دومين دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی كه با حضور ۱۴۰ شرکت‌کننده در قالب 28 تیم از 27 استان به ميزباني يزد آغاز شده بود، با معرفي تيم‌هاي برتر به كار خود پايان داد.
کد خبر: ۶۹۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 20 December 2018

در پايان اين رقابت‌ها كه به مدت پنج روز در محل هتل زنبق يزد برگزار شد، تیم‌های تهران غرب، مازندران و خراسان رضوی به ترتيب به عنوان تيم‌هاي اول تا سوم برگزيده شدند. تيم يزد ميزبان اين دوره از مسابقات نيز به عنوان تيم اخلاق اين دوره انتخاب شد.
تیم داوری سه نفره از اساتید برگزیده استان یزد، داوری مسابقات نیمه نهایی و فینال این دوره را قضاوت كردند.
دکتر «محمد صالح احمدی » رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد در مراسم اختتاميه اين مسابقات اظهار کرد: براساس نظرسنجي‌هاي انجام شده، شركت‌كنندگان در اين دوره از مسابقات رضايت‌ خود را از نحوه برگزاري رقابت‌ها اعلام داشتند.
وي با اعلام اطمينان نسبت به نوع قضاوت تيم‌هاي داوري اين دوره از مسابقات، عنوان كرد: علي‌رغم کاهش حدود 25 درصدی بودجه اين دوره در مقايسه با قبل، خوشبختانه مسابقات به نحو احسن و با رضايت شركت‌كنندگان برگزار شد.
دكتر «حسين مجتبي‌زاده» مشاور عالي دانشگاه علمي و كاربردي كشور نيز در اين مراسم رقابت‌هاي مناظره دانشجويي را متفاوت از ساير رقابت‌هاي فرهنگي و دانشجويي خواند و عنوان كرد: خوشبختانه سطح كمي و كيفي اين دوره از مسابقات نسبت به دوره‌ي قبل رشد خوبي داشته است.
وي با تاكيد بر اين كه دانشگاه علمي كاربردي خود را موظف به ارتقاي روحيه و توانندي‌هاي تعاوني و ارتباطي دانشجويان خود مي‌داند، گفت: اين مسابقات با اين هدف شكل گرفته تا دانشجويان علاوه بر تعامل در جامعه، توانایی پذیرفتن نظرات مخالف و ارائه تحلیل مناسب را کسب کنند.
این مسئول افزود:  کسب و ارتقای این مهارت‌ها که در قالب برگزاري مسابقاتی چون مناظره میسر می‌شود در هيچ كتب درسي ارائه نمي‌شود.
وي در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر چند دانشگاه‌ جامع علمي كاربردي به عنوان دانشگاه موعود انقلاب شكل گرفته اما هنوز از سایر كشورهاي پيشرفته عقب هستيم و روند آموزشي ما به تبعيت از نظام اداري به سمت مدرك‌گرايي پيشرفته است به طوری که دانشگاه‌هاي نظري توسعه كمي بالايي داشته‌اند.
مجتبي‌زاده با اشاره به كاهش تعداد دانشجويان ورودي به آموزش عالي در كشور، تصریح کرد: متاسفانه وضعيت اشتغال در جامعه مساعد نيست و حتي دانشجويان در حال تحصيل نيز بر اين باور هستند كه در بيرون از دانشگاه، شغلي در انتظارشان نيست. از اين رو بايد پتانسيل و توانمندي محيط كار و اشتغال را بالا ببريم.
وي با تاكيد بر اين كه دانشگاه‌هاي كشورمان بايد از آموزش محوری به سمت مهارت محوري و كارآفرين محوري سوق يابند، اظهار كرد: البته اهمیت همین موضوع نيز باعث افزايش استقبال دانشجويان از دانشگاه‌هاي علمي كاربردي و رشد ورودی‌های سال جدید این دانشگاه‌ها شده است. این در حالی است که امسال هیچ دانشجوی ورودی سال جدیدی از سوی آموزش و پرورش نبوده است.
مشاور عالي دانشگاه علمي و كاربردي كشور ادامه داد: براي اولين بار در تاريخ دانشگاه‌هاي علمي و كاربردي، مصوب شده تا مسير گسترش و برنامه راهبردي براي مدت پنج سال توسط مراکز اموزشی علمی و کاربردی تدوين شود.
 
وی افزود: هر چند تا قبل از اين مدرسان دانشگاه‌های علمی و کاربردی گزينش نمي‌شدند ولي اكنون اين شرايط مهيا شده و شاهد برگزاري دومين فراخوان جذب مدرس در دانشگاه‌هاي علم و كاربردي كشور هستيم و اين به معني تثبيت مدرسان دانشگاه‌هاي علمي كاربردي به عنوان يكي از اركان اصلي این دانشگاه‌ها است.
مجتبي‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با بيان اين كه 60 تا 70 درصد واحدهاي ارائه شده در اين دانشگاه به صورت عملي و كارگاهي ارائه مي‌شوند، گفت: حتي رشته‌هاي علوم انساني مانند حقوق نيز همانند رشته‌هاي فني و مهندسي به صورت مهارتي ارائه مي‌شوند.
وی با بیان این که امسال ورودی دانشگاه‌های علمی کاربردی حدود ۸۰ هزار دانشجو بوده است، گفت: با روند کنونی، در سال آینده حدود ۲۰۰ هزار دانشجو به عنوان ورودی‌های این دانشگاه و از سوی آموزش و پرورش و هنرستان‌ها پذیرش خواهیم کرد.
این مسئول احیای رشته‌های دانشگاهی علمی و کاربردی و مهارتی را یادآور شد و تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های علمی و کاربردی زمینه اشتغال بیش از ۷۰ درصد از دانش آموختگان خود را فراهم می‌کنند و این در حالی است که در قالب شرکت‌های دانش بنیان تا سقف ۵۰ میلیون تومان به دانش آموختگان خود تسهیلات اختصاص می‎دهد.
مجتبی‎زاده در پایان افزایش این تسهیلات را منوط به افزایش جذب دانشجویان به این مراکز علمی عنوان کرد و گفت:  بخش خصوصی و دولتی باید در زمینه احیای دانشگاه‌ها و مراکز تعطیل شده، اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار