه های روغنی ) وچغندر در جنوب استان ،توسعه باغات ،گیاهان داروئی وگیاهان گل خانه ای شامل سبزی وصیفی در شمال استان دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه نرم اشتغال در بخش کشاورزی در کشور 25درصد است گفت : خوشبختانه این نرم در استان 30درصد می باشد وکل بهره برداران در بخش کشاورزی استان 55هزار نفر هستند.

میری تصریح کرد : تکمیل زنجیره در زمینه کشاورزی استان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که می تواند در بحث صادرات موثر باشد ودر این راستا در برخی از حوزه ها شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید مرغ در استان تکمیل شده است گفت : در زمینه های دیگراز جمله احداث کارخانه روغن کشی در استان باتوجه به کشت دانه های روغنی نیاز به سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود : با تلاش های صورت گرفته در بحث استفاده از تسهیلات سامانه کارا ،بیش از 70میلیارد تومان طرح تصویب شده که از این میزان 55میلیارد تومان توسط بانک های عامل به متقاضیان پرداخت شده است.

میری بیان داشت : در کنار ظرفیت های نفت و گاز استان توسعه ظرفیت های کشاورزی می تواند چشم انداز روشنی برای استان ترسیم کرد.

لزوم توجه به صنایع تبدیلی دربخش کشاورزی استان برای رونق صادرات

یک کارشناس کشاورزی گفت : توجه و توسعه صنایع تبدیلی ،تكمیلی در استان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید در دستور کار مسئولان  قرار بگیرد.

هدایت افسرده در گفتگو با تابناک بیان داشت : اجرای طرح سامانه گرمسیری واستفاده از شبکه های آبیاری مدرن سبب افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در استان وجلوگیری از هدر رفت آب خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود :افزیش تولیدات کشاورزی استان سبب افزایش تولیدات ناخالص می شود ویکی از شاخص های توسعه اقتصادی که به رفاه اقتصادی منجر می شود افزایش تولید ناخالص ملی است.

افسرده گفت : یکی از ظرفیت های مهم برای گسترش صادرات محصولات کشاورزی استان مرزمهران است وما باید به سمت تنوع محصولات کشاورزی در استان وایجاد صنایع تكمیلی در این حوزه  باشیم.

وی با تأكید بر ضرورت سرمایه گذاری دربخش کشاورزی استان گفت: توسعه وتوجه به بخش های مختلف کشاورزی می تواند زمینه اشتغال وسود آوری برای استان درپی داشته باشد.

وی اضافه کرد: دولت باید در این راستا زمینه را برای حضور سرمایه گذاران در استان فراهم کند تا علاوه بر توسعه اقتصادی زمینه امنیت، اشتغال ومهاجرت معکوس را فراهم کند./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار