تهران- پایتخت را پژوهشگران به این روز انداخته اند یا بساز بفروش ها و به قول دکتر پرویز اجلالی استاد جامعه شناسی شهری، صاحبان پول و قدرت؟
کد خبر: ۶۹۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 19 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ دکتر اجلالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در همایش تجلیل از دو پژوهشگر حوزه شهری تصریح کرد که پژوهشگران و برنامه ریزان، مسئول مشکلات کنونی کلانشهر تهران نیستند بلکه کسانی که پول و قدرت دارند آن را می سازند.
موضوع جایگاه پژوهش در برنامه ریزی و توسعه شهری همواره محل بحث کارشناسان قرار داشته و بارها اعلام شده که طرح های مطالعاتی انتزاعی، نقش صاحبان قدرت و سرمایه، نادیده گرفتن مسائل شهروندان و عقیم ماندن طرح های توسعه فقط بخشی از وصله پینه های رختی است که تهران در نبود پژوهش های کاربردی و اجرا نشدن آنها بر تن کرده است.
به گزارش ایرنا موضوع همایشی که روز چهارشنبه به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران برگزار شد، تجلیل از دکتر محسن حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نیز دکتر اجلالی بود که البته بحث جایگاه پژوهش در توسعه شهری و آسیب شناسی علمی آن هم مورد بررسی حاضران قرار گرفت.
پایتخت که بالای 12 درصد جمعیت کشور را در محیط شهری خود جا داده، سرشار از پیچیدگی هایی است که هر کدام می تواند موضوع و مساله تحقیق هزاران پژوهش باشد؛ همانگونه که تاکنون هم به گفته رئیس سازمان مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران بیش از 2 هزار عنوان پژوهش برای پایتخت انجام شده اما چه سود که هیچکدام به کار گرفته نشده اند.
این همایش صبح امروز با حدود یک ساعت تاخیر به مناسبت هفته پژوهش (26 آذر تا یکم دی) در محل سالن ایران زمین ساختمان شماره 2 شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

**تحمیل طرح های انتزاعی پژوهشگران به شهر
دکتر محسن حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نخستین سخنران این همایش بود که صحبت های خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که شهر را چه کسی می سازد؟ و پاسخ داد: سازمان های اقتصادی و اجتماعی.
وی که استاد پنج نسل از دانشجویان شهرسازی معرفی شده به عقیم ماندن طرح های توسعه شهری اشاره و بیان کرد: وضع موجود شهر با طرح های توسعه مطرح شده همخوانی ندارد و روابط اجتماعی و اقتصادی در طرح های جامعه شهری آنگونه که باید منعکس نشده؛ به همین دلیل شکاف بین پژوهش های موجود و اقدامات اجرایی ایجاد شده است.
حبیبی اظهارداشت: پژوهشگران به طور معمول طرح های انتزاعی را به شهر تحمیل کرده اند که شهر هم در چارچوب آن نمی گنجد و بر همین اساس به سرانجام هم نمی رسد.
این استاد شهرسازی با بیان اینکه برنامه های شهری پس از انقلاب در چارچوب اقتصاد سوداگر قرار گرفته اند اظهارداشت: این چهارچوب سوداگر در شهر به راه خود ادامه می دهد و پژوهش ها هم مسیر خود را در پیش گرفته اند.
وی ساماندهی این وضعیت را نیازمند نگاهی زیر و رو کننده خواند و یادآورشد: تا زمانی که طرح های پژوهشی از قالب انتزاع خارج و بسامان نشود، نمی توان برای بهره گیری از توان پژوهش های انجام شده کاری کرد.
حبیبی با بیان اینکه شهر با فضاهای عمومی خود تعریف می شود تصریح کرد: سراغ نداریم که سازمان ها به بهبود فضاهای عمومی فکر کرده باشند اما در مقابل به فضاهای خصوصی پرداخته شده است که ثمره اقتصاد سوداگر محسوب می شود.

** پژوهشگران مسئول مشکلات شهر نیستند
دکتر پرویز اجلالی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی اما تاکید کرد که صاحبان پول و قدرت مسئول مشکلات شهر هستند.
وی نهاد مدیریت شهری را کنترل کننده صاحبان سرمایه و قدرت برشمرد و افزود: دانشگاه ها کمک می کنند این وضعیت در شهر کنترل شود.
اجلالی با بیان اینکه کار تولید در شهر تهران تعطیل است انتقاد کرد: از قدیم سرمایه ها به سمت ساخت و ساز پیش رفته و آنان که باید کنترل کنند به اندازه کافی قوی نیستند و به جای کنترل به سمت کسب سود و پول می روند.
این جامعه شناس شهری و انسان شناس فرهنگی و هنر گفت: امروز این رویه ضدقانون و نظم شهری به دست کسی پیاده می شود که مسئول نظم آن است و قدرت ها هر کاری که توانسته اند با شهر کرده اند.
مدیر گروه جامعه شناسی شهر انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه بسیاری از مواقع قانون اجرا نمی شود و مدیریت شهری فاقد قدرت برای مدیریت است تصریح کرد: در مورد پژوهش های کاربردی هم از سویی در دستگاه ها، فرد متخصصی برای نوشتن طرح پژوهشی مورد نظر وجود ندارد و در دانشگاه ها هم استادان توانمند که بتوانند نظریه ها را به سطح کاربرد برسانند دیده نمی شود.

**51 میلیارد تومان بودجه پژوهش پایتخت
محمدرضا جوادی یگانه رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران هم در ادامه این برنامه کل بودجه مصوب برای پژوهش های پایتخت را 51 میلیارد تومان و بودجه برآورد شده برای کل بخش های پژوهشی شهرداری را 160 میلیارد تومان اعلام کرد.
وی شهرداری را نهادی بسیاری پیچییده و کارکردن در آن را دشوار قلمداد و بیان کرد: عملکرد یا کم کاری این نهاد بیش از هر دستگاه دیگری مشاهده و بسرعت منعکس می شود.
جوادی یگانه با اشاره به اینکه بودجه 51 هزار میلیارد تومانی و جمعیت برخوردار از خدمات شهرداری، آن را در ردیف مهمترین دستگاه های کشور قرار داده است، اضافه کرد: جایگاه پژوهش در پایتخت در مقام حل مساله است و به طور معمول پس از تصمیم گیری ها، مطالعه و تحقیق در خصوص نحوه انجام کار مورد نظر قرار می گیرد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: در صورتی که بنا باشد در شهر تغییری رخ دهد پژوهش باید پیش از تصمیم گیری مدنظر قرار گیرد و براساس آن تصمیم سازی شود.
وی با بیان اینکه در پایتخت از کمبود پژوهش رنج نمی بریم، مساله اصلی شهر تهران را بهره نبردن از این پژوهش ها و پیاده نکردن آنها در مرحله عمل و کاربرد برشمرد.

**پاسخ مشکلات شهر در مناطق شهری است
حبیبی استاد شهرسازی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: شهر را شهرداران مناطق می سازند و پاسخ مشکلات شهری را هم باید در همان مقیاس جست و جو کرد.
وی شهرداران را در ارتباط مستقیم با املاک و مستغلات دانست و تصریح کرد: در جریان تخلفات ساختمانی فروش تراکم و تغییر کاربری 9 درصد سود نصیب شهرداری و 91 درصدد عاید املاک و مستغلات می شود.
این استاد شهرسازی بر ضرورت مطالعه مسائل شهری در مقیاس مناطق و نواحی تاکید کرد و تعیین و تکلیف مدیریت و هزینه های شهر به منظور بهره گیری دقیق تر از پژوهش ها را در مدیریت آن خواستار شد.
حبیبی تنها راه چاره حل مشکلات گریبانگیر شهر تهران را برنامه ریزی در سطح مناطق و نواحی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این صورت مطالعات جدی شکل می گیرد و می توان به سراغ پژوهش های کاربردی رفت.

** حل مشکلات در گرو مطالعات میدانی
اجلالی جامعه شناس شهری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز راه درست دستیابی به مسائل دقیق برای پژوهش را مطالعه میدانی و بررسی آنها در سطح خرد اعلام کرد.
وی با بیان اینکه دستگاه های ملی به دنبال اجرای پروژه هستند و مردم برایشان اهمیتی ندارد افزود: این در حالی است که شهرداری با مردم در ارتباط است و می تواند از آنان برای حل مشکلات و مسائل استفاده کند.
این جامعه شناس با بیان اینکه به نظر می آید در شهرداری مشکلات گریبانگیر مردم را نمی بیند، راهکار رفع این مساله را مطالعه میدانی و ساده تر کردن تعریف مطالعات اعلام کرد. 

**پیشنهاد پژوهشگر محله بر مبنای اهمیت دادن به مناطق بود
جوادی یگانه رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پایان این مراسم موضوع پیشنهاد پژوهشگر محله را که به قول او راه به جایی نبرد بر مبنای اهمیت دادن به مناطق برشمرد و تاکید کرد: آنچه که مهم به نظر می رسد، بررسی مسائل خرد شهر و حضور در سطح شهر است.
در پایان این مراسم از دکتر اجلالی و دکتر حبیبی به عنوان پیشکسوتان حوزه پژوهش در زمینه شهری تجلیل شد.

گزارش از مینا افشاری ترک

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار